KHN wil navolging van pilot NIX18 in Utrecht


Campagne – De pilot van de ‘Stichting NIX18 in Utrecht’, KHN en de gemeente Utrecht is na één jaar zo'n succes dat de aanpak een structureel vervolg zou moeten krijgen. Uit de resultaten blijkt dat 65% van de Utrechtse horecaondernemers de leeftijdsgrens naleeft en geen alcohol schenkt aan jongeren onder de 18. In 2016 was de naleving van de leeftijdsgrens nog 15%. Alle deelnemende horecabedrijven zijn enthousiast over de pilot en de resultaten en vinden ook dat meer gemeenten Utrecht moeten volgen. Eddy Schouten, voorzitter van Stichting NIX18 in Utrecht: “Door de pilot is niet alleen de naleving verbeterd, maar zijn de horecaondernemers ook met elkaar in gesprek en werken we samen om het doel, het niet schenken aan minderjarigen, te bereiken.” Wethouder Victor Everhardt (Volksgezondheid) van de gemeente Utrecht: “Ik vind het belangrijk dat de schade aan de gezondheid van jongeren door alcoholgebruik wordt aangepakt. Daarom waardeer ik het dat de Utrechtse horeca haar verantwoordelijkheid neemt en dat dit ook een positief resultaat oplevert.” Vier controles ‘Stichting NIX18 in Utrecht’ laat de controles op de naleving van de leeftijdsgrens uitvoeren door een onafhankelijk en gespecialiseerd bureau. Deelnemende horecabedrijven krijgen minimaal vier controles per jaar; ieder kwartaal minstens een. Per overtreding op de leeftijdsgrens wordt één extra hercontrole binnen hetzelfde kwartaal uitgevoerd. De stichting streeft met haar deelnemers naar minimaal een gelijkwaardig of hoger gemiddeld nalevingspercentage van 65%. Rol gemeente De gemeente is bij de ondernemers van ‘Stichting NIX18 in Utrecht’ terughoudend in het reguliere toezicht op de controle op de leeftijdsgrens. Maar wanneer er drie keer een overtreding plaatsvindt, komt de ondernemer weer onder actief toezicht van de gemeente. KHN wil navolging KHN is enthousiast over de pilot NIX18 in Utrecht en wil graag dat deze werkwijze ook in andere gemeenten wordt opgepakt. Bron: KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags: horeca khn nix18

Gerelateerd nieuws

Tweede themadag over behoud van personeel

Personeel – Koninklijke Horeca Nederland (KHN Amsterdam), House of Hospitality, SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca), Horecava en de Gemeente Amsterdam hebben de handen ineen geslagen en organiseren, na een geslaagde eerste editie, een tweede themadag op maandag 2 maart a.s. in de Rai te Amsterdam.

Lees bericht

Albron opent nieuw concept van Le Perron in Almere

Horeca - Albron opende dit weekend in Almere het bakkerijconcept Le Perron in een nieuw format en een nieuwe Starbucks. In maart komt daar nog eens het nieuwe snackbarconcept Frites Affair bij. Met het circulaire concept The Green House en de eigen exploitatie van Anne&Max ontwikkelt de voormalige cateraar zich steeds meer tot volwaardig horecabedrijf.

Lees bericht

Nieuw Smaakmakers-label bestemd voor duurzame horecazaken

Duurzaamheid – Energieleverancier Vattenfall en HorecaNederland.TV introduceren een label dat horecazaken moet motiveren energiebewust en duurzaam te gaan ondernemen. “Met het Smaakmakers-label kunnen horecazaken laten zien dat ze hun steentje bijdragen,” zegt Roderick Glerum, commercieel directeur Vattenfall.

Lees bericht

Duitse Kannelloni to-go concept komt naar Nederland

Horeca – Ze stonden opvallend onopvallend op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht met een bescheiden, maar smaakvol ingerichte stand: Kannelloni Food Market. Met het nieuwe to-go concept wil het bedrijf, dat onderdeel is van de Duitse Kanne Group, zich onder andere richten op de gezondheidszorgmarkt bijvoorbeeld in ziekenhuizen. Maar het concept heeft ook kracht als stand alone locatie.

Lees bericht


Derde Amsterdam Food Pitch deze week van start

Verkiezing  – Amsterdam Food Pitch gaat opnieuw op zoek naar het Lekkerste Product van 2020. De verkiezing start vrijdag 31 januari. De competitie biedt kleine ondernemers en thuiskoks een platform en geeft hen ondersteuning in het productieproces van keuken tot schap. Het initiatief van De Kweker wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaars van de Amsterdam Food Pitch komen ook daadwerkelijk in...

Lees bericht

Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid