‘Kinderen eten te vaak en te veel hetzelfde’


HelloFresh heeft een speciale kinderbox

Onderzoek - Nederlandse ouders stimuleren hun kinderen te weinig om nieuwe dingen te proeven. Onderzoek van HelloFresh laat zien dat een derde van de ouders hun kinderen nog nooit iets onbekends heeft laten proeven en dit ook niet stimuleert.

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de Wereldgezondheidsdag op 7 april, een initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Op deze dag wordt aandacht gevraagd voor ziektes en gezondheid. Een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl is gevarieerd eten. Vooral voor kinderen is dit van groot belang, zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen. Desondanks weet elke ouder dat het een enorme uitdaging kan zijn om kinderen iets gezonds of nieuws te laten eten.

De ‘Ik-lust-dit-niet’-fase’

Kinderen kennen allemaal de ‘Ik-lust-dit-niet’-fase’. Soms duurt die fase kort, maar soms ook de hele kindertijd. Volgens het onderzoek worden de smaken bitter (42%) en pikant (29%) het moeilijkste gevonden om een kind te laten proeven. Wat het type gerecht betreft, blijkt het vooral lastig te zijn om kinderen te enthousiasmeren voor gerechten met zeevruchten (24%) of vis (20%), en ook gekookte groenten zijn geen favoriet (21%).

Proeven met de ogen

Iets nieuws leren eten kan zowel voor kinderen als volwassenen langere tijd duren. Dit heeft, volgens het internationale onderzoek, grotendeels te maken met het feit dat we voor een groot deel proeven met onze ogen. “Ons brein vindt het leuk om, al voordat we iets in onze mond stoppen te voorspellen hoe iets zal gaan smaken en of je het lekker zult vinden. Dit leidt ons af van het echte proeven. Als de uiteindelijke smaak dicht genoeg in de buurt van de voorspelling komt, dan wordt de smaak geaccepteerd. Gemiddeld moeten we een smaak tien tot vijftien keer proeven om deze te accepteren,” aldus Charles Spence, professor aan de Universiteit van Oxford. “Er is qua smaakontwikkeling dus veel te leren, maar het mooie is dat het meestal gewoon vanzelf gebeurt,” aldus Spence in een toelichting op de resultaten.

Wees moeilijke eters te slim af

Hoopvol is dat in het onderzoek 44 procent van de Nederlandse ouders aangeeft dat hun kind meer openstaat voor het proberen van nieuwe etenswaren in vergelijking met toen ze zelf kind waren. Daarnaast bestempelde bijna de helft van deze ouders hun kind als avontuurlijk, als het gaat om het proberen van nieuwe ingrediënten (46%). Toch kan het voorkomen dat een kind niet direct openstaat voor een nieuwe smaak. De meest gebruikte tactiek van ouders om kinderen toch iets nieuws te laten proeven blijkt, zowel op nationaal als internationaal niveau, het introduceren van nieuw eten in kleine hoeveelheden te zijn.

Bron: HelloFresh/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

HelloFresh groeit door en boekt 1,56 miljard euro omzet

Maaltijdboxen – HelloFresh SE van 'HelloFresh', zet zijn het  groeitraject voort en bereikt in het tweede kwartaal van 2021 7,7 miljoen klanten. Bijna twee keer zoveel als dezelfde periode vorig jaar met  4,2 miljoen klanten. De omzet van de groep voor het tweede kwartaal kwam daarmee uit op een bedrag van 1,56 miljard euro, een stijging van 66,5%.

Lees bericht


HelloFresh bezorgt steeds meer klanten extra boodschappen

Bezorgdienst - Maaltijdboxenbezorger HelloFresh wist in het eerste kwartaal van dit jaar niet alleen twee miljoen extra klanten te trekken, maar ook het aantal ‘extra boodschappen’ in Nederland te verdubbelen. Wereldwijd maken nu 7,3 miljoen mensen gebruik van de maaltijdboxen. Het bedrijf profiteert vooral door de coronamaatregelen.

Lees bericht

HelloFresh realiseert 3,75 miljard euro omzet in 2020

Maaltijdboxbezorgdienst - HelloFresh SE, de grootste leverancier van maaltijdboxen in de wereld, heeft 2020 afgesloten met een goed resultaat van meer dan 600 miljoen geleverde maaltijden aan klanten over de hele wereld. De groepsomzet voor het volledige jaar 2020 bedroeg 3,75 miljard euro tegenover 1,8 miljard euro in 2019, een groei van +111%.

Lees bericht



HelloFresh verwacht omzet bijna te verdubbelen

Bezorging - Niet alleen het afhalen en bezorgen van gerechten groeit hard als gevolg van de coronamaatregelen en beperkingen, maar ook de bezorging van maaltijdboxen. HelloFresh ziet door die groei dit jaar de omzet zelfs bijna verdubbelen.

Lees bericht

HelloFresh profiteert sterk van coronaperiode

Maaltijdbezorgdienst – HelloFresh heeft het aantal bestellingen en de omzet meer dan zien verdubbelden dankzij recordcijfers in het tweede kwartaal dit jaar. Het aantal bestellingen steeg in het tweede kwartaal van 2020 met 103% in vergelijking met vorig jaar. In de coronaperiode steeg het aantal bestellingen naar 18,1 miljoen.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid