Kipperij groeit explosief door uniek concept
_1080_721_90.jpg)
Interview – Onlangs maakte Kipperij bekend samen te werken met Lekkerland voor de logistiek. De kipformule groeide zo snel dat de vorige logistieke partner het niet meer aankon. Lekkerland kan de groei wél faciliteren. Achter deze razendsnelle uitbreiding staat Maud Mol, de 28-jarige franchisegever van Kipperij. Haar ambitie? Binnen vijf jaar landelijke dekking. “Dat moet lukken, want eigenlijk hebben wij geen directe concurrentie. Wij zijn de enige kipspeciaalzaak die een winkel combineert met de warme fooddelivery-markt.”
We spreken Mol in restaurant De Cockpit op Breda International Airport, een klein vliegveld direct naast de A58 bij Bosschenhoofd. Voorheen stond deze locatie bekend als vliegveld Seppe. Momenteel is hier het hoofdkantoor van Kipperij gevestigd, maar door de snelle groei verhuist het binnenkort naar Etten-Leur. Daar krijgt het hoofdkantoor een eigen ontwikkelingskeuken en meer werkplekken voor het groeiende team. Over de naam van de formule is Mol kort: “Kipperij is een combinatie van kip en boerderij. Dit laat niet alleen duidelijk zien dat we kip verkopen, maar benadrukt ook het belang van een sterke en transparante aanleverketen, die essentieel is voor ons concept.”
Natuurlijke groei
Sinds de start in 2019 heeft Kipperij al 19 winkels geopend, en de groei zet onverminderd door. Mol: “Ons nieuwe hoofdkantoor in Etten-Leur biedt alle ruimte om deze uitbreiding in goede banen te leiden. We zien een sterke vraag naar onze formule, en nieuwe winkels blijven zich aandienen.”
Ondanks de snelle groei is er geen strikt groeiplan. “We hebben geen vast doel zoals ‘aan het einde van dit jaar willen we zoveel winkels hebben. We groeien op een natuurlijke manier, door sterke ondernemers aan ons te binden. En dat gaat goed: ze melden zichzelf aan,” vertelt Mol. Wel is het doel om een landelijke dekking te realiseren. Volgens haar is dat haalbaar, omdat Kipperij een uniek concept heeft. “Er zijn natuurlijk grotere ketens in Nederland die kip verkopen, maar die richten zich vooral op de winkelverkoop. Wij combineren dat met warme bezorging. Die combinatie maakt ons uniek en verklaart ons snelle succes.”
Balans
De omzetverdeling tussen winkelverkoop en bezorging verschilt per locatie en is afhankelijk van de bevolkingssamenstelling. “In sommige gebieden is bezorging veel populairder, waardoor de focus daar meer op komt te liggen. In andere gebieden draait de winkelverkoop juist beter dan de bezorging. Dat is prima, zolang het rendement goed blijft,” legt Mol uit.
Regio’s bepalen smaakvoorkeuren
Mol begon haar ondernemerscarrière met een burgerme franchise in Capelle aan den IJssel. Daar ontdekte ze haar passie voor ondernemen en groeide haar ambitie om een eigen formule op te bouwen. Met Kipperij biedt ze ondernemers een bewezen concept met duidelijke richtlijnen, terwijl ze hen ondersteunt in het succesvol runnen van hun winkel. “Ondernemers kennen hun markt en klanten, maar werken binnen een sterk en herkenbaar concept,” zegt ze. “Uiteindelijk is het de ondernemer zelf die met de juiste uitvoering en toewijding het succes bepaalt.”
De verschillen tussen regio’s zijn soms opvallend. “In sommige gebieden zijn grillproducten het meest populair, terwijl elders juist complete maaltijden beter verkopen. Ook de voorkeuren voor bepaalde smaken en bereidingswijzen variëren per regio. Zo zien we in sommige steden een grotere vraag naar kruidige en uitgesproken smaken, terwijl andere regio’s de voorkeur geven aan mildere gerechten. Bij de productontwikkeling houden we hier uiteraard zoveel mogelijk rekening mee.”
Eigen bezorgers
Nieuwe winkels starten eerst met uitsluitend verkoop in de winkel. Zodra het team goed is ingewerkt, wordt de bezorging geïntroduceerd. “We werken alleen met eigen bezorgers om de kwaliteit te waarborgen. Geen koeriers die eerst nog een bestelling bij een ander restaurant ophalen zonder onze bedrijfskleding, maar iemand die direct naar de klant rijdt. Zo voorkomen we fouten en vertragingen en verhogen we de kwaliteit.” De winkels zijn in principe geopend van 9.00 tot 21.00 uur, maar openingstijden kunnen per locatie variëren. “Als bepaalde uren minder rendabel zijn, passen we die flexibel aan,” aldus Mol. Met deze aanpak en de sterke groei lijkt Kipperij hard op weg om een gevestigde naam te worden in Nederland – en wellicht ooit ook daarbuiten.
(Dit artikel is eerder gepubliceerd in de printeditie van @FoodClicks. Gemist? Neem hier een abonnement)
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Blond&Brown start franchiseformule met The Franchise Club
Franchise – Juicebar Blond&Brown, gevestigd in de Westfield Mall of the Netherlands, start met de uitrol van een franchiseformule. De uitbreiding gebeurt in samenwerking met The Franchise Club, een organisatie gespecialiseerd in franchiseontwikkeling.
Lees berichtAnne&Max bij beste 3 franchisegevers in Nederland
Formulenieuws - Franchiseformule Anne&Max is tijdens de uitreiking van de NFV Franchise Trofee 2025 uitgeroepen tot één van de drie beste franchisegevers van Nederland. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Nederlandse Franchise Vereniging (NFV) aan formules die zich onderscheiden in kwaliteit, samenwerking en toekomstvisie. Hizi Hair werd uiteindelijk de winnaar.
Lees berichtToetie & Bo Kidscafé wil groeien als franchiseformule
Horecaconcept - Toetie & Bo Kidscafé is een horecaplek waar kinderen welkom zijn en ouders zich kunnen ontspannen. Het horecaconcept telt nu nog alleen een locatie in Hoorn, maar gaat uitbreiden naar Purmerend. Initiatiefnemers Tamarah van Dijk en Elles Band achten de tijd nu rijp om verder uit te breiden met franchise.
Lees berichtAnyTyme opgetuigd voor verdere franchise-uitrol
Interview - Een nieuw logo, een eigentijdse uitstraling binnen en buiten, verpakkingen die in lijn zijn met de nieuwe uitstraling. Er is veel veranderd bij cafetariaformule AnyTyme. Maar de belangrijkste wijzigingen zijn misschien onzichtbaar. Aan de achterkant van het bedrijf zijn namelijk de inkoopcondities, de infrastructuur en de afspraken verbeterd en is er een organisatie opgetuigd waarmee de formule geschikt...
Lees berichtBakery-café Paris Baguette wil starten in Nederland
Bakkerij - Paris Baguette, een premium bakery café-concept actief in 11 landen, wil groeien en ziet daarvoor ook mogelijkheden in Nederland. Dat meldt de Nationale Franchise Gids. De bakkerijketen wil de plannen in Nederland realiseren met een masterfranchiser.
Lees berichtPapa John’s wil meer aandacht voor vers en kwaliteit
Formulenieuws - Papa John’s Nederland ondergaat onder een nieuwe eigenaar een strategische rebranding en richt de focus op kwaliteit en versheid. Als onderdeel van deze koerswijziging opent de pizzaketen ook een nieuwe deegfabriek onder de rook van Amsterdam.
Lees bericht