Klanttevredenheid dagattracties kent grote verschillen
Onderzoek – Er zijn grote verschillen tussen de klanttevredenheid van de grootste attractieparken, dierentuinen en aquaria van Nederland. Zo scoren Toverland en Hoenderdaell een hoge NPS en SEA LIFE en Dolfinarium een lage. Over het algemeen zijn bezoekers van attractieparken meer tevreden dan die van dierentuinen en aquaria. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
De Europese Net Promoter Score (NPS) (1) meet de klanttevredenheid. De gemiddelde NPS van de grootste Nederlandse dagattracties is +68. Attractiepark Toverland (+87) en dierenpark Hoenderdaell (+87) hebben de hoogste NPS. Op korte afstand volgen Sprookjeswonderland (+86), De Efteling (+84) en GaiaZOO (+83).
Het is opvallend dat voornamelijk aquaria een lage NPS scoren. Zo is de NPS van SEA LIFE (+16) met afstand het laagst, gevolgd door Dolfinarium (+31). Ecomare (+79), dat zich ook focust op zeedieren, heeft wel een duidelijk hogere NPS dan andere parken met een soortgelijk aanbod.
Bezoekers attractieparken tevreden
Nederlandse attractieparken krijgen gemiddeld een NPS van +75. Dierentuinen en aquaria krijgen daarentegen een gemiddelde NPS van +67. In de top vijf partijen met de hoogste NPS staan daarnaast drie attractieparken. Nederlanders zijn over het algemeen dus meer tevreden over attractieparken dan over dierentuinen en aquaria.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken, dierentuinen en aquaria. Het onderzoek wordt gedaan door Multiscope, een online marktonderzoekbureau.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Efteling zet meer in op duurzaamheid en plantaardig
Leisure – Attractiepark De Efteling zet meer in op duurzaamheid en gaat meer plantaardige producten aanbieden. Zowel op het park als in de hotels en de resorts zijn de komende maanden vaker vegetarische opties te zien. Dat meldt website Loopings.
Lees berichtDe Beren bekendste restaurantketen Nederland
Onderzoek - De Beren is de bekendste restaurantketen van Nederland (63%). Verder blijkt dat personen tussen de 18 en 35 jaar de meeste ketens herkennen. De geholpen naamsbekendheid varieert per keten en per leeftijdsgroep. De gegevens zijn afkomstig van de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders.
Lees bericht1,7 miljoen Nederlanders gebruiken sportsupplementen
Sportvoeding – Nederland telt 1,7 miljoen Nederlanders die gebruikmaken van sportsupplementen. De grootste groep gebruikers zijn de jongeren. De supplementen die het vaakst worden verkocht zijn eiwitten en creatine. Als merk is XXL Nutrition het meest populairs, blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.300 Nederlanders.
Lees bericht‘Gezonde Pannenkoek’ in Blijdorp en Opluchtmuseum slaat aan
Pilot - Diergaarde Blijdorp in Rotterdam en het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem hebben samen met het Voedingscentrum en JOGG een pilot gehouden met een gezonde pannenkoekvariant. Zonder dat mensen het wisten kregen zij voedzame en toegankelijke pannenkoek geserveerd bij hun bestelling.
Lees berichtLeonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’
Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Lees bericht‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’
Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Lees bericht