Koffie bij IKEA voortaan ook verkrijgbaar met haverdrank
_768_1025_90.jpg)
Formulenieuws - IKEA Nederland biedt klanten en medewerkers vanaf 4 oktober ook de mogelijkheid om koffie te drinken met haverdrank. Door haverdrank als optie aan te bieden naast koemelk, wil het Zweedse woonwarenhuis zoveel mogelijk mensen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met plantaardige voeding.
Koffie drinken bij Ikea wordt door veel mensen gedaan. In de Nederlandse winkels werden in 2021 ongeveer 2 miljoen kopjes koffie gezet waarbij ruim 200.000 liter koemelk werd gebruikt. In ongeveer de helft van de koffiemachines wordt nu de koemelk vervangen door haverdrank. Het aantal machines waarin dat gebeurt kan per vestigingen verschillen, zo laat het warenhuis weten. Met de inzet van haverdrank wil IKEA klanten en medewerkers inspireren bewustere keuzes te maken, maar ook laten zien dat duurzame opties betaalbaar en toegankelijk kunnen zijn voor iedereen. IKEA verkoopt al langere tijd haverdrank in de Zweedse delicatessenwinkel in drie varianten: naturelsmaak, chocoladesmaak en barista. Marcel van Geijn, Food Manager IKEA Nederland: "Door de grote schaal waarop wij opereren, kunnen we zelfs met kleine veranderingen écht een verschil maken. We zagen in de Zweedse delicatessenwinkel al dat de haverdrankpakken erg populair waren. Door nu ook haverdrank aan te bieden in de koffie - gratis voor Family leden - willen we nog meer mensen kennis laten maken met plantaardige alternatieven."
Zweedse oorsprong
IKEA heeft gekozen voor haverdrank als plantaardig alternatief vanwege de link met Zweden: haverdrank vindt daar zijn oorsprong en past daarom goed bij het woonwarenhuis. De afgelopen jaren heeft IKEA Food verschillende betaalbare, plantaardige voedingsopties geïntroduceerd, zoals plantaardig softijs en een plantaardige variant van de iconische Zweedse gehaktballetjes, speciaal voor de vleesliefhebber. De ecologische voetafdruk van de plantaardige balletjes is 25 keer minder dan die van de vleesvariant. In de Utrechtse vestiging is al ruim 40% van de verkochte balletjes plantaardig. IKEA wil dat in 2025 het aanbod van warme gerechten in de restaurants wereldwijd voor 50% uit plantaardige producten bestaat. Dat doel is in Nederland al bereikt.
Bron: IKEA/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nieuw in Nederland: Wayang Coffee
Introductie - Wayang Coffee, onderdeel van The Hot Drinks Company, introduceert Indonesische koffiebonen in Nederland. De koffiebonen zijn 100% klimaatneutraal geproduceerd, verpakt in biobased folies en gecertificeerd door Rainforest Alliance.
Lees berichtAlbert Heijn rondt True Price-experiment koffie af
Formulenieuws - Albert Heijn heeft de ‘eerste fase’ van de proef met True Price bij drie AH To Go-locaties vorige maand afgerond. Op de eigen website geeft de supermarktketen een inkijkje in de resultaten. Van alle klanten die bij de drie AH To Go’s koffie kochten, koos 15% ervoor om ‘de echte prijs’ voor hun kop koffie te betalen. Van...
Lees berichtVerkoop Fairtrade producten stijgt met 6%
Fairtrade - In 2022 steeg de verkoop van producten met het Fairtrade keurmerk op de Nederlandse markt met 6% ten opzichte van vorig jaar. In foodproducten was de stijging 8%. Als gevolg van deze volumestijging ontvingen boeren en arbeiders in Afrika, Latijns-Amerika en Azië een hogere Fairtrade premie. De premie lag in 2022 16% hoger dan het voorgaande jaar.
Lees berichtIKEA komt met ‘voordelig geprijsde’ plantdog
Formulenieuws – IKEA introduceert de plantdog, een plantaardige variant van de al veertig jaar bestaande populaire hotdog. Net als alle andere plantaardige opties in het IKEA Food aanbod, is deze nieuwe hotdog lager in prijs dan de kipvariant. Op die manier wil het Zweedse woonwarenhuis mensen stimuleren om te kiezen voor een plantaardig alternatief.
Lees berichtOatly opent pop-up store met vegan softijs
Pop-upstore - Oatly, producent van haverdrank, introduceert deze zomer plantaardig softijs. Om de introductie van Oatly Soft Serve te vieren, opent Oatly maandag op de Prinsengracht haar eerste pop-up store ooit in hartje Amsterdam. Het vegan softijs is er in de smaken vanille, koffie en matcha.
Lees berichtPurmerend is 82e Bagels & Beans-locatie in Nederland
Formulenieuws – Meer dan 80 locaties telt Bagels & Beans inmiddels. Met de vestiging in Purmerend opent de formule, die ‘bagels, koffie & geluk’ wil serveren maandag 26 juni zelfs de 82 locatie in Nederland.
Lees bericht