Koffie bij IKEA voortaan ook verkrijgbaar met haverdrank


Twee miljoen kopjes koffie werden er vorig jaar gezet bij IKEA met 200.000 liter koemelk

Formulenieuws - IKEA Nederland biedt klanten en medewerkers vanaf 4 oktober ook de mogelijkheid om koffie te drinken met haverdrank. Door haverdrank als optie aan te bieden naast koemelk, wil het Zweedse woonwarenhuis zoveel mogelijk mensen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met plantaardige voeding.

Koffie drinken bij Ikea wordt door veel mensen gedaan. In de Nederlandse winkels werden in 2021 ongeveer 2 miljoen kopjes koffie gezet waarbij ruim 200.000 liter koemelk werd gebruikt. In ongeveer de helft van de koffiemachines wordt nu de koemelk vervangen door haverdrank. Het aantal machines waarin dat gebeurt kan per vestigingen verschillen, zo laat het warenhuis weten. Met de inzet van haverdrank wil IKEA klanten en medewerkers inspireren bewustere keuzes te maken, maar ook laten zien dat duurzame opties betaalbaar en toegankelijk kunnen zijn voor iedereen. IKEA verkoopt al langere tijd haverdrank in de Zweedse delicatessenwinkel in drie varianten: naturelsmaak, chocoladesmaak en barista. Marcel van Geijn, Food Manager IKEA Nederland: "Door de grote schaal waarop wij opereren, kunnen we zelfs met kleine veranderingen écht een verschil maken. We zagen in de Zweedse delicatessenwinkel al dat de haverdrankpakken erg populair waren. Door nu ook haverdrank aan te bieden in de koffie - gratis voor Family leden - willen we nog meer mensen kennis laten maken met plantaardige alternatieven."

Zweedse oorsprong

IKEA heeft gekozen voor haverdrank als plantaardig alternatief vanwege de link met Zweden: haverdrank vindt daar zijn oorsprong en past daarom goed bij het woonwarenhuis. De afgelopen jaren heeft IKEA Food verschillende betaalbare, plantaardige voedingsopties geïntroduceerd, zoals plantaardig softijs en een plantaardige variant van de iconische Zweedse gehaktballetjes, speciaal voor de vleesliefhebber. De ecologische voetafdruk van de plantaardige balletjes is 25 keer minder dan die van de vleesvariant. In de Utrechtse vestiging is al ruim 40% van de verkochte balletjes plantaardig. IKEA wil dat in 2025 het aanbod van warme gerechten in de restaurants wereldwijd voor 50% uit plantaardige producten bestaat. Dat doel is in Nederland al bereikt.

Bron: IKEA/@FoodClicks 

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Man Met Bril wil ’s werelds eerste koffiehotel openen

Hotel – Het Rotterdamse koffiemerk Man Met Bril Koffie wil in de Maasstad het eerste koffiehotel ter wereld openen. Het koffiehotel met 20 kamers en studio’s moet de deuren openen in de zomer van 2023 aan de Linker Rottekade in Crooswijk.  Initiatiefnemer van het koffiehotel is Paul Sharo van Man, eigenaar van Man Met Bril Koffie.

Lees bericht


Nestlé wil koffieketen verder verduurzamen met plan 2030

Koffie - Nescafé - het grootste koffiemerk van Nestlé en 's werelds meest gedronken koffie - introduceert een omvangrijk programma met de ambitie de wereldwijde koffieteelt te verduurzamen: Nescafé Plan 2030. Het plan stimuleert de regeneratieve landbouw en moet het CO2-gebruik in de koffieketen verminderen.

Lees bericht

Prijs kopje koffie in 10 jaar tijd met 40% gestegen

Koffie – De gemiddelde prijs van een kopje koffie buiten de deur is € 2,62. Dit is een stijging van 40% in 10 jaar. In 2012 betaalden consumenten gemiddeld nog € 1,87 voor een kop koffie in de horeca. Dit blijkt uit een analyse van beslist.nl naar de Nederlandse koffieprijzen.

Lees bericht



IKEA pakt samen met Too Good To Go voedselverspilling aan

Voedselverspilling - Consumenten kunnen voortaan overgebleven IKEA maaltijden en producten bestellen via de Too Good To Go app en deze afhalen bij een IKEA winkel in Nederland. Het warenhuis biedt de overgebleven producten uit het restaurant en de Zweedse delicatessenwinkel - zoals de balletjes – vanaf nu tegen lagere prijzen aan om voedselverspilling tegen te gaan.

Lees bericht

‘Climate Neutral Certified’-keurmerk voor Simon Lévelt

Koffie - Speciaalzaak Simon Lévelt heeft een belangrijk duurzaamheidsdoel behaald: sinds afgelopen maand is al hun koffie ‘Climate Neutral Certified’. Dit klimaatneutrale keurmerk garandeert dat een organisatie alle mogelijke maatregelen neemt om CO2-uitstoot te verminderen en de rest te compenseren. De stip op de horizon is daarbij zero emission in 2050.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid