Koffiecaféformules en out-of-homelocaties scoren laag in AD Koffietest 2016


Convenience - Landelijke koffiecaféformules en out-of-homelocaties met koffie op de kaart scoren lage rapportcijfers op de koffie, cappuccino en espresso die ze serveren. De koffiecaféformules die eerst ‘een bloem in de woestijn waren’, zijn voorbij gestreefd door innovatieve koffiebedrijven. Deze conclusie kan worden getrokken uit de resultaten van de AD Koffietest 2016 die het Algemeen Dagblad zaterdag publiceerde. Volgens de krant hebben de landelijke koffiecaféformules van het eerste uur afgelopen jaren de weg geplaveid voor een ware koffiehype in Nederland en voor een forse kwaliteitsslag gezorgd, maar worden zij inmiddels aan alle kanten voorbij gestreefd door vele andere innovatieve koffiebedrijven. Twee vestigingen van de landelijke koffiecaféketen Doppio die door de keurders van het AD zijn bezocht in Purmerend en Joure eindigen met een 7,5 en 7 op de plekken 43 en 59. Volgens het AD ‘werd van een gelauwerde keten als Doppio meer verwacht’. De door het AD bezochte Coffee Company in Utrecht eindigt met een 7 op plaats 47. Volgens de ochtendkrant was Coffee Company ‘ooit als een mooie bloem in een woestijn’. Inmiddels is de formule gepasseerd door veel innovatieve bedrijven. De vestiging van Kaldi Koffie en Thee die het AD in Apeldoorn bezocht doet het op plek 54 niet veel beter met een 7 (‘zit er hier een tikkeltje de sleet op? Ingrijpen en de koers veranderen’) gevolgd door de DE Café in ’s-Hertogenbosch die een 6,5 krijgt en eindigt op plaats 74. ‘Binnen een bedrijf als DE leeft veel kennis en kunde over koffie’, aldus de krant, volgens wie het ‘dan toch mogelijk zou moeten zijn om met betere kwaliteit voor de dag te komen’. Ondrinkbaar Een van de grote verliezers is Starbucks. De vestiging aan de Grote Marktstraat in Den Haag van de Amerikaanse koffieformule die in Nederland aan een snelle opmars bezig is, schenkt volgens de AD Koffietest ‘ondrinkbare’ koffie en eindigt met het rapportcijfer 3 op een schamele 133e plaats. ‘Het is een van de best bewaarde geheimen ter wereld waar het succes van Starbucks vandaan komt: uitsluitend marketing’, aldus de krant volgens wie de door de keurders geproefde koffie ‘weinig met koffie te maken’ heeft. Treinstations On the go locaties waar koffie wordt geschonken, kunnen eveneens niet de goedkeuring van het AD krijgen. Waar de vestiging van Bagels & Beans in Almere nog een 6,5 krijgt, krijgen andere out-of-homelocaties ervan langs. De geserveerde Illy in ’t Tussenstation op het treinstation van Lisse krijgt een 5 waarmee het op plek 106 eindigt. De koffie van de Kiosk op het treinstation van Goes doet het nog slechter met een 4,5 als rapportcijfer op plek 114. ‘Zouden de managers bij Kiosk denken dat mensen die per trein reizen hun smaakpapillen thuis laten liggen?’, zo vraagt de krant zich af. Ziekmakend Maar het kan volgens het AD nog slechter. Zo krijgt de koffie van de Burger King in Enschede een 4, net als de geserveerde Puro koffie van Shell De Noord Deli2go (plek 124).  Helemaal dramatisch is het met de ondrinkbare koffie van La Place (‘consumentenleed’), Ziekenhuis Gelderse Vallei (‘ziekmakend’) en de Délifrance in Spijkenisse (‘kop in het zand’) die allen niet hoger scoren dan een 3,5 en 3. Winnaar van de AD Koffietest 2016 is Coffee Mundo The Library in Sittard dat volgens de keurders van de krant met koffie van grote klasse een 10 ontvangt. Bron: AD/@FoodClicks

Convenience - Landelijke koffiecaféformules en out-of-homelocaties met koffie op de kaart scoren lage rapportcijfers op de koffie, cappuccino en espresso die ze serveren. De koffiecaféformules die eerst ‘een bloem in de woestijn waren’, zijn voorbij gestreefd door innovatieve koffiebedrijven. Deze conclusie kan worden getrokken uit de resultaten van de AD Koffietest 2016 die het Algemeen Dagblad zaterdag publiceerde. Volgens de krant hebben de landelijke koffiecaféformules van het eerste uur afgelopen jaren de weg geplaveid voor een ware koffiehype in Nederland en voor een forse kwaliteitsslag gezorgd, maar worden zij inmiddels aan alle kanten voorbij gestreefd door vele andere innovatieve koffiebedrijven. Twee vestigingen van de landelijke koffiecaféketen Doppio die door de keurders van het AD zijn bezocht in Purmerend en Joure eindigen met een 7,5 en 7 op de plekken 43 en 59. Volgens het AD ‘werd van een gelauwerde keten als Doppio meer verwacht’. De door het AD bezochte Coffee Company in Utrecht eindigt met een 7 op plaats 47. Volgens de ochtendkrant was Coffee Company ‘ooit als een mooie bloem in een woestijn’. Inmiddels is de formule gepasseerd door veel innovatieve bedrijven. De vestiging van Kaldi Koffie en Thee die het AD in Apeldoorn bezocht doet het op plek 54 niet veel beter met een 7 (‘zit er hier een tikkeltje de sleet op? Ingrijpen en de koers veranderen’) gevolgd door de DE Café in ’s-Hertogenbosch die een 6,5 krijgt en eindigt op plaats 74. ‘Binnen een bedrijf als DE leeft veel kennis en kunde over koffie’, aldus de krant, volgens wie het ‘dan toch mogelijk zou moeten zijn om met betere kwaliteit voor de dag te komen’. Ondrinkbaar Een van de grote verliezers is Starbucks. De vestiging aan de Grote Marktstraat in Den Haag van de Amerikaanse koffieformule die in Nederland aan een snelle opmars bezig is, schenkt volgens de AD Koffietest ‘ondrinkbare’ koffie en eindigt met het rapportcijfer 3 op een schamele 133e plaats. ‘Het is een van de best bewaarde geheimen ter wereld waar het succes van Starbucks vandaan komt: uitsluitend marketing’, aldus de krant volgens wie de door de keurders geproefde koffie ‘weinig met koffie te maken’ heeft. Treinstations On the go locaties waar koffie wordt geschonken, kunnen eveneens niet de goedkeuring van het AD krijgen. Waar de vestiging van Bagels & Beans in Almere nog een 6,5 krijgt, krijgen andere out-of-homelocaties ervan langs. De geserveerde Illy in ’t Tussenstation op het treinstation van Lisse krijgt een 5 waarmee het op plek 106 eindigt. De koffie van de Kiosk op het treinstation van Goes doet het nog slechter met een 4,5 als rapportcijfer op plek 114. ‘Zouden de managers bij Kiosk denken dat mensen die per trein reizen hun smaakpapillen thuis laten liggen?’, zo vraagt de krant zich af. Ziekmakend Maar het kan volgens het AD nog slechter. Zo krijgt de koffie van de Burger King in Enschede een 4, net als de geserveerde Puro koffie van Shell De Noord Deli2go (plek 124).  Helemaal dramatisch is het met de ondrinkbare koffie van La Place (‘consumentenleed’), Ziekenhuis Gelderse Vallei (‘ziekmakend’) en de Délifrance in Spijkenisse (‘kop in het zand’) die allen niet hoger scoren dan een 3,5 en 3. Winnaar van de AD Koffietest 2016 is Coffee Mundo The Library in Sittard dat volgens de keurders van de krant met koffie van grote klasse een 10 ontvangt. Bron: AD/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Starbucks en Old Amsterdam komen met Toasties

Introductie -  Starbucks en Old Amsterdam lanceren samen een nieuw lunchgerecht: Old Amsterdam Toasties. Consumenten in Nederland en België van de koffieketen kunnen vanaf dinsdag het lunchgerecht met de kenmerkende Old Amsterdam Kaas in twee variaties bestellen.

Lees bericht

Eindhoven Airport opent Privium ExpressLounge in 2025

Luchthaven - Medio januari 2025 vindt op Eindhoven Airport de opening plaats van een Privium ExpressLounge voor Privium Plus leden en andere reizigers van Eindhoven Airport. De lounge komt op de plek van de oude Swissport Lounge, op de eerste verdieping naast de Starbucks.

Lees bericht

Vernieuwde Shell Haarrijn bakt ambachtelijke pizza’s

Tankstation – Donderdag opende Shell Haarrijn langs de A2 de deuren van het totaal gerenoveerde station. Op de locatie worden als eerste Shell-station van Nederland pizza’s gebakken. Ook is het voor Shell het eerste station dat tijdens de verbouwing is opengebleven.

Lees bericht



‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid