Koffiecaféformules en out-of-homelocaties scoren laag in AD Koffietest 2016


Convenience - Landelijke koffiecaféformules en out-of-homelocaties met koffie op de kaart scoren lage rapportcijfers op de koffie, cappuccino en espresso die ze serveren. De koffiecaféformules die eerst ‘een bloem in de woestijn waren’, zijn voorbij gestreefd door innovatieve koffiebedrijven. Deze conclusie kan worden getrokken uit de resultaten van de AD Koffietest 2016 die het Algemeen Dagblad zaterdag publiceerde. Volgens de krant hebben de landelijke koffiecaféformules van het eerste uur afgelopen jaren de weg geplaveid voor een ware koffiehype in Nederland en voor een forse kwaliteitsslag gezorgd, maar worden zij inmiddels aan alle kanten voorbij gestreefd door vele andere innovatieve koffiebedrijven. Twee vestigingen van de landelijke koffiecaféketen Doppio die door de keurders van het AD zijn bezocht in Purmerend en Joure eindigen met een 7,5 en 7 op de plekken 43 en 59. Volgens het AD ‘werd van een gelauwerde keten als Doppio meer verwacht’. De door het AD bezochte Coffee Company in Utrecht eindigt met een 7 op plaats 47. Volgens de ochtendkrant was Coffee Company ‘ooit als een mooie bloem in een woestijn’. Inmiddels is de formule gepasseerd door veel innovatieve bedrijven. De vestiging van Kaldi Koffie en Thee die het AD in Apeldoorn bezocht doet het op plek 54 niet veel beter met een 7 (‘zit er hier een tikkeltje de sleet op? Ingrijpen en de koers veranderen’) gevolgd door de DE Café in ’s-Hertogenbosch die een 6,5 krijgt en eindigt op plaats 74. ‘Binnen een bedrijf als DE leeft veel kennis en kunde over koffie’, aldus de krant, volgens wie het ‘dan toch mogelijk zou moeten zijn om met betere kwaliteit voor de dag te komen’. Ondrinkbaar Een van de grote verliezers is Starbucks. De vestiging aan de Grote Marktstraat in Den Haag van de Amerikaanse koffieformule die in Nederland aan een snelle opmars bezig is, schenkt volgens de AD Koffietest ‘ondrinkbare’ koffie en eindigt met het rapportcijfer 3 op een schamele 133e plaats. ‘Het is een van de best bewaarde geheimen ter wereld waar het succes van Starbucks vandaan komt: uitsluitend marketing’, aldus de krant volgens wie de door de keurders geproefde koffie ‘weinig met koffie te maken’ heeft. Treinstations On the go locaties waar koffie wordt geschonken, kunnen eveneens niet de goedkeuring van het AD krijgen. Waar de vestiging van Bagels & Beans in Almere nog een 6,5 krijgt, krijgen andere out-of-homelocaties ervan langs. De geserveerde Illy in ’t Tussenstation op het treinstation van Lisse krijgt een 5 waarmee het op plek 106 eindigt. De koffie van de Kiosk op het treinstation van Goes doet het nog slechter met een 4,5 als rapportcijfer op plek 114. ‘Zouden de managers bij Kiosk denken dat mensen die per trein reizen hun smaakpapillen thuis laten liggen?’, zo vraagt de krant zich af. Ziekmakend Maar het kan volgens het AD nog slechter. Zo krijgt de koffie van de Burger King in Enschede een 4, net als de geserveerde Puro koffie van Shell De Noord Deli2go (plek 124).  Helemaal dramatisch is het met de ondrinkbare koffie van La Place (‘consumentenleed’), Ziekenhuis Gelderse Vallei (‘ziekmakend’) en de Délifrance in Spijkenisse (‘kop in het zand’) die allen niet hoger scoren dan een 3,5 en 3. Winnaar van de AD Koffietest 2016 is Coffee Mundo The Library in Sittard dat volgens de keurders van de krant met koffie van grote klasse een 10 ontvangt. Bron: AD/@FoodClicks

Convenience - Landelijke koffiecaféformules en out-of-homelocaties met koffie op de kaart scoren lage rapportcijfers op de koffie, cappuccino en espresso die ze serveren. De koffiecaféformules die eerst ‘een bloem in de woestijn waren’, zijn voorbij gestreefd door innovatieve koffiebedrijven. Deze conclusie kan worden getrokken uit de resultaten van de AD Koffietest 2016 die het Algemeen Dagblad zaterdag publiceerde. Volgens de krant hebben de landelijke koffiecaféformules van het eerste uur afgelopen jaren de weg geplaveid voor een ware koffiehype in Nederland en voor een forse kwaliteitsslag gezorgd, maar worden zij inmiddels aan alle kanten voorbij gestreefd door vele andere innovatieve koffiebedrijven. Twee vestigingen van de landelijke koffiecaféketen Doppio die door de keurders van het AD zijn bezocht in Purmerend en Joure eindigen met een 7,5 en 7 op de plekken 43 en 59. Volgens het AD ‘werd van een gelauwerde keten als Doppio meer verwacht’. De door het AD bezochte Coffee Company in Utrecht eindigt met een 7 op plaats 47. Volgens de ochtendkrant was Coffee Company ‘ooit als een mooie bloem in een woestijn’. Inmiddels is de formule gepasseerd door veel innovatieve bedrijven. De vestiging van Kaldi Koffie en Thee die het AD in Apeldoorn bezocht doet het op plek 54 niet veel beter met een 7 (‘zit er hier een tikkeltje de sleet op? Ingrijpen en de koers veranderen’) gevolgd door de DE Café in ’s-Hertogenbosch die een 6,5 krijgt en eindigt op plaats 74. ‘Binnen een bedrijf als DE leeft veel kennis en kunde over koffie’, aldus de krant, volgens wie het ‘dan toch mogelijk zou moeten zijn om met betere kwaliteit voor de dag te komen’. Ondrinkbaar Een van de grote verliezers is Starbucks. De vestiging aan de Grote Marktstraat in Den Haag van de Amerikaanse koffieformule die in Nederland aan een snelle opmars bezig is, schenkt volgens de AD Koffietest ‘ondrinkbare’ koffie en eindigt met het rapportcijfer 3 op een schamele 133e plaats. ‘Het is een van de best bewaarde geheimen ter wereld waar het succes van Starbucks vandaan komt: uitsluitend marketing’, aldus de krant volgens wie de door de keurders geproefde koffie ‘weinig met koffie te maken’ heeft. Treinstations On the go locaties waar koffie wordt geschonken, kunnen eveneens niet de goedkeuring van het AD krijgen. Waar de vestiging van Bagels & Beans in Almere nog een 6,5 krijgt, krijgen andere out-of-homelocaties ervan langs. De geserveerde Illy in ’t Tussenstation op het treinstation van Lisse krijgt een 5 waarmee het op plek 106 eindigt. De koffie van de Kiosk op het treinstation van Goes doet het nog slechter met een 4,5 als rapportcijfer op plek 114. ‘Zouden de managers bij Kiosk denken dat mensen die per trein reizen hun smaakpapillen thuis laten liggen?’, zo vraagt de krant zich af. Ziekmakend Maar het kan volgens het AD nog slechter. Zo krijgt de koffie van de Burger King in Enschede een 4, net als de geserveerde Puro koffie van Shell De Noord Deli2go (plek 124).  Helemaal dramatisch is het met de ondrinkbare koffie van La Place (‘consumentenleed’), Ziekenhuis Gelderse Vallei (‘ziekmakend’) en de Délifrance in Spijkenisse (‘kop in het zand’) die allen niet hoger scoren dan een 3,5 en 3. Winnaar van de AD Koffietest 2016 is Coffee Mundo The Library in Sittard dat volgens de keurders van de krant met koffie van grote klasse een 10 ontvangt. Bron: AD/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Starbucks lanceert nieuw koffie-concept met warme en koude dranken

Introductie – Starbucks komt met een nieuw ‘Self-Serve’- koffieconcept. Deze zelfbedieningsautomaat is de eerste van Starbucks die zowel warme als ijskoude dranken serveert, samen met zuivelvrije melkalternatieven. De nieuwe automaat, maakt onderdeel uit van het We Proudly Serve Starbucks Coffee Program, dat samen met Nestlé Professional is opgezet. Eerste kennismaking in Nederland voor consumenten zal zijn bij enkele Shell-tankstations.

Lees bericht


Yoghurt Barn laat toeslag op plantaardige melk vallen

Formulenieuws – Ontbijt- en lunchketen Yoghurt Barn legt geen toeslag meer op de plantaardige opties en maakt het daarmee voor de klanten gemakkelijker om hun keuze te maken. Oprichter Wouter Staal verwacht dat de keten met deze prijswijziging binnen een jaar een verdubbeling van het aandeel plantaardige melk kunnen bereiken.

Lees bericht






© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid