‘Kortingacties in horeca niet altijd lonend’

Horeca – Horeca-acties zoals de Iens Dinner Deals, Groupon, Diningcity en de aangekondigde restaurantweek in samenwerking met Albert Heijn zijn niet altijd lonend voor ondernemers. Daarvoor waarschuwt belangenorganisatie KHN. Ondernemers moeten vooral zelf rekenen. De vele kortingsacties en promotie die er worden georganiseerd voor horecabedrijven zijn leuk voor de gasten, maar of ze ook goed zijn voor de ondernemers is de vraag, zol laat Koninklijke Horeca Nederland weten. Meedoen met een kortingsactie of promotie levert weliswaar nieuwe gasten op, maar de vraag is ook gerechtvaardigd of een ondernemer daaraan wel voldoende verdiend. Ondernemers moeten daarom voordat zij akkoord gaan met een actie eerst goed rekenen of het wel lonend is. Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Het advies aan onze leden is: blijf rekenen. Doe niet mee omdat uw buurman meedoet en u bang bent dat uw tafels leeg blijven. U hóeft niet mee te doen. Ja, de actie brengt waarschijnlijk nieuwe gasten die anders niet zouden komen. Maar de hamvraag die u uzelf moet stellen, is of ze ook terugkomen.” Afhankelijkheid Ondernemers die met goedkopere producten gaan werken om de kosten te drukken, wachten een ander risico, zo laat Willemsen weten: “Dan levert u namelijk ook in op beleving en leren uw nieuwe gasten u niet op uw best kennen.” Daarnaast moeten ondernemers oppassen met de inzet van het aantal tafeltjes voor en actie. Daarmee wordt de afhankelijkheid alleen maar vergroot. Zelf acties organiseren Slimmer is het volgens KHN om als horecaondernemer zelf acties op te tuigen. Michiel Boon van restaurant Lekkerr in Schoonhoven ging een samenwerking aan met de plaatselijke Plus-supermarkt. “Wij hebben een spaaractie met Plus Rechtuyt opgezet. Bij elke 10 euro aan boodschappen krijgen klanten een zegel en bij een volle spaarkaart (15 zegels) krijgt hij bij ons het tweede maandmenu gratis. Uiteraard houden we hier een heel andere marge aan over dan bij andere kortingsacties, zoals die van AH en Iens. Er zit geen grote reserveringssite tussen die de grootste marge opstrijkt en een bijdrage per couvert vraagt. En je kunt zelf de dagen bepalen; zo kunnen gasten bij ons de kaarten alleen op maandag tot en met donderdag inleveren. Zo houd je de regie over je wat rustiger dagen.” Meer tips? www.khn.nl/home Bron: KHN
Horeca – Horeca-acties zoals de Iens Dinner Deals, Groupon, Diningcity en de aangekondigde restaurantweek in samenwerking met Albert Heijn zijn niet altijd lonend voor ondernemers. Daarvoor waarschuwt belangenorganisatie KHN. Ondernemers moeten vooral zelf rekenen. De vele kortingsacties en promotie die er worden georganiseerd voor horecabedrijven zijn leuk voor de gasten, maar of ze ook goed zijn voor de ondernemers is de vraag, zol laat Koninklijke Horeca Nederland weten. Meedoen met een kortingsactie of promotie levert weliswaar nieuwe gasten op, maar de vraag is ook gerechtvaardigd of een ondernemer daaraan wel voldoende verdiend. Ondernemers moeten daarom voordat zij akkoord gaan met een actie eerst goed rekenen of het wel lonend is. Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Het advies aan onze leden is: blijf rekenen. Doe niet mee omdat uw buurman meedoet en u bang bent dat uw tafels leeg blijven. U hóeft niet mee te doen. Ja, de actie brengt waarschijnlijk nieuwe gasten die anders niet zouden komen. Maar de hamvraag die u uzelf moet stellen, is of ze ook terugkomen.” Afhankelijkheid Ondernemers die met goedkopere producten gaan werken om de kosten te drukken, wachten een ander risico, zo laat Willemsen weten: “Dan levert u namelijk ook in op beleving en leren uw nieuwe gasten u niet op uw best kennen.” Daarnaast moeten ondernemers oppassen met de inzet van het aantal tafeltjes voor en actie. Daarmee wordt de afhankelijkheid alleen maar vergroot. Zelf acties organiseren Slimmer is het volgens KHN om als horecaondernemer zelf acties op te tuigen. Michiel Boon van restaurant Lekkerr in Schoonhoven ging een samenwerking aan met de plaatselijke Plus-supermarkt. “Wij hebben een spaaractie met Plus Rechtuyt opgezet. Bij elke 10 euro aan boodschappen krijgen klanten een zegel en bij een volle spaarkaart (15 zegels) krijgt hij bij ons het tweede maandmenu gratis. Uiteraard houden we hier een heel andere marge aan over dan bij andere kortingsacties, zoals die van AH en Iens. Er zit geen grote reserveringssite tussen die de grootste marge opstrijkt en een bijdrage per couvert vraagt. En je kunt zelf de dagen bepalen; zo kunnen gasten bij ons de kaarten alleen op maandag tot en met donderdag inleveren. Zo houd je de regie over je wat rustiger dagen.” Meer tips? www.khn.nl/home Bron: KHN
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Albert Heijn introduceert ‘traybake-maaltijden’
Introductie - Albert Heijn heeft deze week de grootste en de eerste Albert Heijn XL heropend, die in Arnhem. De locatie heeft niet alleen een Bakery Café, zoals die eerder werd geopend bij de AH XL ‘Gelderlandplein’ in Amsterdam-Buitenveldert, maar de vestiging heeft ook tray-bakemaaltijden, meldt Foodpersonality.
Lees berichtBrandt & Levie worstmakers trekt Anne-Wies Bouritius aan
Benoeming – Per 1 september is Anne-Wies Bouritius gestart als nieuwe marketinglead bij Brandt & Levie worstmakers. Brandt & Levie haalde eerder dit jaar groeikapitaal op om te kunnen investeren in het team, distributie en productontwikkeling en zo een nog grotere bijdrage te leveren aan de voedseltransitie. Bovendien wil het bedrijf Europees groeien.
Lees berichtAlbert Heijn lanceert eigen plantaardige lijn Terra
Introductie - In 2025 wil Albert Heijn dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en in 2030 60%. Nu is dat percentage 44%. Daarom introduceert Albert Heijn AH Terra, een nieuwe eigen-merklijn van zo’n 200 plantaardige producten, waarvan 58 nieuwe en dat worden er steeds meer.
Lees berichtBeachclub Perry’s uit Zeeland Paviljoen van het Jaar
Verkiezing - Bij Strandpaviljoen Sjoerd op Ameland vonden op donderdag 27 juli de Strandverkiezingen plaats. Strandpaviljoen van het Jaar werd Perry’s uit Scharendijke in Zeeland. Ook werd de prijs bekend gemaakt voor het Schoonste strand. Dat werd het strand van Noord-Beverland.
Lees berichtAlbert Heijn rondt True Price-experiment koffie af
Formulenieuws - Albert Heijn heeft de ‘eerste fase’ van de proef met True Price bij drie AH To Go-locaties vorige maand afgerond. Op de eigen website geeft de supermarktketen een inkijkje in de resultaten. Van alle klanten die bij de drie AH To Go’s koffie kochten, koos 15% ervoor om ‘de echte prijs’ voor hun kop koffie te betalen. Van...
Lees berichtBufkes Heythuysen officieel geopend
Formulenieuws – Donderdag 8 juni is de nieuwste Bufkes-vestiging officieel geopend. De locatie is gelegen op het nieuwe horecaplein aan de Dorpstraat in Heythuysen. Vorig jaar is Bufkes een samenwerking aangegaan met Heerschap groep, waarvan het pand eigendom is.
Lees bericht