‘Kortingacties in horeca niet altijd lonend’


Horeca – Horeca-acties zoals de Iens Dinner Deals, Groupon, Diningcity en de aangekondigde restaurantweek in samenwerking met Albert Heijn zijn niet altijd lonend voor ondernemers. Daarvoor waarschuwt belangenorganisatie KHN. Ondernemers moeten vooral zelf rekenen. De vele kortingsacties en promotie die er worden georganiseerd voor horecabedrijven zijn leuk voor de gasten, maar of ze ook goed zijn voor de ondernemers is de vraag, zol laat Koninklijke Horeca Nederland weten. Meedoen met een kortingsactie of promotie levert weliswaar nieuwe gasten op, maar de vraag is ook gerechtvaardigd of een ondernemer daaraan wel voldoende verdiend. Ondernemers moeten daarom voordat zij akkoord gaan met een actie eerst goed rekenen of het wel lonend is. Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Het advies aan onze leden is: blijf rekenen. Doe niet mee omdat uw buurman meedoet en u bang bent dat uw tafels leeg blijven. U hóeft niet mee te doen. Ja, de actie brengt waarschijnlijk nieuwe gasten die anders niet zouden komen. Maar de hamvraag die u uzelf moet stellen, is of ze ook terugkomen.” Afhankelijkheid Ondernemers die met goedkopere producten gaan werken om de kosten te drukken, wachten een ander risico, zo laat Willemsen weten: “Dan levert u namelijk ook in op beleving en leren uw nieuwe gasten u niet op uw best kennen.” Daarnaast moeten ondernemers oppassen met de inzet van het aantal tafeltjes voor en actie. Daarmee wordt de afhankelijkheid alleen maar vergroot. Zelf acties organiseren Slimmer is het volgens KHN om als horecaondernemer zelf acties op te tuigen. Michiel Boon van restaurant Lekkerr in Schoonhoven ging een samenwerking aan met de plaatselijke Plus-supermarkt. “Wij hebben een spaaractie met Plus Rechtuyt opgezet. Bij elke 10 euro aan boodschappen krijgen klanten een zegel en bij een volle spaarkaart (15 zegels) krijgt hij bij ons het tweede maandmenu gratis. Uiteraard houden we hier een heel andere marge aan over dan bij andere kortingsacties, zoals die van AH en Iens. Er zit geen grote reserveringssite tussen die de grootste marge opstrijkt en een bijdrage per couvert vraagt. En je kunt zelf de dagen bepalen; zo kunnen gasten bij ons de kaarten alleen op maandag tot en met donderdag inleveren. Zo houd je de regie over je wat rustiger dagen.” Meer tips? www.khn.nl/home Bron: KHN

Horeca – Horeca-acties zoals de Iens Dinner Deals, Groupon, Diningcity en de aangekondigde restaurantweek in samenwerking met Albert Heijn zijn niet altijd lonend voor ondernemers. Daarvoor waarschuwt belangenorganisatie KHN. Ondernemers moeten vooral zelf rekenen. De vele kortingsacties en promotie die er worden georganiseerd voor horecabedrijven zijn leuk voor de gasten, maar of ze ook goed zijn voor de ondernemers is de vraag, zol laat Koninklijke Horeca Nederland weten. Meedoen met een kortingsactie of promotie levert weliswaar nieuwe gasten op, maar de vraag is ook gerechtvaardigd of een ondernemer daaraan wel voldoende verdiend. Ondernemers moeten daarom voordat zij akkoord gaan met een actie eerst goed rekenen of het wel lonend is. Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: "Het advies aan onze leden is: blijf rekenen. Doe niet mee omdat uw buurman meedoet en u bang bent dat uw tafels leeg blijven. U hóeft niet mee te doen. Ja, de actie brengt waarschijnlijk nieuwe gasten die anders niet zouden komen. Maar de hamvraag die u uzelf moet stellen, is of ze ook terugkomen.” Afhankelijkheid Ondernemers die met goedkopere producten gaan werken om de kosten te drukken, wachten een ander risico, zo laat Willemsen weten: “Dan levert u namelijk ook in op beleving en leren uw nieuwe gasten u niet op uw best kennen.” Daarnaast moeten ondernemers oppassen met de inzet van het aantal tafeltjes voor en actie. Daarmee wordt de afhankelijkheid alleen maar vergroot. Zelf acties organiseren Slimmer is het volgens KHN om als horecaondernemer zelf acties op te tuigen. Michiel Boon van restaurant Lekkerr in Schoonhoven ging een samenwerking aan met de plaatselijke Plus-supermarkt. “Wij hebben een spaaractie met Plus Rechtuyt opgezet. Bij elke 10 euro aan boodschappen krijgen klanten een zegel en bij een volle spaarkaart (15 zegels) krijgt hij bij ons het tweede maandmenu gratis. Uiteraard houden we hier een heel andere marge aan over dan bij andere kortingsacties, zoals die van AH en Iens. Er zit geen grote reserveringssite tussen die de grootste marge opstrijkt en een bijdrage per couvert vraagt. En je kunt zelf de dagen bepalen; zo kunnen gasten bij ons de kaarten alleen op maandag tot en met donderdag inleveren. Zo houd je de regie over je wat rustiger dagen.” Meer tips? www.khn.nl/home Bron: KHN

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

AH gaat ‘persoonsgerichte maaltijden’ leveren

Formulenieuws  - Albert Heijn start een nieuwe maaltijdservice. Binnenkort verschijnen de eerste bezorgbusjes in het straatbeeld met de tekst ‘Maaltijd Thuis. Met aandacht bereid, met liefde gebracht.’ Het gaat om ‘persoonsgerichte’ maaltijden voor mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken in de keuken, of op zoek zijn naar gemak, aldus AH.

Lees bericht


AH gaat meer werk maken van gezonde voeding

Formulenieuws – Meer gezonde producten bij de kassa, een apart schap met gezondere tussendoortjes in de winkel en opname van de sportvoeding van de merken Body & Fit en Barebells. Albert Heijn wil meer werk maken van een gezondere leefstijl en past daarom een aantal zaken vanaf maandag aan.

Lees bericht

‘Beter Eten Festival laat zien waar nu AH staat’

Festival – Albert Heijn organiseerde vrijdag 29 en zaterdag 30 april het eerste Beter Eten Festival in Expo Haarlemmermeer. Ruim 13.000 betalende bezoekers brachten een bezoek aan het festival. AH wilde met het event laten zien dat gezond eten nu al toegankelijker en beschikbaar is. CEO Marit van Egmond van AH daarover: “Maar om het eten echt gezond te maken hebben we nog een...

Lees bericht



AH start met verpakkingsvrij boodschappen doen

Formulenieuws  - Albert Heijn lanceert een nieuw zelftapconcept waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen verpakken. Klanten vullen hun van huis meegenomen pot of zak, of ter plekke gekochte verpakking, namelijk zelf af. Het gaat om producten zoals muesli, pasta, broodbeleg, thee en noten.

Lees bericht

Onbemand rukt op, binnenkort eerste onbemande frietkraam

Shopconcept – Onbemande locaties waar eet- en drinkwaren wordt aangeboden rukken op. Niet alleen als stand alone vendingmachines, maar ook steeds vaker als shopconcept. In Nederland is binnen petrol De Haan Minerale Oliën een voortrekker en Albert Heijn binnen de supermarktsector, maar die dreigt te worden ingehaald door Aldi. Nieuw in Nederland is de Lokettaria, een onbemande frietkraam.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid