KVK: Ondernemer berekent energieverhoging vaak niet door
_1024_768_90.jpg)
Onderzoek - Ruim 4 op de 10 ondernemers geeft aan dat de impact van gestegen brandstofprijzen groot is. Bij gas en elektriciteit is dat circa 3 op de 10. Toch berekenen ondernemers die veel impact ondervinden de gestegen energiekosten vaak niet door aan hun klanten, laat onderzoek van KVK zien.
Circa de helft van hen doet dat helemaal niet, en nog eens een derde doet het enigszins of deels. Van de ondernemers die aangeven dat ze te maken hebben met gestegen kosten van grondstoffen, materialen en producten, berekent 80% die gestegen kosten wél deels of helemaal door. Dit blijkt uit een representatief onderzoek van KVK onder 1072 ondernemers, gehouden in de tweede helft van april. Hans Klein Swormink, programmamanager bij KVK, ziet dat ondernemers nu vooral willen blijven draaien: ‘De kleinere marges nemen ze even op de koop toe. Ondernemers kijken nu naar de korte termijn, ze willen overleven, klanten behouden. Omzet is alles, een goede marge komt wel weer, zeggen ze.’
Verklaarbaar
Het verschil tussen het doorberekenen van materiaalkosten en van energiekosten is verklaarbaar, zegt Klein Swormink. ‘Materiaalkosten zijn direct toe te wijzen aan producten en worden daardoor vaker wél doorberekend. Als hout voor een tuinhuis duurder wordt, is het logisch dat de prijs hoger wordt. In veel gevallen is ook een afspraak over een stijging van materiaalkosten opgenomen in de leveringsvoorwaarden of offerte. Dit soort ‘directe kosten’ is sneller toe te wijzen en wordt eerder geaccepteerd.’
Bij energie is de situatie anders: ‘Indirecte kosten, zoals die voor energie, zijn moeilijker toe te wijzen aan één product. De doorberekening van een prijsstijging wordt daardoor minder makkelijk geaccepteerd.’
Verschillende redenen
Ondernemers geven verschillende redenen aan voor het niet doorberekenen van prijsstijgingen. Concurrentiepositie, de onmogelijkheid kosten door te berekenen, het ontzien van de klant en de hoop op prijsdalingen op korte termijn worden vaak genoemd. Klein Swormink: ‘De ondernemer vraagt zich af: hoever kan ik gaan met m’n prijs? Komen mijn klanten nog wel en vooral: hoeveel kopen ze dan? De focus is: eerst de klant binnen houden, verdienen komt later.’
Bron: KVK/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Meer dan 4000 horecazaken in half jaar dicht volgens KvK
Horeca – Volgens cijfers van de Kamer van Koophandel zouden tussen begin januari en eind juni dit jaar 4.058 horecaondernemers hun bedrijf hebben beëindigd. Dat zijn er aanmerkelijk meer dan de 141 horecazaken die KvK meldt in de periodieke faillissementscijfers.
Lees berichtBelastingdienst: ‘Weet waar je recht op hebt als ondernemer’
Belastingdienst – Het is weer tijd voor de belastingaangifte inkomstenbelasting. Heb je een eigen horecaonderneming en ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting? Dan kun je misschien minder belasting betalen door gebruik te maken van een aantal aftrekposten. Zo mag je € 6.310 van je winst afhalen als je meer dan 1.225 uur aan je bedrijf werkte. En ben je startende ondernemer? Dan heb je...
Lees bericht‘Horeca gedwongen tot accepteren lagere marge’
Onderzoek - Driekwart van de horecaondernemers kan de gestegen inkoopkosten en energieprijzen niet doorberekenen aan klanten. Ze voelen zich gedwongen een lagere marge te accepteren. Dat blijkt uit onderzoek van GROUP7 in opdracht van Foodservice Instituut Nederland (FSIN).
Lees berichtProFri biedt samen met NHN vaste energieprijzen aan
Energiecontract - Vakvereniging ProFri bood samen met haar energiepartner COMCAM al eerder dit jaar leden energiebundels aan tegen lage tarieven. Met Nieuwe Horeca Nederland (NHN) zet ProFri nu een tandje bij. Naast frituurzaken kunnen ook andere bedrijven aanhaken bij de najaarsbundel. De prijzen voor 2023 en 2024 leveren ondernemers veelal blije gezichten op, volgens ProFri.
Lees berichtProFri: ‘73% van cafetaria’s vallen buiten de energieregeling’
Cafetaria’s - Zeker 73% van de cafetaria’s, snackbars en andere frituurzaken vallen buiten de regeling, maar zitten wel met een torenhoge energierekening. Dat meldt vakvereniging ProFri op basis van een tussentijdse rapportage om de energieproblemen in de cafetariasector in kaart te brengen.
Lees berichtAantal faillissementen in september fors hoger
Analyse – Het aantal faillissementen is sinds oktober 2020 niet meer zo hoog geweest. Dat zegt de kamer van Koophandel naar aanleiding van het KVK Trendrapport Bedrijfsleven over september 2022. Het aantal faillissementen van economisch actieve ondernemingen is in september een stuk hoger dan het maandgemiddelde vanaf januari 2021. Dat gemiddelde ligt op 132, terwijl in de afgelopen maand 176 ondernemingen failliet gingen, het hoogste aantal...
Lees bericht