‘Kwart Nederlanders nuttigde niets in lockdown buitenhuis’


Drive-thru bij De Beren-locatie in Zoetermeer / Foto bij: De Beren

Onderzoek - Gedurende de lockdown periode heeft bijna een kwart van de Nederlanders geen enkele buitenshuis locatie (catering, supermarkt, horeca, sportkantine, treinstation, winkel, zorglocatie, etc.) bezocht om iets te nuttigen. Dat is het dubbele aantal van eerdere jaren. Met name mannen en ook jongeren kwamen verhoudingsgewijs minder vaak op een buitenshuislocatie.

Dat blijkt uit de Out-of-Home Shopper Monitor, het grootste nationale onderzoek voor de markt in eten en drinken. Het onderzoek brengt sinds de lockdown in tweewekelijkse updates de gevolgen van de coronacrisis in kaart middels de crisis-monitor. Dit wordt gedaan omdat de coronacrisis enorme gevolgen heeft voor de verschuivingen in de eet- en drinkgewoontes van de Nederlandse consument.

Vooral door het mannelijk bezoekgedrag lijken er meer foodretail bezoeken te zijn en blijft het aantal bezoeken aan de detailhandel non-food gelijk. Voor catering, vervoer en horeca zijn de ontwikkelingen voor zowel mannen als vrouwen duidelijk flink lager.

Ouderen de kopers bij retail en catering

Daarnaast valt per leeftijdsklasse op dat ouderen meer foodretail en catering (met name in het ziekenhuis) locaties hebben bezocht en veel minder detailhandel non-food en horecalocaties. De stijging in winkelbezoek (food en non-food) is het grootst voor de groep 50 tot 64 jaar. Detailhandel non-food bezoek plust opvallend sterk bij jongeren tot 29 jaar.

Afhaal vooral onder de 30

Gemiddeld 23% van de Nederlanders haalde in de lockdown periode wekelijks een afhaalmaaltijd af wat resulteerde dat er in de lockdown periode gemiddeld 2,9 miljoen afhaalbezoeken per week plaats vonden een stijging van ongeveer 4% t.o.v. dezelfde periode in het afgelopen jaar. Vooral jongeren onder de 30 jaar zijn vaker wekelijks gaan afhalen (38%). Afgelopen jaar lag het percentage jongeren dat in dezelfde periode wekelijks een maaltijd afhaalde nog op 23%.

Randstad meer thuisbezorging

In de lockdown periode zijn gemiddeld 6% van alle avondmaaltijden thuisbezorgd (telefonisch en online), in de laatste fase van de lockdown lag dit percentage zelfs op bijna 8%. Thuisbezorging is net als bij afhaal maaltijden ook hier relatief meer in trek bij jongeren en bij mannen.

Hoewel er ook sprake is van een verdubbeling bij ouder dan 50 jaar en bij vrouwen, is de opvallendste stijging toch wel bij tot 30 jaar. Hier neemt het percentage thuisbezorging met een factor 2,5 toe van 4,6% naar een 11,9%. In Noord-Holland worden relatief de meeste maaltijden thuisbezorgd.

De crisismonitor leverde daarnaast (tot en met week 19) nog een aantal andere bevindingen op:

·       Aantal bezoeken aan horeca zijn met ruim 70% afgenomen

·       Voor vervoer ligt dit op meer dan -50%, -30% met de auto en -70% met het openbaar vervoer

·       Catering blijft op -40%, met school op -60%, werk op -40% en ziekenhuis op net iets meer dan -10%.

·       Tegenover deze daling staat food retail (supermarkt en speciaalzaak) en detailhandel non-food (bv. warenhuis en kledingwinkel), die resp. toenemen met +20% en stabiel zijn

·       De groei in food retail gaat met name naar de speciaalzaak

·       Afhalen ligt weliswaar hoger dan de 2,6 mln. per dag voor lockdown (nu nog bijna 3 mln. afhaalbezoeken), echter dit loopt langzaam terug

·       Bijna 8% van de avondmaaltijden thuis zijn de laatste 4 weken (van de 8 lockdown weken) thuisbezorgd, waarbij het gemiddelde over alle 8 weken ligt op 6%. Dit is ruim 2x zo hoog als de jaren ervoor.

·       Het percentage Nederlanders dat zegt online zijn boodschappen te doen ligt met 12,1% nu 40% hoger dan voor lockdown, en langzamerhand neemt dit verder toe, met ook daarbinnen nog eens meer frequente bestellers.

Bron: Datlinq/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Stijgende prijzen rem op herstel retailsector

Analyse – Een volumegroei van 1 procent voor de retailsector in 2022 verwacht ABN AMRO. Een belangrijke oorzaak van die matige groei zijn de stijgende prijzen, ook die van de boodschappen. Als andere reden voor de matige groei ziet de bank de verschuivingen in bestedingen naar diensten als reizen en horeca zodra alle beperkende maatregelen zijn opgeheven.

Lees bericht

FSIN: ‘Strijd om gemaksconsument gaat losbarsten’

Analyse - De komende tien jaar verhevigt de strijd om het maagaandeel van de gemaksconsument. Traditionele foodservicekanalen zoals de horeca krijgen te maken met felle concurrentie van supermarkten, die zich op het terrein van de directe consumptie storten. Die voorspelling is te lezen in de nieuwe Beleidsmonitor 2030 van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

Lees bericht

Foodsector in 2021 terug op niveau, forse groei in 2022

Analyse – De omzet van de Nederlandse foodsector is dit jaar vrijwel geheel teruggeveerd tot het niveau van voor de coronapandemie. Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN), het kennisinstituut voor de foodservicesector. Het FSIN ziet het herstel véél sneller gaan dan eerder verwacht, maar ziet wel verschillen per segmenten. Dat blijkt uit cijfers van de bedrijfstak, die vandaag worden...

Lees bericht


Thuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen

Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid