‘Kwart Nederlanders nuttigde niets in lockdown buitenhuis’


Drive-thru bij De Beren-locatie in Zoetermeer / Foto bij: De Beren

Onderzoek - Gedurende de lockdown periode heeft bijna een kwart van de Nederlanders geen enkele buitenshuis locatie (catering, supermarkt, horeca, sportkantine, treinstation, winkel, zorglocatie, etc.) bezocht om iets te nuttigen. Dat is het dubbele aantal van eerdere jaren. Met name mannen en ook jongeren kwamen verhoudingsgewijs minder vaak op een buitenshuislocatie.

Dat blijkt uit de Out-of-Home Shopper Monitor, het grootste nationale onderzoek voor de markt in eten en drinken. Het onderzoek brengt sinds de lockdown in tweewekelijkse updates de gevolgen van de coronacrisis in kaart middels de crisis-monitor. Dit wordt gedaan omdat de coronacrisis enorme gevolgen heeft voor de verschuivingen in de eet- en drinkgewoontes van de Nederlandse consument.

Vooral door het mannelijk bezoekgedrag lijken er meer foodretail bezoeken te zijn en blijft het aantal bezoeken aan de detailhandel non-food gelijk. Voor catering, vervoer en horeca zijn de ontwikkelingen voor zowel mannen als vrouwen duidelijk flink lager.

Ouderen de kopers bij retail en catering

Daarnaast valt per leeftijdsklasse op dat ouderen meer foodretail en catering (met name in het ziekenhuis) locaties hebben bezocht en veel minder detailhandel non-food en horecalocaties. De stijging in winkelbezoek (food en non-food) is het grootst voor de groep 50 tot 64 jaar. Detailhandel non-food bezoek plust opvallend sterk bij jongeren tot 29 jaar.

Afhaal vooral onder de 30

Gemiddeld 23% van de Nederlanders haalde in de lockdown periode wekelijks een afhaalmaaltijd af wat resulteerde dat er in de lockdown periode gemiddeld 2,9 miljoen afhaalbezoeken per week plaats vonden een stijging van ongeveer 4% t.o.v. dezelfde periode in het afgelopen jaar. Vooral jongeren onder de 30 jaar zijn vaker wekelijks gaan afhalen (38%). Afgelopen jaar lag het percentage jongeren dat in dezelfde periode wekelijks een maaltijd afhaalde nog op 23%.

Randstad meer thuisbezorging

In de lockdown periode zijn gemiddeld 6% van alle avondmaaltijden thuisbezorgd (telefonisch en online), in de laatste fase van de lockdown lag dit percentage zelfs op bijna 8%. Thuisbezorging is net als bij afhaal maaltijden ook hier relatief meer in trek bij jongeren en bij mannen.

Hoewel er ook sprake is van een verdubbeling bij ouder dan 50 jaar en bij vrouwen, is de opvallendste stijging toch wel bij tot 30 jaar. Hier neemt het percentage thuisbezorging met een factor 2,5 toe van 4,6% naar een 11,9%. In Noord-Holland worden relatief de meeste maaltijden thuisbezorgd.

De crisismonitor leverde daarnaast (tot en met week 19) nog een aantal andere bevindingen op:

·       Aantal bezoeken aan horeca zijn met ruim 70% afgenomen

·       Voor vervoer ligt dit op meer dan -50%, -30% met de auto en -70% met het openbaar vervoer

·       Catering blijft op -40%, met school op -60%, werk op -40% en ziekenhuis op net iets meer dan -10%.

·       Tegenover deze daling staat food retail (supermarkt en speciaalzaak) en detailhandel non-food (bv. warenhuis en kledingwinkel), die resp. toenemen met +20% en stabiel zijn

·       De groei in food retail gaat met name naar de speciaalzaak

·       Afhalen ligt weliswaar hoger dan de 2,6 mln. per dag voor lockdown (nu nog bijna 3 mln. afhaalbezoeken), echter dit loopt langzaam terug

·       Bijna 8% van de avondmaaltijden thuis zijn de laatste 4 weken (van de 8 lockdown weken) thuisbezorgd, waarbij het gemiddelde over alle 8 weken ligt op 6%. Dit is ruim 2x zo hoog als de jaren ervoor.

·       Het percentage Nederlanders dat zegt online zijn boodschappen te doen ligt met 12,1% nu 40% hoger dan voor lockdown, en langzamerhand neemt dit verder toe, met ook daarbinnen nog eens meer frequente bestellers.

Bron: Datlinq/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht


ING ziet winkelverkopen voor het eerst in tien jaar krimpen

Analyse – ING Research geeft in een analyse van de winkelverkopen aan dat het uitdagende tijden zijn voor retailers. De retailsector heeft te maken met een hoge inflatie en een laag consumentenvertrouwen. De verwachting is dat voor het eerst in tien jaar de afzet krimpt met zo’n 2% in 2023.

Lees bericht

FSIN: ‘Nederland geeft meer geld uit aan eten en drinken’

Analyse - Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken. In 2023 groeit de foodmarkt naar een omzet €68,9 miljard; dat is een toename van 3,9%. De omzetstijging komt niet alleen door de prijsverhogingen. Consumenten eten en drinken ook vaker buiten de deur en kiezen in de supermarkt steeds meer voor luxe en gemak. Dat blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2023 die...

Lees bericht



Alcoholvrij bier steeds beter verkrijgbaar in horeca

Analyse – De beschikbaarheid van alcoholvrije bier varianten in de foodservice segmenten: eten, drinken, sporten, gemak, slapen en evenementen nemen toe. Inmiddels heeft 57 procent van de locaties in deze segmenten alcoholvrij bier beschikbaar, voor pils met alcohol ligt dit op 68 procent. Dat schrijft het Rotterdamse databedrijf Datlinq in een analyse.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid