‘Kwart Nederlanders nuttigde niets in lockdown buitenhuis’


Drive-thru bij De Beren-locatie in Zoetermeer / Foto bij: De Beren

Onderzoek - Gedurende de lockdown periode heeft bijna een kwart van de Nederlanders geen enkele buitenshuis locatie (catering, supermarkt, horeca, sportkantine, treinstation, winkel, zorglocatie, etc.) bezocht om iets te nuttigen. Dat is het dubbele aantal van eerdere jaren. Met name mannen en ook jongeren kwamen verhoudingsgewijs minder vaak op een buitenshuislocatie.

Dat blijkt uit de Out-of-Home Shopper Monitor, het grootste nationale onderzoek voor de markt in eten en drinken. Het onderzoek brengt sinds de lockdown in tweewekelijkse updates de gevolgen van de coronacrisis in kaart middels de crisis-monitor. Dit wordt gedaan omdat de coronacrisis enorme gevolgen heeft voor de verschuivingen in de eet- en drinkgewoontes van de Nederlandse consument.

Vooral door het mannelijk bezoekgedrag lijken er meer foodretail bezoeken te zijn en blijft het aantal bezoeken aan de detailhandel non-food gelijk. Voor catering, vervoer en horeca zijn de ontwikkelingen voor zowel mannen als vrouwen duidelijk flink lager.

Ouderen de kopers bij retail en catering

Daarnaast valt per leeftijdsklasse op dat ouderen meer foodretail en catering (met name in het ziekenhuis) locaties hebben bezocht en veel minder detailhandel non-food en horecalocaties. De stijging in winkelbezoek (food en non-food) is het grootst voor de groep 50 tot 64 jaar. Detailhandel non-food bezoek plust opvallend sterk bij jongeren tot 29 jaar.

Afhaal vooral onder de 30

Gemiddeld 23% van de Nederlanders haalde in de lockdown periode wekelijks een afhaalmaaltijd af wat resulteerde dat er in de lockdown periode gemiddeld 2,9 miljoen afhaalbezoeken per week plaats vonden een stijging van ongeveer 4% t.o.v. dezelfde periode in het afgelopen jaar. Vooral jongeren onder de 30 jaar zijn vaker wekelijks gaan afhalen (38%). Afgelopen jaar lag het percentage jongeren dat in dezelfde periode wekelijks een maaltijd afhaalde nog op 23%.

Randstad meer thuisbezorging

In de lockdown periode zijn gemiddeld 6% van alle avondmaaltijden thuisbezorgd (telefonisch en online), in de laatste fase van de lockdown lag dit percentage zelfs op bijna 8%. Thuisbezorging is net als bij afhaal maaltijden ook hier relatief meer in trek bij jongeren en bij mannen.

Hoewel er ook sprake is van een verdubbeling bij ouder dan 50 jaar en bij vrouwen, is de opvallendste stijging toch wel bij tot 30 jaar. Hier neemt het percentage thuisbezorging met een factor 2,5 toe van 4,6% naar een 11,9%. In Noord-Holland worden relatief de meeste maaltijden thuisbezorgd.

De crisismonitor leverde daarnaast (tot en met week 19) nog een aantal andere bevindingen op:

·       Aantal bezoeken aan horeca zijn met ruim 70% afgenomen

·       Voor vervoer ligt dit op meer dan -50%, -30% met de auto en -70% met het openbaar vervoer

·       Catering blijft op -40%, met school op -60%, werk op -40% en ziekenhuis op net iets meer dan -10%.

·       Tegenover deze daling staat food retail (supermarkt en speciaalzaak) en detailhandel non-food (bv. warenhuis en kledingwinkel), die resp. toenemen met +20% en stabiel zijn

·       De groei in food retail gaat met name naar de speciaalzaak

·       Afhalen ligt weliswaar hoger dan de 2,6 mln. per dag voor lockdown (nu nog bijna 3 mln. afhaalbezoeken), echter dit loopt langzaam terug

·       Bijna 8% van de avondmaaltijden thuis zijn de laatste 4 weken (van de 8 lockdown weken) thuisbezorgd, waarbij het gemiddelde over alle 8 weken ligt op 6%. Dit is ruim 2x zo hoog als de jaren ervoor.

·       Het percentage Nederlanders dat zegt online zijn boodschappen te doen ligt met 12,1% nu 40% hoger dan voor lockdown, en langzamerhand neemt dit verder toe, met ook daarbinnen nog eens meer frequente bestellers.

Bron: Datlinq/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

1 op de 12 avondmaaltijden wordt nu afgehaald of bezorgd

Analyse – Het bezorgen en afhalen neemt een gigantische vlucht. In de afgelopen weken van de lockdown werden er maar liefst drie keer zoveel maaltijden thuisbezorgd, terwijl het afhalen van maaltijden lijkt af te vlakken. Afhalen en bezorgen van maaltijden is daarmee een fenomeen dat ook na heropening van de horeca een definitieve plek gaat veroveren in het consumentengedrag.

Lees bericht

FoodserviceVacatures.nl uitgebreid met vacatures voor Foodretail

Vacaturewebsite - Enkele dagen na de lancering van de vacaturewebsite FoodserviceVacatures.nl heeft Mehmet Eser op veler verzoek zijn platform uitgebreid met vacatures voor foodretail. Het aantal werkzoekenden als gevolg van de coronamaatregelen groeit zodanig dat uitbreiding een logische is om iedereen aan het werk te kunnen houden.

Lees bericht


Afhalen en bezorgen groeien fors tijdens coronacrises

Analyse – Dat de lockdown enorme gevolgen heeft voor de verschuivingen in de eet- en drinkgewoonten van de Nederlandse consument mag duidelijk zijn. Terwijl de supermarkten de druk niet aankunnen, moeten de buitenshuislocaties zien te overleven met afhalen en bezorgen. En dat wordt met veel verve gedaan. De afhaal- en bezorgmomenten zijn respectievelijk gestegen met 25 en 75 procent.

Lees bericht


Horecabedrijven volop actief met bezorging

Analyse – Sinds de overheidsmaatregelen van kracht zijn gegaan tegen verdere verspreiding van het coronavirus zijn er 43.000 horecazaken, waarvan 35.500 eetgelegenheden, gesloten voor hun gasten. Een groot gedeelte daarvan is sindsdien actief met afhaal- en bezorgdiensten. De traditionele horeca, die voorheen nog niet actief was in deze markt, ziet in die mogelijkheden een kans de zaken deels draaiende te houden.

Lees bericht

Horeca is afgelopen 8 jaar met 6.000 locaties gegroeid

Analyse - Bijna 6.000 eet- en drinkgelegenheden zijn er de afgelopen acht jaar in Nederland bijgekomen. Ten opzichte van 2012 steeg het aantal zaken met 16 procent tot ruim 42.000. Dat blijkt uit cijfers van Datlinq in Rotterdam. Sterkste groei zit bij de koffietentjes, gezonde to-go zaken met sushi of salades en afhaal-/bezorgrestaurants. Deze schoten als paddenstoelen uit de grond. Slachtoffer van die...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid