Lagere pinomzetten in horeca tijdens EK-wedstrijden


Consumenten geven tijdens belangrijke EK-wedstrijden hun geld anders uit in cafés en restaurants

Analyse - Consumenten geven tijdens belangrijke EK-wedstrijden hun geld anders uit in cafés en restaurants. Zo noteerden restaurant tot 10 procent lagere omzetten, zo analyseerde ING Research op transactiedata tijdens de afgelopen paar wedstrijden van Oranje.

In de Nederlandse horeca is de impact van het Europees Kampioenschap voetbal dus duidelijk zichtbaar. ING Research ziet op de wedstrijddagen van Oranje in de Nederlandse cafés vooral een verschuiving van de omzetten.

Voetbal en horeca-uitgaven

Het EK-voetbal is halverwege en Oranje kan nog ver komen. Reden voor ING Research te kijken wat de mogelijke impact is van zo’n groots evenement op de uitgaven van consumenten. Uit recent onderzoek bleek dat consumenten zelf denken dat ze meer uitgeven. Een typische plek waar een voetbaleindronde impact heeft op de uitgaven van consumenten is de horeca. Eerdere toernooien bleek dat cafés extra omzetten draaiden op speeldagen van Oranje, maar op andere dagen juist minder. Uiteindelijk noteerden ze per saldo niet of nauwelijks plussen tijdens eindtoernooien, terwijl restaurants dan wel duidelijk minder omzet noteren. Vraag is wat is de impact van EK2024?

Pinomzetten

Ook dit EK hebben de wedstrijden van Oranje impact op de pinomzet van cafés, zo blijkt uit een analyse van transactiedata. Vrijdagavond toen Oranje het op moest nemen tegen Frankrijk draaiden cafés zowel voor als na de wedstrijd duidelijk meer pinomzet dan normaal. Tijdens de wedstrijd was het een stuk rustiger bij de pinterminals. Per saldo hebben de cafés extra omzet gedraaid die vrijdag ten opzichte van vergelijkbare vrijdagen in juni. Volgens ING Research past dat in het beeld van het vorige WK eindtoernooi.

Niet elke wedstrijd van Oranje heeft precies dezelfde invloed op de pinomzetten: het tijdstip, de speeldag (en niet te vergeten de uitslag) zullen de impact mede bepalen. Zo zien we kort voor en vooral direct na de eerste poulewedstrijd van Oranje (zondag 16 juni tegen Polen) hogere pinomzetten bij cafés dan op vergelijkbare zondagen in juni. Terwijl er gedurende de wedstrijd juist lagere pinomzetten zijn te noteren. Maar per saldo week de totale pinomzet niet of nauwelijks af van een normale zondag. Mogelijk dat de zondag een dag is waarop veel consumenten liever niet te veel tijd willen besteden aan de voor- en nabeschouwing in de kroeg.

Minder omzet restaurants

De pinomzet bij restaurants heeft tijdens deze poulefase te lijden gehad. Dat is in lijn met wat er bij eerdere eindtoernooien was te zien waaraan Oranje deelnam. Tijdens de eerste twee wedstrijden van Oranje lag de waarde van pinbetalingen bij restaurants en fastfoodketens ruim 35% lager dan normaal. Als de potjes zijn afgelopen veert de omzet flink op (mogelijk is voor veel consumenten kort na het eindsignaal een logisch moment om hun maaltijd af te rekenen). Toch is deze opleving niet genoeg om het eerdere verlies te compenseren. Per saldo lag op deze twee wedstrijddagen de pinomzet 5 tot 10% lager dan normaal.

Bron: ING Research/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht


CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid