Le Pain Quotidien vereeuwigt oprichter Coumont met Alain.AI

Formulenieuws – Bakkerij- en restaurantketen Le Pain Quotidien start vrijdag met Alain.AI. Dit is een tool waarmee oprichter en creatief directeur Alain Coumont in artificiële intelligentie tot leven wordt gebracht. “Alain Coumont is hiermee de eerste founder wereldwijd met een digitale tweeling die zijn kennis en creativiteit nabootst om nieuwe recepten voor te stellen,” aldus het bedrijf in een toelichting.
Le Pain Quotidien werkt al jaren samen met digitale partner November Five. De twee hebben elkaar nu gevonden in een volgende digitale stap, waarbij de grondlegger digitaal wordt vereeuwigd. Daarmee is Alain.AI is de eerste 'digital twin' van een ondernemer in de culinaire wereld.
De A.I-tool kan nieuwe recepten ontwikkelen die gebaseerd zijn op de culinaire tradities van het merk, maar ook vertaald kunnen worden naar lokale voorkeuren. Ook producten geschikt maken naar persoonlijke voedingsvoorkeuren is geen probleem met de tool. Alain Coumont, Chief Creative Officer van Le Pain Quotidien: "Met Alain.AI combineren we traditie met geavanceerde technologie om het spannend te houden voor onze klanten, nu en in de komende jaren.”
10.000 recepten
Het systeem bestaat uit een database van 10.000 recepten van Le Pain Quotidien, en kan diverse talen, maateenheden en verschillende keukenapparatuur beoordelen en omzetten. In totaal kunnen 214 vestigingen in 19 landen zo recepten vertalen naar de smaakvoorkeuren van het land.
Le Pain Quotidien (Frans voor ‘het dagelijkse brood’) is een internationale bakkerij-restaurantgroep opgericht in Brussel in 1990 door Alain Coumont. Hij startte zijn bakkerij omdat hij als jonge chef-kok ontevreden wasover de kwaliteit van het brood dat in Brussel beschikbaar was. Het biologisch zuurdesembrood wordt gemaak met slechts 4 ingrediënten: water, bloem, zout en tijd.
Bron: Le Pain Quotidien/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Maastricht krijgt eerste franchiselocatie van Le Pain Quotidien
Formulenieuws - Het Belgische restaurant- en bakkerijconcept Le Pain Quotidien, krijgt een eerste franchiselocatie in Nederland. In samenwerking met Henri Hochstenbag, eigenaar van Maastrichts bekendste café De Vogelstruys, wordt de eerste locatie binnenkort in Maastricht geopend.
Lees berichtBackWERK opent eerste locatie in tuincentrum
Formulenieuws – BackWERK heeft in het tuincentrum van Hoorn een nieuwe locatie geopend. Het gaat om een eerste locatie in een tuincentrum. Met ruim 100 zitplaatsen behoort de vestiging wel direct tot een van de grootste van de bakkerijformule.
Lees berichtValora Food Service Duitsland vergroot slagkracht management
Benoeming – Valora Food Service Duitsland, het moederbedrijf van onder andere de BackWerk-formule, breidt het management uit met twee nieuwe leden. Dick de Vilder treedt toe en krijgt de algehele verantwoordelijkheid voor de BackWerk formule en Angelo Mans zal verantwoordelijk worden voor alle product gerelateerde zaken, van productontwikkeling tot supply chain management.
Lees berichtHMSHost gaat Broodzaak als franchiser vervangen door BackWERK
Formulenieuws - HMSHost International gaat samenwerken met de bakkerijformule BackWERK en gaat als franchiser de formule uitrollen naar alle Broodzaak-locaties op de treinstations. De eerste locatie opent in juli van dit jaar op Utrecht CS, later volgen Rotterdam CS en station Bijlmer ArenA.
Lees berichtLe Pain Quotidien wil fors groeien in Nederland
Formulenieuws - De zeven Nederlandse franchiserestaurants van Le Pain Quotidien komen bij de groep met hoofdkantoor in Brussel. Dat betekent volgens de organisatie een versterking van de positie in Nederland. De groep gaat zich nu richten op een nieuw franchisenetwerk en zoekt ondernemers voor locaties in onder andere Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Breda, Eindhoven en Maastricht.
Lees berichtbackWERK opent eerste vestiging in Limburg
Formulenieuws – backWERK opende vandaag een nieuwe locatie aan op de markt in Venlo. De locatie is de eerste backWERK in Limburg. Eind volgende maand opent de bakkerijketen ook een nieuwe vestiging in het centrum van Amsterdam. Daarmee komt het aantal locaties in Nederland op 33.
Lees bericht