Leisure en het speelveld met de elastieken lijnen


Leisure – Het belang van design en verblijfs-/dagrecreatie. Dat was het thema van de jaarlijkse dag van belangenvereniging RECRON voor de recreatiesector. Design kan nieuwe kansen en nieuwe inzichten brengen, maar of dat door iedereen zo werd ervaren na de middagsessie was de vraag. De circa vijftig aanwezige ondernemers in de verblijfshoreca kregen in sneltreinvaart een aantal sprekers voorgeschoteld in het House of Leisure in Oisterwijk. Stuk voor stuk hadden zij de intentie de ondernemers aan te zetten tot nadenken op welke wijze zij hun wellnessresort, verblijfspark of dagrecreatie aantrekkelijker of beter onder de aandacht konden brengen van de consument. Dat daarbij niet werd geschroomd om ook wat aandacht te vragen voor eigen producten of diensten mocht de pret niet drukken. Dat de markt voor verblijfsrecreatie, geen speeltuin is voor welwillende amateurs, werd vooral duidelijk tijdens de pauzes. Campingondernemers die jaarlijks gemiddeld één miljoen euro investeren om ‘bij te blijven met de verwachtingen van de consument’, of te zorgen voor het zogenaamde ‘WOW-effect’ van spreker en belevingsarchitect Stan de Haas, waren geen uitzondering op de bijeenkomst. Serieuze bedragen. Ondernemers in de attractiebranche lachen zelfs om dergelijke investeringen omdat een beetje attractie veelal in de ‘miljoenen, zo niet tientallen miljoenen euro’s’ loopt. Terecht werd daarom de vraag gesteld waarom er geen banken aanwezig waren op de bijeenkomst omdat het investeringsniveau van de sector dat alleszins rechtvaardigt? Maar terug naar het programma. Veel ondernemers hebben niet alleen te maken met het verwachtingspatroon van hun gasten, maar ook met ambtenaren of natuurgroepen, die zich zorgen kunnen maken over bepaalde beschermde dieren als bijvoorbeeld de groene boomkikker. ‘Het signaleren van een dergelijke diersoort kan zo maar een uitbreidingsplan met zeven of veertien jaar vertragen,’ aldus Justus van den Berg, landschapsarchitect. Designer Ton Kooymans adviseerde daarom vooral gebruik te maken van het speelveld met de elastieken lijnen. ‘Ontwikkel een ontdekkingsplek voor de kinderen, maar noem het nooit speeltuin, want voor dat je het weet, moet je aan allerlei veiligheidsregels voldoen van rubber tegels en tourniquets in omheiningen etc. Maak in het geval van de groene boomkikker het gebied beter dan waar die zat, dat bespoedigt de voorgang in een project aanzienlijk en voorkomt een hoop gedoe.’ Kooymans wilde vooral dat ondernemers de dingen die ze hebben anders gaan invullen, waardoor er een nieuwe dimensies ontstaat. Zelf ontwikkelde hij op een bestaande achtbaan de zithouding in een bakje naar een motor-houding voor de gebruikers van de achtbaan, waardoor er een heel ander sensatie-effect werd beleefd tijdens de rit. Nu was hij bezig met de ontwikkeling van een caravan die het hele jaar dienst kan doen als tweede huisje of buitenkeuken achter in de tuin in plaats van een caravan die 48 weken in de opslag staat. De houten caravan wordt bovendien als ‘lading’ op een onderstel vervoerd, waardoor die aan minder technische eisen hoeft te voldoen, terwijl het onderstel ingezet kan worden om fietsen te vervoeren of andere zaken. Andere sprekers gingen vooral in op de rol en betekenis die je als recreatiebedrijf wilt spelen naar de gast. Kern in die bijdragen was dat er niet altijd zwaar geïnvesteerd hoeft te worden in gebouwen of parken, maar dat het in veel gevallen ook juist gaat om het benadrukken van de zaken rondom het park waarom de gast komt. ‘Als het gebied, of de activiteiten rondom je locaties de belangrijkste reden zijn voor het bezoek, hoeft er geen zwaar investeringsplan te liggen voor de accommodaties,’ aldus Johan Drenth van Facet architecten. Het duidelijk benadrukken ervan voor de gast volstaat dan. Het NHTV sloot de presentaties af met de wereld van Virtual Reality, deze wereld neemt een enorme vlucht die niet te stoppen is. Dit biedt kansen voor veel verouderde dagattracties, omdat deze met ‘beperkte’ investeringen hiermee een nieuwe levenscyclus kunnen krijgen.   De middagsessie samenvattend: design is meer dan het product, het gaat om de gast, het WOW-effect, de verrassing, nieuwsgierigheid, regelgeving, creativiteit, gecontroleerde beleving en sturing, maar uiteindelijk gaat het allemaal om de herinnering die de gast mee naar huis neemt. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht

Landal Greenparcs past interne organisatie aan

Leisure - Landal GreenParks gaat veranderingen doorvoeren in de interne organisatie. Het vakantieparkenbedrijf wil daarmee de winstgevendheid vergroten zich meer richten zich op groei. Het bedrijf zou ook meer willen investeren in het vernieuwen van de horeca. Dat laat het leisurebedrijf weten in een persverklaring. Landal Greenparcs gaat een regiostructuur invoeren, waarmee het slagvaardiger denkt te zijn. Er komen vier...

Lees bericht

Consument betaalt fors meer voor Dagje uit

Leisure - De prijs van een dagje uit is in de afgelopen vijf jaar gemiddeld sterker gestegen dan de consumentenprijzen. Niet alleen de toegangsprijzen stegen fors, ook de prijzen voor eten end rinken stegen met bijna 12 procent ten opzichte van juli 2014. Dit meldt het CBS op basis van de meest recente cijfers over consumentenprijzen. De toegangsprijs voor musea en dierentuinen...

Lees bericht


Samenwerking Albron en van Tol Versunie bij supers van Center Parcs

Partnership – Albron en van Tol Versunie gaan samenwerken bij de invulling van de tien supermarkten van Center Parcs. Het partnership start april dit jaar. De samenwerking volgt na de recente contractverlenging van 8 jaar met Center Parcs. Afgesproken werd toen ook dat een aantal activiteiten zou worden uitgebreid. Het partnership geldt voor de supermarkten op de Center Parcs in Nederland en...

Lees bericht

Dirk Anbeek nieuwe directeur Landal

Benoeming - Dirk Anbeek volgt Thomas Heerkens op als algemeen directeur en directievoorzitter van Landal GreenParks. Heerkens had zijn vertrek al aangekondigd november vorig jaar. Anbeek is momenteel nog in functie als bestuursvoorzitter van vastgoedonderneming Wereldhave en begint op 1 maart in zijn nieuwe functie. Thomas Heerkens draagt gedurende de maand maart zijn werkzaamheden over aan Dirk Anbeek en neemt per 1...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid