Leisure – Het belang van design en verblijfs-/dagrecreatie. Dat was het thema van de jaarlijkse dag van belangenvereniging RECRON voor de recreatiesector. Design kan nieuwe kansen en nieuwe inzichten brengen, maar of dat door iedereen zo werd ervaren na de middagsessie was de vraag.
De circa vijftig aanwezige ondernemers in de verblijfshoreca kregen in sneltreinvaart een aantal sprekers voorgeschoteld in het House of Leisure in Oisterwijk. Stuk voor stuk hadden zij de intentie de ondernemers aan te zetten tot nadenken op welke wijze zij hun wellnessresort, verblijfspark of dagrecreatie aantrekkelijker of beter onder de aandacht konden brengen van de consument. Dat daarbij niet werd geschroomd om ook wat aandacht te vragen voor eigen producten of diensten mocht de pret niet drukken.
Dat de markt voor verblijfsrecreatie, geen speeltuin is voor welwillende amateurs, werd vooral duidelijk tijdens de pauzes. Campingondernemers die jaarlijks gemiddeld één miljoen euro investeren om ‘bij te blijven met de verwachtingen van de consument’, of te zorgen voor het zogenaamde ‘WOW-effect’ van spreker en belevingsarchitect Stan de Haas, waren geen uitzondering op de bijeenkomst. Serieuze bedragen.
Ondernemers in de attractiebranche lachen zelfs om dergelijke investeringen omdat een beetje attractie veelal in de ‘miljoenen, zo niet tientallen miljoenen euro’s’ loopt. Terecht werd daarom de vraag gesteld waarom er geen banken aanwezig waren op de bijeenkomst omdat het investeringsniveau van de sector dat alleszins rechtvaardigt?
Maar terug naar het programma. Veel ondernemers hebben niet alleen te maken met het verwachtingspatroon van hun gasten, maar ook met ambtenaren of natuurgroepen, die zich zorgen kunnen maken over bepaalde beschermde dieren als bijvoorbeeld de groene boomkikker. ‘Het signaleren van een dergelijke diersoort kan zo maar een uitbreidingsplan met zeven of veertien jaar vertragen,’ aldus Justus van den Berg, landschapsarchitect. Designer Ton Kooymans adviseerde daarom vooral gebruik te maken van het speelveld met de elastieken lijnen. ‘Ontwikkel een ontdekkingsplek voor de kinderen, maar noem het nooit speeltuin, want voor dat je het weet, moet je aan allerlei veiligheidsregels voldoen van rubber tegels en tourniquets in omheiningen etc. Maak in het geval van de groene boomkikker het gebied beter dan waar die zat, dat bespoedigt de voorgang in een project aanzienlijk en voorkomt een hoop gedoe.’
Kooymans wilde vooral dat ondernemers de dingen die ze hebben anders gaan invullen, waardoor er een nieuwe dimensies ontstaat. Zelf ontwikkelde hij op een bestaande achtbaan de zithouding in een bakje naar een motor-houding voor de gebruikers van de achtbaan, waardoor er een heel ander sensatie-effect werd beleefd tijdens de rit. Nu was hij bezig met de ontwikkeling van een caravan die het hele jaar dienst kan doen als tweede huisje of buitenkeuken achter in de tuin in plaats van een caravan die 48 weken in de opslag staat. De houten caravan wordt bovendien als ‘lading’ op een onderstel vervoerd, waardoor die aan minder technische eisen hoeft te voldoen, terwijl het onderstel ingezet kan worden om fietsen te vervoeren of andere zaken.
Andere sprekers gingen vooral in op de rol en betekenis die je als recreatiebedrijf wilt spelen naar de gast. Kern in die bijdragen was dat er niet altijd zwaar geïnvesteerd hoeft te worden in gebouwen of parken, maar dat het in veel gevallen ook juist gaat om het benadrukken van de zaken rondom het park waarom de gast komt. ‘Als het gebied, of de activiteiten rondom je locaties de belangrijkste reden zijn voor het bezoek, hoeft er geen zwaar investeringsplan te liggen voor de accommodaties,’ aldus Johan Drenth van Facet architecten. Het duidelijk benadrukken ervan voor de gast volstaat dan.
Het NHTV sloot de presentaties af met de wereld van Virtual Reality, deze wereld neemt een enorme vlucht die niet te stoppen is. Dit biedt kansen voor veel verouderde dagattracties, omdat deze met ‘beperkte’ investeringen hiermee een nieuwe levenscyclus kunnen krijgen.
De middagsessie samenvattend: design is meer dan het product, het gaat om de gast, het WOW-effect, de verrassing, nieuwsgierigheid, regelgeving, creativiteit, gecontroleerde beleving en sturing, maar uiteindelijk gaat het allemaal om de herinnering die de gast mee naar huis neemt.
Bron: @FoodClicks
Leisure – Het belang van design en verblijfs-/dagrecreatie. Dat was het thema van de jaarlijkse dag van belangenvereniging RECRON voor de recreatiesector. Design kan nieuwe kansen en nieuwe inzichten brengen, maar of dat door iedereen zo werd ervaren na de middagsessie was de vraag.
De circa vijftig aanwezige ondernemers in de verblijfshoreca kregen in sneltreinvaart een aantal sprekers voorgeschoteld in het House of Leisure in Oisterwijk. Stuk voor stuk hadden zij de intentie de ondernemers aan te zetten tot nadenken op welke wijze zij hun wellnessresort, verblijfspark of dagrecreatie aantrekkelijker of beter onder de aandacht konden brengen van de consument. Dat daarbij niet werd geschroomd om ook wat aandacht te vragen voor eigen producten of diensten mocht de pret niet drukken.
Dat de markt voor verblijfsrecreatie, geen speeltuin is voor welwillende amateurs, werd vooral duidelijk tijdens de pauzes. Campingondernemers die jaarlijks gemiddeld één miljoen euro investeren om ‘bij te blijven met de verwachtingen van de consument’, of te zorgen voor het zogenaamde ‘WOW-effect’ van spreker en belevingsarchitect Stan de Haas, waren geen uitzondering op de bijeenkomst. Serieuze bedragen.
Ondernemers in de attractiebranche lachen zelfs om dergelijke investeringen omdat een beetje attractie veelal in de ‘miljoenen, zo niet tientallen miljoenen euro’s’ loopt. Terecht werd daarom de vraag gesteld waarom er geen banken aanwezig waren op de bijeenkomst omdat het investeringsniveau van de sector dat alleszins rechtvaardigt?
Maar terug naar het programma. Veel ondernemers hebben niet alleen te maken met het verwachtingspatroon van hun gasten, maar ook met ambtenaren of natuurgroepen, die zich zorgen kunnen maken over bepaalde beschermde dieren als bijvoorbeeld de groene boomkikker. ‘Het signaleren van een dergelijke diersoort kan zo maar een uitbreidingsplan met zeven of veertien jaar vertragen,’ aldus Justus van den Berg, landschapsarchitect. Designer Ton Kooymans adviseerde daarom vooral gebruik te maken van het speelveld met de elastieken lijnen. ‘Ontwikkel een ontdekkingsplek voor de kinderen, maar noem het nooit speeltuin, want voor dat je het weet, moet je aan allerlei veiligheidsregels voldoen van rubber tegels en tourniquets in omheiningen etc. Maak in het geval van de groene boomkikker het gebied beter dan waar die zat, dat bespoedigt de voorgang in een project aanzienlijk en voorkomt een hoop gedoe.’
Kooymans wilde vooral dat ondernemers de dingen die ze hebben anders gaan invullen, waardoor er een nieuwe dimensies ontstaat. Zelf ontwikkelde hij op een bestaande achtbaan de zithouding in een bakje naar een motor-houding voor de gebruikers van de achtbaan, waardoor er een heel ander sensatie-effect werd beleefd tijdens de rit. Nu was hij bezig met de ontwikkeling van een caravan die het hele jaar dienst kan doen als tweede huisje of buitenkeuken achter in de tuin in plaats van een caravan die 48 weken in de opslag staat. De houten caravan wordt bovendien als ‘lading’ op een onderstel vervoerd, waardoor die aan minder technische eisen hoeft te voldoen, terwijl het onderstel ingezet kan worden om fietsen te vervoeren of andere zaken.
Andere sprekers gingen vooral in op de rol en betekenis die je als recreatiebedrijf wilt spelen naar de gast. Kern in die bijdragen was dat er niet altijd zwaar geïnvesteerd hoeft te worden in gebouwen of parken, maar dat het in veel gevallen ook juist gaat om het benadrukken van de zaken rondom het park waarom de gast komt. ‘Als het gebied, of de activiteiten rondom je locaties de belangrijkste reden zijn voor het bezoek, hoeft er geen zwaar investeringsplan te liggen voor de accommodaties,’ aldus Johan Drenth van Facet architecten. Het duidelijk benadrukken ervan voor de gast volstaat dan.
Het NHTV sloot de presentaties af met de wereld van Virtual Reality, deze wereld neemt een enorme vlucht die niet te stoppen is. Dit biedt kansen voor veel verouderde dagattracties, omdat deze met ‘beperkte’ investeringen hiermee een nieuwe levenscyclus kunnen krijgen.
De middagsessie samenvattend: design is meer dan het product, het gaat om de gast, het WOW-effect, de verrassing, nieuwsgierigheid, regelgeving, creativiteit, gecontroleerde beleving en sturing, maar uiteindelijk gaat het allemaal om de herinnering die de gast mee naar huis neemt.
Bron: @FoodClicks
Overname - Dormio Group en Roompot hebben voorwaardelijke overeenstemming bereikt over de verkoop van een dertigtal Nederlandse parken. Met de voorgenomen verkoop beoogt Roompot goedkeuring te ontvangen van de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor de overname van Landal GreenParks.
Analyse - Het herstel van de leisure- en horecamarkt sinds corona is groot. Vergeleken met dezelfde periode in 2019 wordt zelfs beter gepresteerd, volgens een analyse van de Rabobank. Maar ondanks dit goede herstel moet de sector zich klaar maken voor een onzekere winter. Veel ondernemers zullen te maken krijgen met koopkrachtproblemen bij de consument, stijgende inkoopprijzen en hogere kosten.
Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een...
Leisureparken - Landal GreenParks gaat op 15 vakantieparken de koekjes van De Koekfabriek serveren. In totaal gaat het om ruim 1 miljoen handgemaakte koekjes, die gasten krijgen bij hun warme dranken. De samenwerking is bijzonder: bij De Koekfabriek werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dankzij de samenwerking met Landal GreenParks kunnen circa tien structurele werkplekken worden opgevuld.
Analyse - Hoewel de economie er nog relatief goed voor staat, verwacht ABN AMRO in een analyse dat de druk op de industrie, leisure, retail, food en bouw in de tweede helft van 2022 gaat toenemen. Rentestijgingen en oplopende prijzen voor grondstoffen liggen aan die druk ten grondslag, net als de dure energieprijs.
Cijfers – De periodemonitor van Foodservice XS laat over periode 5, week 17 t/m 20, (25 april t/m 22 mei 2022) met een groei van 44,4% een zeer goede ontwikkeling zien van de foodservicemarkt. Tegelijkertijd wordt gewaarschuwd voor een al te positief beeld van de omzetgroei op termijn, want oplopende inflatie en toenemende kosten bij de consument kunnen gaan zorgen voor krimp.