Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak.
De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés (-1,0 procent) viel de omzetgroei tegen. Volgens berekeningen van de bank groeit de leisuresector in 2020 en 2021 met zo’n 2,5 procent. Die groei wordt deels veroorzaakt door vitale ouderen en een stijging van het toerisme. De bank verwacht dat het aantal hotelovernachtingen van binnen- en buitenlandse toeristen met zo’n 6 procent gaat groeien.
Dat jongeren zich steeds meer laten leiden door gemak is een trend die de komende jaren doorzet, zo verwacht ABN AMRO. Dat horeca achterblijft ziet de bank vooral als gevolg van het feit dat de horeca, in vergelijking met andere sectoren, onevenredig zwaar getroffen wordt door de grote schaarste aan personeel en nieuwe regelgeving. De hotellerie zou hierdoor wel eens het zwaarst getroffen kunnen worden. Dit vereist daarom inspanningen om de productiviteit te verhogen, zoals een beter personeelsbeleid en innovatieve ICT-toepassingen.
Actieve ouderen
Volgens ABN AMRO zijn het vooral ouderen die bijdragen aan de groei van de sector. Verwacht wordt dat 65-plussers tot 2023 maar liefst 100 miljoen euro per jaar extra zullen uitgeven aan vakanties. Mede daarom groeit de reisbranche in 2020 en 2021 naar verwachting met 5 procent. Ouderen zijn een interessante doelgroep voor de sector, omdat hun aandeel in de bevolking toeneemt, zowel in Nederland als in de rest van Europa. In de EU neemt het aantal 55-plussers in de komende vijf jaar met ruim 12 miljoen toe, terwijl de leeftijdsgroep tussen 15 en 55 jaar juist met ruim 5,5 miljoen krimpt.
Groei buitenlands toerisme
Nederland blijft ook de komende jaren profiteren van de toename van buitenlandse toeristen. Sinds 2012 is het aantal overnachtingen van deze groep in hotels, vakantiehuisjes en campings met 8 procent per jaar gestegen. Buitenlandse toeristen nemen inmiddels 55 procent van de hotelovernachtingen voor hun rekening en zijn goed voor 40 procent van de toeristische uitgaven. Extra groei wordt verwacht met de aankomende evenementen. Paul Metzemakers, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO: “In 2020 is Nederland gastland van veel grote internationale evenementen, waaronder de Formule 1, het Eurovisie Songfestival en het EK Voetbal, die zullen nog meer buitenlandse toeristen naar ons land trekken.”
Bron: ABN AMRO/@FoodClicks
Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak.
De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés (-1,0 procent) viel de omzetgroei tegen. Volgens berekeningen van de bank groeit de leisuresector in 2020 en 2021 met zo’n 2,5 procent. Die groei wordt deels veroorzaakt door vitale ouderen en een stijging van het toerisme. De bank verwacht dat het aantal hotelovernachtingen van binnen- en buitenlandse toeristen met zo’n 6 procent gaat groeien.
Dat jongeren zich steeds meer laten leiden door gemak is een trend die de komende jaren doorzet, zo verwacht ABN AMRO. Dat horeca achterblijft ziet de bank vooral als gevolg van het feit dat de horeca, in vergelijking met andere sectoren, onevenredig zwaar getroffen wordt door de grote schaarste aan personeel en nieuwe regelgeving. De hotellerie zou hierdoor wel eens het zwaarst getroffen kunnen worden. Dit vereist daarom inspanningen om de productiviteit te verhogen, zoals een beter personeelsbeleid en innovatieve ICT-toepassingen.
Actieve ouderen
Volgens ABN AMRO zijn het vooral ouderen die bijdragen aan de groei van de sector. Verwacht wordt dat 65-plussers tot 2023 maar liefst 100 miljoen euro per jaar extra zullen uitgeven aan vakanties. Mede daarom groeit de reisbranche in 2020 en 2021 naar verwachting met 5 procent. Ouderen zijn een interessante doelgroep voor de sector, omdat hun aandeel in de bevolking toeneemt, zowel in Nederland als in de rest van Europa. In de EU neemt het aantal 55-plussers in de komende vijf jaar met ruim 12 miljoen toe, terwijl de leeftijdsgroep tussen 15 en 55 jaar juist met ruim 5,5 miljoen krimpt.
Groei buitenlands toerisme
Nederland blijft ook de komende jaren profiteren van de toename van buitenlandse toeristen. Sinds 2012 is het aantal overnachtingen van deze groep in hotels, vakantiehuisjes en campings met 8 procent per jaar gestegen. Buitenlandse toeristen nemen inmiddels 55 procent van de hotelovernachtingen voor hun rekening en zijn goed voor 40 procent van de toeristische uitgaven. Extra groei wordt verwacht met de aankomende evenementen. Paul Metzemakers, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO: “In 2020 is Nederland gastland van veel grote internationale evenementen, waaronder de Formule 1, het Eurovisie Songfestival en het EK Voetbal, die zullen nog meer buitenlandse toeristen naar ons land trekken.”
Bron: ABN AMRO/@FoodClicks
Analyse – Ondanks een laag consumentenvertrouwen, maakt de horeca een goede start in 2023. Consumenten gaven in het eerste kwartaal maar liefst 7% meer uit dan een jaar geleden. Maar voor heel 2023 verwacht ING Research toch problemen en voorziet de bank een uitdagend jaar.
Moederdag – Voor Moederdag 2023 zijn er meer high tea reserveringen binnengekomen, dan voor Moederdag vorig jaar. Nu al zijn er 25% meer reserveringen gemaakt fan in 2022. Dat blijkt uit een enquête onder verschillende restaurants en de reserveringsdata van HighTea.nl.
Catering - Appèl is vanaf deze zomer de nieuwe cateraar van de Technische Universiteit Delft. Het gaat om meer dan 20 restaurants, koffiecorners en andere cateringlocaties en de op het terrein aanwezige foodtrucks. Ook de banqueting gaat Appèl verzorgen. Bij de aanbesteding stonden een duurzaam, internationaal en uitgebreid vegetarisch assortiment centraal.
Techniek - Sinds 2017 brengt Het Laatste Tafeltje horecazaken en gasten bij elkaar. Het platform telt ruim 100.000 gebruikers en zorgt hiermee voor extra gasten op de minder drukke dagen en specifieke tijden. Nu introduceert Het Laatste Tafeltje een Do It Yourself (DIY) horeca marketingconcept waarbij algehele vrijheid en gebruiksgemak voor zakelijke klanten centraal staan.
Horecaconcept – Pesca, Skylounge Ventuno, MaMa Kelly, het zijn stuk horecaconcepten waar naast goed eten het interieur een belangrijke rol speelt. Zo ook bij La Nostra Gigi aan het Marie Heinekenplein in de Amsterdamse Pijp. Een nieuw horecaconcept dat veel ruimte biedt voor Italiaans shared dining en een borrel; een weelderig en kleurrijke trattoria, cocktailbar en lounge in één.
Stationswinkel – Bij de StationsHuiskamers van de NS liggen voortaan de appeltaartjes van ‘Ouwe Taart’. Van deze taartjes gaat een deel van de opbrengst naar de Stichting Met je Hart, die zich inzet om de eenzaamheid onder ouderen te verminderen.