Levensmiddelensector leeft nieuwe reclamecode goed na


Industrie - Uit de jaarlijkse peiling van de regels rondom kinderen en reclame die de Stichting Reclame Code (SRC) in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) uitvoerde, blijkt dat de in 2010 aangescherpte Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV) wordt nageleefd. De levensmiddelenfabrikanten houden zich aan de restrictie om geen reclame meer te maken gericht op kinderen tot 7 jaar. Daarnaast houdt het merendeel van de bedrijven zich aan het ‘comply or explain’ principe. Dat wil zeggen dat de meeste bedrijven geen reclame voor voedingsmiddelen richten op kinderen tussen de 7-12 jaar. Wel blijkt uit de peiling dat aanbieders van levensmiddelen zich meer bewust moeten worden van reclame-uitingen op hun websites. Uit cijfers van Spot en Nielsen blijkt bovendien dat in Nederland het totaal aan TV-reclames rondom voeding gericht op kinderen tussen 2009 en 2012 is afgenomen. Het totaal aan bruto mediabestedingen in 2012 is met 51 procent gedaald ten opzichte van 2009.  Het totaal aantal seconden daalde 17 procent. Niet alle bedrijven zijn zich ervan bewust dat ook websites zich (deels) kunnen richten op kinderen en dat dit ook wordt beschouwd als reclame voor voedingsmiddelen. De FNLI zal het komende jaar activiteiten ondernemen om bedrijven er bewust van te maken dat ook websites aan het ‘comply or explain’ principe dienen te voldoen. Bron: FNLI

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid