Lidl verlaagt prijzen vezelrijke producten

Supermarkt - Lidl voert een structurele prijsverlaging door op haar vezelrijke producten. De discounter gaat bovendien in samenwerking met het Voedingscentrum werk maken van een gezonde leefstijl met de campagne ‘Zuinig op je lijf? Spaar voor GRATIS producten uit de Schijf van Vijf!’.
Klanten van Lidl kunnen de komende weken sparen voor gratis producten uit de Schijf van Vijf. Bij de aftrap in een filiaal in Utrecht donderdag was staatssecretaris Maarten van Ooijen van VWS aanwezig. Hij reikte de eerste gratis Schijf van Vijf producten uit aan een klant en onderstreepte daarbij het belang van de actie. Klanten konden in het filiaal advies inwinnen bij diëtisten die speciaal voor de gelegenheid aanwezig waren.
20% gezond
Supermarkten zijn niet de locaties waar de meest gezonde producten worden aangeboden. “Slechts 20 procent van wat er aan eten in de supermarkt wordt aangeboden, staat in de Schijf van Vijf,” aldus de staatssecretaris, die vervolgens opmerkte: “De balans is daar echt zoek. Dat maakt gezond kiezen moeilijk terwijl we dat juist makkelijker moeten maken. Supermarkten hebben hier een belangrijke verantwoordelijkheid. In het Nationaal Preventieakkoord hebben supermarkten toegezegd dat ze streven naar jaarlijkse consumptiegroei van gezonde producten. Daar moet fors meer werk van gemaakt worden”.
Steuntje
De actie van Lidl om de vezelrijke producten in prijs te verlagen, ziet Van Ooijen als mooie stap naar een gezondere voedselomgeving. “Boodschappen zijn fors in prijs gestegen dus dit gezonde steuntje in de rug en de portemonnee kan iedereen goed gebruiken. Daarnaast monitort en publiceert Lidl ook wat het aandeel Schijf-producten in hun verkoop is. Ook dat juich ik toe en verdient navolging. Ik hoop dat dit goede voorbeeld inspireert om nog veel meer te doen, zodat het maken van de gezonde keuze veel makkelijker en vanzelfsprekender wordt voor iedereen die boodschappen doet,” alus de staatssecretaris.
Vezelrijk
Lidl maakt ook bekend dat een groot aantal gezondere keuzes vanaf nu blijvend net zo laag geprijsd zijn als het alternatief. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om volkorenbrood, volkoren beschuit, zilvervliesrijst en volkoren wraps. Voor vezelrijke producten betaalt de consument over het algemeen meer omdat volkorenmeel duurder is dan bloem. Quirine de Weerd hoofd Duurzaamheid en Communicatie Lidl; “Ik ben er trots op dat bij Lidl, als eerste supermarkt, volkoren opties dezelfde prijs hebben als het alternatief. Daarmee nemen wij onze verantwoordelijkheid om een gezond eetpatroon betaalbaar te maken.”
Bron: Lidl/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Samenwerking Getir en Thuisbezorgd.nl uitgebreid
Samenwerking – Flitsbezorger Getir en Thuisbezorgd.nl gaan meer samenwerken. Het assortiment alledaagse artikelen van Getir werd sinds mei al aangeboden op Thuisbezorgd.nl , maar daar wordt nu het assortiment van Gorillas aan toegevoegd. Alle producten worden rechtstreeks geleverd door Getir of Gorillas-bezorgers.
Lees berichtAldi test kassaloos winkelen op 18 locaties in Nederland
Supermarkt – Samen met partner shopreme en de ALDI Nord Group of Companies test de dicounter de zelfscankassa en de ALDI SCAN&GO-app, waar klanten zelf producten mee kunnen scannen, zonder dat zij voorafgaand zijn geregistreerd. De test worden gedaan in 18 winkels.
Lees berichtFormule 1-kijker kiest voor chips, warme snacks en toastjes
Zoetwaren & snacks – De meest geliefde lekkernijen tijdens het kijken van de Grand Prix van komend weekend zijn in volgorde van populariteit respectievelijk chips, warme snacks en toastjes met smeersels. Het Hollandse stukje kaas komt als vierde snack op tafel.
Lees berichtING ziet winkelverkopen voor het eerst in tien jaar krimpen
Analyse – ING Research geeft in een analyse van de winkelverkopen aan dat het uitdagende tijden zijn voor retailers. De retailsector heeft te maken met een hoge inflatie en een laag consumentenvertrouwen. De verwachting is dat voor het eerst in tien jaar de afzet krimpt met zo’n 2% in 2023.
Lees berichtVerlies Picnic bijna verdubbeld door investeringen
Bezorging – Onlinesupermarkt Picnic heeft vorig jaar zijn verlies bijna verdubbeld. Het verlies van is vorig jaar gestegen van €114,7 mln naar €208,7 mln. Dat is vooral het gevolg van investeringen in de toekomstige groei van het bedrijf, zegt directeur Michiel Muller.
Lees berichtTweede SPAR Foodclub met The Tosti Club geopend
Formulenieuws – SPAR heeft in Tilburg de tweede locatie geopend van de gemaksformule SPAR Foodclub met The Tosti Club. In SPAR Zorgvlied ligt de nadruk nog meer op foodservice en assortiment en diensten die aan de horeca verwant zijn.
Lees bericht