Lidl verlaagt prijzen vezelrijke producten


Staatssecretaris van Ooijen (r) onderstreept het belang van gezonde voeding. Hier samen met Quirine de Weerd hoofd Duurzaamheid en Communicatie Lidl

Supermarkt - Lidl voert een structurele prijsverlaging door op haar vezelrijke producten. De discounter gaat bovendien in samenwerking met het Voedingscentrum werk maken van een gezonde leefstijl met de campagne ‘Zuinig op je lijf? Spaar voor GRATIS producten uit de Schijf van Vijf!’.

Klanten van Lidl kunnen de komende weken sparen voor gratis producten uit de Schijf van Vijf. Bij de aftrap in een filiaal in Utrecht donderdag was staatssecretaris Maarten van Ooijen van VWS aanwezig. Hij reikte de eerste gratis Schijf van Vijf producten uit aan een klant en onderstreepte daarbij het belang van de actie. Klanten konden in het filiaal advies inwinnen bij diëtisten die speciaal voor de gelegenheid aanwezig waren.

20% gezond

Supermarkten zijn niet de locaties waar de meest gezonde producten worden aangeboden. “Slechts 20 procent van wat er aan eten in de supermarkt wordt aangeboden, staat in de Schijf van Vijf,” aldus de staatssecretaris, die vervolgens opmerkte: “De balans is daar echt zoek. Dat maakt gezond kiezen moeilijk terwijl we dat juist makkelijker moeten maken. Supermarkten hebben hier een belangrijke verantwoordelijkheid. In het Nationaal Preventieakkoord hebben supermarkten toegezegd dat ze streven naar jaarlijkse consumptiegroei van gezonde producten. Daar moet fors meer werk van gemaakt worden”.

Steuntje

De actie van Lidl om de vezelrijke producten in prijs te verlagen, ziet Van Ooijen als mooie stap naar een gezondere voedselomgeving. “Boodschappen zijn fors in prijs gestegen dus dit gezonde steuntje in de rug en de portemonnee kan iedereen goed gebruiken. Daarnaast monitort en publiceert Lidl ook wat het aandeel Schijf-producten in hun verkoop is. Ook dat juich ik toe en verdient navolging. Ik hoop dat dit goede voorbeeld inspireert om nog veel meer te doen, zodat het maken van de gezonde keuze veel makkelijker en vanzelfsprekender wordt voor iedereen die boodschappen doet,” alus de staatssecretaris.

Vezelrijk

Lidl maakt ook bekend dat een groot aantal gezondere keuzes vanaf nu blijvend net zo laag geprijsd zijn als het alternatief. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om volkorenbrood, volkoren beschuit, zilvervliesrijst en volkoren wraps. Voor vezelrijke producten betaalt de consument over het algemeen meer omdat volkorenmeel duurder is dan bloem. Quirine de Weerd hoofd Duurzaamheid en Communicatie Lidl; “Ik ben er trots op dat bij Lidl, als eerste supermarkt, volkoren opties dezelfde prijs hebben als het alternatief. Daarmee nemen wij onze verantwoordelijkheid om een gezond eetpatroon betaalbaar te maken.”

Bron: Lidl/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht

Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht

Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie

Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om...

Lees bericht


‘Kwart supermarktomzet tabak naar tankstations en tabakszaken’

Tankstations - In de eerste vier weken van het jaar is de verkoop van tabak hard gedaald bij de supermarkten, terwijl de tankstations en de tabaks- en gemakszaken de omzet fors zagen toenemen. Volgens cijfers van marktonderzoekbureau Circana lag de omzet bij supermarkten 25% lager. Opvallend want vooralsnog zijn alleen de eigen filialen van Albert Heijn gestopt met de verkoop van...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid