Limburgse carnavalsvierder dineert, Brabander kiest gemak


Onderzoek – Dit weekend is het zover, dan bedienen de horecabedrijven in het zuiden en een deel van het oosten een bonte groep carnavalsvierders. Onderzoek wijst uit dat de Limburgse carnavaller gewoon een bezoek brengt aan het restaurant, daar waar de Brabanders vaker kiest voor een snelle hap in een snackbar of dönerzaak. Onderzoek onder zo’n 2000 carnavalsvierders laat zien dat 44,1% van de Limburgse feestgangers wel eens een bezoek aan een restaurant. En waar de Limburger duidelijk de voorkeur geeft aan samen tafelen, is de Brabantse feestvierder meer te porren voor een snelle snack onderweg. Van alle Brabanders kiest 43%  voor de snelle hap te vinden, tegenover 39,4% van de Limburgers. Wat ook blijkt is dat de oudere carnavalsvierders iets traditioneler is en ook wat vaker een restaurant opzoekt dan jongeren. Van de vijftigplussers schuift 21,7% tijdens carnaval regelmatig aan in een restaurant, terwijl slechts 9% van de jongere feestganger daarvoor kiest. Snackbar favoriet De snackbar blijkt de meest favoriete plek te zijn. Zo’n 42% van de feestvierders ziet de snackbar als ideale aankooplocatie voor de snelle hap. Bij onze zuiderburen is de snackbar nog vele malen populairder. De Belg ziet het ‘frietkot’ in maar liefst 64,2% van de gevallen als de locatie voor de snelle hap. Jeugd kiest hoarma Ook een andere eetgelegenheid kan op veel klanten rekenen tijdens carnaval: de shoarmatent. Met name jongeren gaan steeds vaker voor een broodje döner of shoarma als maaltijd, namelijk 23,8%. De voorkeur voor döner kebab lijkt vooral bij Brabanders te leven (13,9%) en nog niet zozeer bij Limburgers (6,3%). Lokale gerechten Plaatsgebonden snacks zijn vooral onder de ‘locals’ erg geliefd. In Limburg scoren lokale gerechten als zoervleisj en nonnevotten hoog (29,1%), terwijl Brabanders zich graag tegoed doen aan de Brabantse worstenbroodjes (18,8%). Sterke drank Ook het drankgebruik is onderzocht. En dan met name welke drank. Carnaval en bier lijken bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is dan ook niet verrassend dat het merendeel van de feestvierders bier drinkt (61,7%), gevolgd door shotjes als Flügel en Feigling (41,9%). Ook mixdrankjes, zoals wodka-Red Bull en rum-cola, vinden veel aftrek tijdens carnaval (34%). Noord-Brabanders gaan vaker dan andere feestvierders aan de sterke drank (16%) en de mixdrankjes (30%). Limburgers houden het liever hoofdzakelijk bij bier (65%), maar lijken ook regelmatig te kiezen voor alcoholvrije drankjes als fris en water (56%). Bron: Feestkleding365/@FoodClicks Onderzoek – Dit weekend is het zover, dan bedienen de horecabedrijven in het zuiden en een deel van het oosten een bonte groep carnavalsvierders. Onderzoek wijst uit dat de Limburgse carnavaller gewoon een bezoek brengt aan het restaurant, daar waar de Brabanders vaker kiest voor een snelle hap in een snackbar of dönerzaak. Onderzoek onder zo’n 2000 carnavalsvierders laat zien dat 44,1% van de Limburgse feestgangers wel eens een bezoek aan een restaurant. En waar de Limburger duidelijk de voorkeur geeft aan samen tafelen, is de Brabantse feestvierder meer te porren voor een snelle snack onderweg. Van alle Brabanders kiest 43%  voor de snelle hap te vinden, tegenover 39,4% van de Limburgers. Wat ook blijkt is dat de oudere carnavalsvierders iets traditioneler is en ook wat vaker een restaurant opzoekt dan jongeren. Van de vijftigplussers schuift 21,7% tijdens carnaval regelmatig aan in een restaurant, terwijl slechts 9% van de jongere feestganger daarvoor kiest. Snackbar favoriet De snackbar blijkt de meest favoriete plek te zijn. Zo’n 42% van de feestvierders ziet de snackbar als ideale aankooplocatie voor de snelle hap. Bij onze zuiderburen is de snackbar nog vele malen populairder. De Belg ziet het ‘frietkot’ in maar liefst 64,2% van de gevallen als de locatie voor de snelle hap. Jeugd kiest hoarma Ook een andere eetgelegenheid kan op veel klanten rekenen tijdens carnaval: de shoarmatent. Met name jongeren gaan steeds vaker voor een broodje döner of shoarma als maaltijd, namelijk 23,8%. De voorkeur voor döner kebab lijkt vooral bij Brabanders te leven (13,9%) en nog niet zozeer bij Limburgers (6,3%). Lokale gerechten Plaatsgebonden snacks zijn vooral onder de ‘locals’ erg geliefd. In Limburg scoren lokale gerechten als zoervleisj en nonnevotten hoog (29,1%), terwijl Brabanders zich graag tegoed doen aan de Brabantse worstenbroodjes (18,8%). Sterke drank Ook het drankgebruik is onderzocht. En dan met name welke drank. Carnaval en bier lijken bijna onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is dan ook niet verrassend dat het merendeel van de feestvierders bier drinkt (61,7%), gevolgd door shotjes als Flügel en Feigling (41,9%). Ook mixdrankjes, zoals wodka-Red Bull en rum-cola, vinden veel aftrek tijdens carnaval (34%). Noord-Brabanders gaan vaker dan andere feestvierders aan de sterke drank (16%) en de mixdrankjes (30%). Limburgers houden het liever hoofdzakelijk bij bier (65%), maar lijken ook regelmatig te kiezen voor alcoholvrije drankjes als fris en water (56%). Bron: Feestkleding365/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

ProFri Keurmerk voor Snackpoint De Passage in Wolvega

Cafetaria – ProFri-bestuurslid Marcel van Veen heeft onlangs het Goed Gefrituurd Keurmerk uitgereikt van de vakvereniging aan zijn collega Menno de Koe van Snackpoint de Passage in het Friese Wolvega. ProFri was in De Koe’s bedrijf te gast vanwege een regionale ledenbijeenkomst.

Lees bericht


Antonio Stroes verkoopt deel Kwalitaria aan Antea

Formulenieuws – Antonio Stroes, oprichter en aandeelhouder van cafetariaformule Kwalitaria, heeft een deel van zijn aandelen verkocht aan investeringsmaatschappij Antea. Hiermee gaat het cafetariabedrijf een volgende fase in, die zich richt op overnames en ook gericht is op de zakelijke markt.

Lees bericht


FEBO maakt werk van Landelijke Opschoondag

Actie – Snackbarformule FEBO maakt werk van de Landelijke Opschoondag op 19 maart. Onder het motto ‘Door samen te werken bereik je meer’ roepen ze klanten en andere geïnteresseerden op een stukje van de straat of wijk op te ruimen.

Lees bericht


ProFri luidt noodklok over hoge energierekening frituurders

Cafetaria - De frituurbranche luidt de noodklok vanwege de hoge energiekosten, die door de oorlog in Oekraïne nog verder stijgen. “De rekening is inmiddels onbetaalbaar geworden waardoor veel ondernemers in de problemen komen,” laat de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) weten. De vereniging roept het Ministerie van Economische Zaken daarom op met steunmaatregelen te komen.

Lees bericht

Nederlands Frituurcentrum zoekt mystery guests

Cafetaria - Voor de Nationale Smulgids en de keurmerken voor professionele frituurders is het Nederlands Frituurcentrum op zoek naar extra mystery guests. Wie werkzaam is in of bekend is met de frituurbranche – en dol is op gefrituurde lekkernijen en specialiteiten – wordt aangemoedigd zich te melden.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid