Lipton vanaf 2020 volledig over op 100% gerecycled plasticflessen


Frisdranken – Lipton wil volgend jaar alle 60 miljoen plastic flessen van het merk van 100% gerecycled plastic en volledig recyclebaar maken. Dat maakte het bedrijf bekend bij de jaarbijeenkomst van het FNLI. Het verduurzamen van verpakkingen sluit aan bij de duurzaamheidsstrategie van Lipton, waarbij het merk de ambitie heeft om uiteindelijk volledig circulair te worden. De nieuwe flessen worden gemaakt van het materiaal rPET2. Doordat het produceren van nieuw plastic niet meer nodig is, draagt Lipton bij aan het reduceren van de totale plastic consumptie, zo laat Unilever weten. Het plan van Lipton zorgt voor een besparing van 1.400 ton aan nieuw plastic per jaar. Tevens zorgt de overgang van de 60 miljoen flessen in Nederland naar rPET er voor dat er 40% minder CO2-uitstoot plaatsvindt dan bij dan nieuw plastic. De Europese doelstelling is om alle Lipton flessen vanaf 2023 te maken van gerecycled plastic. Joost Houben, Marketing Director Refreshment Benelux: “Wij zijn trots dat we nu al kunnen aankondigen dat alle plastic flessen vanaf 2020 voor 100% gemaakt zijn van gerecycled plastic en volledig recyclebaar zijn. Lipton vervult daarmee de voortrekkersrol binnen de sector in Nederland én voor Lipton wereldwijd.”. Naast het verduurzamen van de verpakking onderneemt Lipton verschillende initiatieven om consumenten bewust te maken rondom het probleem van plasticafval en ze aan te sporen om de flessen te recyclen. Ook organiseert het merk opruimacties (clean-ups) waarbij consumenten en medewerkers worden betrokken. Daarnaast is Lipton sinds dit jaar gestopt met het gebruik van plastic rietjes en deksels in alle cocktails, en plastic stampertjes in de horeca. De combinatie van deze initiatieven leidden tot een nominatie voor de FNLI Award, een belangrijke vorm van erkenning vanuit de bredere Nederlandse Levensmiddelensector op het gebied van duurzaamheid. De missie van Lipton is om uiteindelijk 100% circulair te opereren. Eerder dit jaar introduceerde Lipton op DGTL festival, het meest duurzame festival ter wereld, als eerste frisdrankmerk een fles van 100% gerecycled plastic. De fles was de voorloper van de verpakking die nu op grote schaal wordt gedistribueerd. Bron: Lipton/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Eerste Fuze Tea van getrokken thee

Introductie - Coca-Cola in Nederland introduceert de eerste Fuze Tea gemaakt van getrokken thee. Bovendien zit deze Fuze Tea, in de smaak Blueberry Jasmine, ook in een verpakking van 100% gerecycled plastic.

Lees bericht

Duurzame innovaties Unilever en een nieuwe perfect serve bij Lipton op Horecava

Introducties - Unilever pakt op de Horecava groots uit met diverse introducties en een nieuwe perfect serve van het belangrijkste terrasmerk van Nederland. Voor de bezoekers van de horecabeurs is het welkom in de duurzame wereld van Lipton, een wereld vol beleving en innovatie. De Horecava is voor Unilever jaarlijks het evenement om klanten te spreken en te informeren over...

Lees bericht

TivoliVredenburg en Vrumona verlengen 20-jarige samenwerking

Leisure - TivoliVredenburg en Vrumona verlengen opnieuw hun samenwerking. In combinatie met Unilever is de al twintig jaar durende samenwerking, opnieuw met vijf jaar verlengd. In de nieuwe overeenkomt  staan het inspireren met frisdrank, productinnovatie en het tegengaan van plastic centraal. In een gezamenlijk toelichting geven de partijen aan dat nieuwe producten en aandacht voor non-alcoholische dranken de belangrijke speerpunten...

Lees bericht

Coca-Cola komt met plastic besparende KeelClip-verpakking

Verpakking – Coca-Cola Nederland heeft vandaag als eerste frisdrankenconcern ter wereld de introductie van de KeelClip aangekondigd. Het gaat om een kartonnen verpakking voor multipacks, blik, dat jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic gaat besparen. Coca-Cola in Nederland investeert ruim 14 miljoen euro in de fabriek in Dongen in een nieuwe bliklijn en verpakkingsmachine. De lijn moet vanaf volgend jaar in gebruik worden genomen,...

Lees bericht


Alle Chaudfontaine PET-flessen van 100% gerecycled plastic

Duurzaam - Alle plastic flessen van Chaudfontaine bestaan vanaf nu uit 100% gerecycled plastic (rPET). De frisdrankenfabrikant zet daarmee een belangrijke stap in het realiseren van circulaire verpakkingen en het terugdringen van het gebruik van nieuw plastic. Met het verduurzamen van 60 miljoen PET-flessen in Nederland, wordt er per jaar ruim 1,3 miljoen kilo nieuw plastic bespaard en vindt er 42 procent minder CO...

Lees bericht

Ad Jansen (Suiker Unie) wint eerste FNLI Award

Verkiezing - Tijdens de Jaarbijeenkomst van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) werd de eerste FNLI Award uitgereikt aan Ad Jansen van Suiker Unie. De prijs is een uitdrukking van waardering voor een initiatief uit de levensmiddelensector op het gebeid van transparantie, gezondheid, duurzaamheid of voedselveiligheid. Ad Jansen, stafmedewerker Logistiek bij de Suiker Unie, kreeg zijn prijs voor zijn rol en...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid