Livekindly en ProVeg maken samen plantaardig tot nieuwe norm


Kees Kruythoff (l) en Veerle Vrindts / Foto bij: Jacqueline van den Heuvel

Samenwerking - LIVEKINDLY Collective en ProVeg hebben een partnerschapsdeal gesloten. De twee organisaties willen van plantaardig eten de nieuwe norm maken. Dat laten beide organisaties vandaag weten.

ProVeg, de organisatie die plantaardig eten propageert en Livekindly Collective, dat plantaardige voeding op grote schaal toegankelijk wil maken, sluiten volgens CEO Veerle Vrindts van ProVeg perfect op elkaar aan. Ook Kees Kruythoff, CEO van Livekindly Collective is die mening toegedaan en geeft aan: ‘Wij geloven dat samenwerking cruciaal is om zo snel mogelijk op grote schaal beweging te krijgen.’

Nieuwe norm

Als onderdeel van het partnerschap gaan beide organisaties samenwerken op beleidsbeïnvloeding. De eerste stap is een brief aan de formateur van het nieuwe kabinet met oproep om van Nederland het Silicon Valley van de eiwittransitie te maken, door bijvoorbeeld plantaardige innovaties te belonen. Maar ook op Europees niveau willen de partijen de urgentie van de eiwittransitie aankaarten.

ProVeg gaat voor een halvering van de dierlijke consumptie in 2040. En ook Livekindly Collective noemt dat jaartal als stip aan de horizon. ‘Volgens ons duurt het nog zo’n tien tot twintig jaar voordat plantaardig de nieuwe norm is,’ aldus Kees Kruythoff. ‘Als je kijkt naar de adoptiecurve van consumenten die overgaan van dierlijk naar plantaardig, dan zie je dat de industrie voor plantaardige voeding in 2040 zo’n 450 miljard euro groot is.’ Volgens eigen zeggen wilde de voormalig Unilever-topman al bij zijn vorige werkgever breken met het traditionele voedselsysteem.

Optimisme

Ondanks de goede vooruitzichten, stuit een plantaardige missie zoals die van ProVeg en Livekindly Collective op veel weerstand. Bij boeren, die bang zijn om hun brood te verliezen. Bij consumenten, die ‘hun biefstukje’ niet willen missen. ‘Als collectief zijn we vooral niet kritisch op mensen die het nog heerlijk vinden om een stuk vlees te eten. We zeggen liever: geniet ervan, maar probeer ook alvast een alternatief’.

Collectief

Het LIVEKINDLY Collectief (het bedrijf schrijft de naam altijd in hoofdletters, red.) bestaat uit vier merken van vleesopvolgers: LikeMeat, Fry’s, NoMeat en Oumph!. De vijfde component van het collectief is het mediaplatform LIVEKINDLY zelf.  LikeMeat verscheen onlangs in Nederland in de schappen bij Jumbo en Picnic. Ook een lancering in China is gepland. Allemaal mede mogelijk gemaakt door de 535 miljoen dollar aan investeringen die het collectief al in het eerste jaar ophaalde.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Europees Parlement verwerpt ‘plantaardige zuivelcensuur’

Regelgeving - Het Europees Parlement heeft amendement 171 ingetrokken, waardoor zuivelbenamingen in combinatie met de term plantaardig op verpakkingen niet worden verboden. Een petitie van ProVeg International om deze ‘censuur van plantaardige zuivel’ tegen te gaan werd door bijna een half miljoen consumenten ondertekend.

Lees bericht

Nederlanders eten de meeste vleesvervangers van alle Europeanen

Analyse – Nederlanders zijn koploper als het gaat om het eten van vleesvervangers en bovendien geven zij ook nog eens het meeste geld uit aan diverse plantaardige varianten. Want niet alleen wordt gekeken naar vleesvarianten, ook de verkoop van plantaardige kaas is in Nederland in twee jaar tijd gegroeid met 400% .

Lees bericht






© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid