Livekindly en ProVeg maken samen plantaardig tot nieuwe norm
_768_1059_90.jpeg)
Samenwerking - LIVEKINDLY Collective en ProVeg hebben een partnerschapsdeal gesloten. De twee organisaties willen van plantaardig eten de nieuwe norm maken. Dat laten beide organisaties vandaag weten.
ProVeg, de organisatie die plantaardig eten propageert en Livekindly Collective, dat plantaardige voeding op grote schaal toegankelijk wil maken, sluiten volgens CEO Veerle Vrindts van ProVeg perfect op elkaar aan. Ook Kees Kruythoff, CEO van Livekindly Collective is die mening toegedaan en geeft aan: ‘Wij geloven dat samenwerking cruciaal is om zo snel mogelijk op grote schaal beweging te krijgen.’
Nieuwe norm
Als onderdeel van het partnerschap gaan beide organisaties samenwerken op beleidsbeïnvloeding. De eerste stap is een brief aan de formateur van het nieuwe kabinet met oproep om van Nederland het Silicon Valley van de eiwittransitie te maken, door bijvoorbeeld plantaardige innovaties te belonen. Maar ook op Europees niveau willen de partijen de urgentie van de eiwittransitie aankaarten.
ProVeg gaat voor een halvering van de dierlijke consumptie in 2040. En ook Livekindly Collective noemt dat jaartal als stip aan de horizon. ‘Volgens ons duurt het nog zo’n tien tot twintig jaar voordat plantaardig de nieuwe norm is,’ aldus Kees Kruythoff. ‘Als je kijkt naar de adoptiecurve van consumenten die overgaan van dierlijk naar plantaardig, dan zie je dat de industrie voor plantaardige voeding in 2040 zo’n 450 miljard euro groot is.’ Volgens eigen zeggen wilde de voormalig Unilever-topman al bij zijn vorige werkgever breken met het traditionele voedselsysteem.
Optimisme
Ondanks de goede vooruitzichten, stuit een plantaardige missie zoals die van ProVeg en Livekindly Collective op veel weerstand. Bij boeren, die bang zijn om hun brood te verliezen. Bij consumenten, die ‘hun biefstukje’ niet willen missen. ‘Als collectief zijn we vooral niet kritisch op mensen die het nog heerlijk vinden om een stuk vlees te eten. We zeggen liever: geniet ervan, maar probeer ook alvast een alternatief’.
Collectief
Het LIVEKINDLY Collectief (het bedrijf schrijft de naam altijd in hoofdletters, red.) bestaat uit vier merken van vleesopvolgers: LikeMeat, Fry’s, NoMeat en Oumph!. De vijfde component van het collectief is het mediaplatform LIVEKINDLY zelf. LikeMeat verscheen onlangs in Nederland in de schappen bij Jumbo en Picnic. Ook een lancering in China is gepland. Allemaal mede mogelijk gemaakt door de 535 miljoen dollar aan investeringen die het collectief al in het eerste jaar ophaalde.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Nederland koploper in gezonde vlees- en zuivelvervangers’
Onderzoek – Nederlandse vleesvervangers en plantaardige melk hebben gemiddeld een gezondere samenstelling dan die uit andere landen. Dit blijkt uit onderzoek van ProVeg International, waarin Nederlandse alternatieven voor vlees en zuivel werden vergeleken met vervangers uit tien andere landen.
Lees berichtMerendeel hoger onderwijs draagt bij aan eiwittransitie
Onderwijscatering - Bijna alle Nederlandse universiteiten en hogescholen (88%) nemen maatregelen die bijdragen aan de eiwittransitie. Daarnaast heeft 41% een doelstelling opgesteld met betrekking tot meer plantaardig voedsel op de campus. Dat laat ProVeg weten na onderzoek in een nieuwsupdate.
Lees berichtEerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten
Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.
Lees bericht‘Helft van Europese vleeseters mindert vleesconsumptie’
Plantaardig - Ruim de helft van de Europese vleeseters is actief bezig hun vleesconsumptie te verminderen. Dit is 5% meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit het Europees gefinancierde Smart Protein onderzoek uitgevoerd door ProVeg International in samenwerking met de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent.
Lees berichtSubway meeste vegan opties van grote fastfood ketens
Analyse - In Nederland heeft Subway de meeste vegan opties van alle grote fastfoodketens. Bij deze lunchformule is 12% van de hoofdgerechten helemaal plantaardig te bestellen. Ook bieden ze iedere woensdag de ‘Vegan Supreme’ patty op basis van quinoa en kikkererwten aan als ‘Sub of the Day’.
Lees berichtGemiddelde horecaprijs vegaburger lager dan vleesburger
Onderzoek – Voor een gemiddelde kwaliteitshamburger betaal je in Nederlandse horeca €16,34. Maar voor een vegaburger is dat €16,15. De gemiddelde prijs voor een vegaburger ligt dus lager dan voor een vleesburger. Dat heeft de Hamburger Bijbel uitgezocht op basis van 500 menukaarten in de Nederlandse horeca.
Lees bericht