Locatie restaurant speelt belangrijkste rol bij keuze consument
Onderzoek – De locatie van een restaurant speelt de belangrijkste rol bij de keuze voor een restaurantketen. Italiaanse restaurants kiezen mensen vooral vanwege het gemak. Aanbiedingen hebben een kleinere invloed. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens van Multiscope.
De locatie van een restaurantketen speelt de belangrijkste rol in het keuzeproces van consumenten, blijkt uit het onderzoek onder 5100 Nederlanders . Bijna vier op de tien bezoekers (38%) noemen dit als belangrijke factor. Daarmee is de plek waar het restaurant is gevestigd de meestgenoemde reden. Andere veelgenoemde redenen zijn het aanbod (33%), kwaliteit (30%), prijs (28%) en gemak (26%).
Keuzeredenen
Voor de klanten van ‘Heinde’ is de ‘prijs’ (65%) de meestgenoemde keuzereden, terwijl ze opvallend genoeg gemiddeld het meest uitgeven bij deze keten (€138). Ook bij Montimar noemen veel bezoekers de ‘prijs’ als keuzereden (87%). De ‘locatie’ is bij Moeke de meestgenoemde motivator (81%). Voor Italiaanse restaurants is ‘gemak’ een belangrijke keuzereden. Zo geeft bij Vapiano 62% dit als keuzereden, bij Happy Italy 50% en bij de Pizzabakkers 45%.
Aanbiedingen
Wat opvalt is dat weinig Nederlanders kiezen voor een ‘aanbieding’ (7%) om naar een restaurant gaan. Het hebben van een aanbieding is dus niet direct een belangrijke motivator voor restaurantbezoekers. Volgens Multiscope zou dit mogelijk te wijten kunnen zijn aan het feit dat veel restaurants weinig aandacht besteden aan aanbiedingen.
Multiscope
Multiscope is een bureau gespecialiseerd in online marktonderzoek. De resultaten komen uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor restaurantketens.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bijna kwart haalt bestelling bij koffie- of lunchketen af
Onderzoek - Bezoekers van koffie- of lunchketens halen bijna een kwart (24%) van de bestellingen af. Het vaakst bestaat de bestelling uit eten én drinken (47%). En Dunkin’ is populairder onder jongvolwassenen dan onder oudere leeftijdsgroepen.
Lees berichtIbis Budget heeft de hoogste terugkeerintentie bij hotels
Onderzoek – De gemiddelde terugkeerintentie bij hotelketens ligt op 72%. Klanten bezochten hotels van ketens de afgelopen drie jaar gemiddeld 1,9 keer. Ibis Budget heeft de hoogste terugkeerintentie. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens.
Lees berichtDe Efteling bekendste attractiepark van Nederland
Onderzoek – De Efteling (95%) heeft de hoogste naamsbekendheid van alle attractieparken, dierentuinen en aquaria. Het attractiepark in Kaatsheuvel wordt door maar liefst 71% van de Nederlanders spontaan genoemd, terwijl de gemiddelde geholpen naamsbekendheid binnen deze sector 55% is. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van online onderzoekbureau Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
Lees berichteazie heeft hoogste NPS-score fastfoodketens
Onderzoek – Eazie heeft met +75 de hoogste klanttevredenheid onder de grootste fastfoodketens in Nederland. Gemiddeld scoort een fastfoodketen een NPS van +30. Restaria heeft de laagste NPS (+1). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, onderzoek uitgevoerd door Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders.
Lees berichtPizza Profs organiseert tweede Inspiratie Event
Verkiezing - Pizza Profs, het platform voor alle professionele pizzabakkers in Nederland, organiseert op maandag 28 oktober 2024 het tweede Pizza Inspiratie Event bij SVO in Houten. Op het programma staan onder meer demo’s door Tawfik el Shanwany (Nederlands Kampioen pizza bakken 2024) en sprekers zoals Wout Hooghiemstra (De Pizzabakkers).
Lees berichtTevredenheid over Nederlandse hotelketens licht gedaald
Onderzoek - De gemiddelde tevredenheid over Nederlandse hotelketens is het afgelopen jaar licht gedaald van +49 naar +47. De hoogste NPS (+84) had WestCord Hotels. Toch waren de meeste hotelgasten tevreden over hun hotel, want ruim zeven op de tien bezoekers hebben de intentie om terug te keren bij een hotelketen.
Lees bericht