Maagaandeel van buitenshuis ligt op een 14% en groeit gestaag


Analyse – Het maagaandeel, waar marktpartijen graag hun marktposities in uitdrukken, ligt voor de totale buitenhuismarkt op 14 procent en groeit nog gestaag. Van de primaire supermarktklanten kennen Albert Heijn en Coop het hoogste maagaandeel in dit gebruiksmoment. Hiermee wordt de vraag van Ton van Veen, CFO Jumbo, beantwoord die hij tijdens het FSIN congres op de Horecava stelde. Een antwoord dat niet envoudig is te geven vanuit de bestaande informatiebronnen. De informatie van het maagaandeel komt uit het grootste OutofHome onderzoek van Nederland, de OutofHome Shopper monitor van More2Market en vakblad @FoodClicks, waar jaarlijks 10.000 Nederlanders worden ondervraagd over hun bezoekgedrag buitenshuis en hun consumptiegedrag thuis en buitenshuis. In de afgelopen drie jaar zijn bij 3.000 personen per jaar zo’n 36.000 consumptiemomenten geregistreerd. Gevraagd is hoe hun consumptiegedrag er uit ziet. Onderscheid Binnen dit onderzoek wordt onderscheid gemaakt in waar de consumptiemomenten plaats vinden, thuis en buitenhuis, en ook wordt in kaart gebracht waar de consumpties of maaltijden hoofdzakelijk vandaan komen. Dus in beeld is of deze consumpties ‘voor thuis’ van buitenshuis komen (dus zijn afgehaald of thuisbezorgd) of dat de consumpties voor buitenshuis van thuis zijn meegenomen (zoals bijvoorbeeld de broodtrommel en het fruit). Uit deze verzamelde gegevens over 3 jaar blijkt dat het consumptie-aandeel van buitenshuis - of dit nu thuis of buitenshuis wordt gegeten – op 13,8 procent ligt. Uit de gegevens blijkt tevens – dat wanneer dit percentage verdeeld wordt naar de primaire klanten van de verschillende supermarktketens – dat primaire klanten van Albert Heijn en Coop het meest van buitenshuis betrekken met een maagaandeel van een 16%. Voor de ketens Aldi, Dirk en Lidl ligt dit aandeel het laagst, rond de 11%. Niet alleen is er een verdeling te maken naar klantengroepen van supermarkten, maar ook kan er gekeken worden naar leeftijdsgroepen. Wat blijkt?  Voor jongeren is zelfs 18% van het maagaandeel ‘van buitenshuis’, terwijl dit voor ouder dan 65 jaar nog niet de 9% haalt. Avondmaaltijd Binnen hetgeen we van buitenshuis halen (dus van de 14%) is 15% bedoeld voor thuis en is 85% bedoeld voor buitenshuis. Oftewel deze 15% wordt afgehaald of thuisbezorgd van buitenshuis om thuis op te eten terwijl de rest ter plekke of onderweg of elders buitenshuis, maar in ieder geval niet thuis wordt genuttigd. Juist in deze 15% die van buitenshuis in huis wordt gehaald ligt de groei van de buitenshuiskanalen zoals FSIN en CSB beiden aangeven. En daarmee grijpen ze vooral in op de avondmaaltijd voor thuis die voordien vooral in de supermarkt en speciaalzaak werd gehaald. Want juist het percentage van buitenshuis voor thuis (het afhalen of thuisbezorgen van maaltijden of maaltijdcomponenten) ligt hoger bij de primaire klanten van Jumbo, Dirk en Aldi, namelijk van 16% tot 18%, in tegenstelling tot m.n. Coop met 7%. Overigens is het percentage van buitenshuis voor thuis nauwelijks anders voor de leeftijdsgroepen t/m 64 jaar. 65 jaar en ouder consumeert thuis minder van buitenshuis. Aantal consumpties Het maagaandeel ‘buitenshuis’ is gemeten als het aantal consumpties (excl. zoetwaren en dranken) ongeacht de portiegrootte.  Alle momenten zijn samen genomen van ontbijt tot en met het extra eetmoment ‘na avondeten’. In het onderzoek zijn meerdere uitsplitsingen mogelijk naar thuisbezorgen en afhalen en naar catering, horeca en gemak, evenals de kanalen daarbinnen. (Zie daarvoor meer achtergrondinformatie over het onderzoek van de OutofHome Shopper monitor) Bron: @FoodClicks Analyse – Het maagaandeel, waar marktpartijen graag hun marktposities in uitdrukken, ligt voor de totale buitenhuismarkt op 14 procent en groeit nog gestaag. Van de primaire supermarktklanten kennen Albert Heijn en Coop het hoogste maagaandeel in dit gebruiksmoment. Hiermee wordt de vraag van Ton van Veen, CFO Jumbo, beantwoord die hij tijdens het FSIN congres op de Horecava stelde. Een antwoord dat niet envoudig is te geven vanuit de bestaande informatiebronnen. De informatie van het maagaandeel komt uit het grootste OutofHome onderzoek van Nederland, de OutofHome Shopper monitor van More2Market en vakblad @FoodClicks, waar jaarlijks 10.000 Nederlanders worden ondervraagd over hun bezoekgedrag buitenshuis en hun consumptiegedrag thuis en buitenshuis. In de afgelopen drie jaar zijn bij 3.000 personen per jaar zo’n 36.000 consumptiemomenten geregistreerd. Gevraagd is hoe hun consumptiegedrag er uit ziet. Onderscheid Binnen dit onderzoek wordt onderscheid gemaakt in waar de consumptiemomenten plaats vinden, thuis en buitenhuis, en ook wordt in kaart gebracht waar de consumpties of maaltijden hoofdzakelijk vandaan komen. Dus in beeld is of deze consumpties ‘voor thuis’ van buitenshuis komen (dus zijn afgehaald of thuisbezorgd) of dat de consumpties voor buitenshuis van thuis zijn meegenomen (zoals bijvoorbeeld de broodtrommel en het fruit). Uit deze verzamelde gegevens over 3 jaar blijkt dat het consumptie-aandeel van buitenshuis - of dit nu thuis of buitenshuis wordt gegeten – op 13,8 procent ligt. Uit de gegevens blijkt tevens – dat wanneer dit percentage verdeeld wordt naar de primaire klanten van de verschillende supermarktketens – dat primaire klanten van Albert Heijn en Coop het meest van buitenshuis betrekken met een maagaandeel van een 16%. Voor de ketens Aldi, Dirk en Lidl ligt dit aandeel het laagst, rond de 11%. Niet alleen is er een verdeling te maken naar klantengroepen van supermarkten, maar ook kan er gekeken worden naar leeftijdsgroepen. Wat blijkt?  Voor jongeren is zelfs 18% van het maagaandeel ‘van buitenshuis’, terwijl dit voor ouder dan 65 jaar nog niet de 9% haalt. Avondmaaltijd Binnen hetgeen we van buitenshuis halen (dus van de 14%) is 15% bedoeld voor thuis en is 85% bedoeld voor buitenshuis. Oftewel deze 15% wordt afgehaald of thuisbezorgd van buitenshuis om thuis op te eten terwijl de rest ter plekke of onderweg of elders buitenshuis, maar in ieder geval niet thuis wordt genuttigd. Juist in deze 15% die van buitenshuis in huis wordt gehaald ligt de groei van de buitenshuiskanalen zoals FSIN en CSB beiden aangeven. En daarmee grijpen ze vooral in op de avondmaaltijd voor thuis die voordien vooral in de supermarkt en speciaalzaak werd gehaald. Want juist het percentage van buitenshuis voor thuis (het afhalen of thuisbezorgen van maaltijden of maaltijdcomponenten) ligt hoger bij de primaire klanten van Jumbo, Dirk en Aldi, namelijk van 16% tot 18%, in tegenstelling tot m.n. Coop met 7%. Overigens is het percentage van buitenshuis voor thuis nauwelijks anders voor de leeftijdsgroepen t/m 64 jaar. 65 jaar en ouder consumeert thuis minder van buitenshuis. Aantal consumpties Het maagaandeel ‘buitenshuis’ is gemeten als het aantal consumpties (excl. zoetwaren en dranken) ongeacht de portiegrootte.  Alle momenten zijn samen genomen van ontbijt tot en met het extra eetmoment ‘na avondeten’. In het onderzoek zijn meerdere uitsplitsingen mogelijk naar thuisbezorgen en afhalen en naar catering, horeca en gemak, evenals de kanalen daarbinnen. (Zie daarvoor meer achtergrondinformatie over het onderzoek van de OutofHome Shopper monitor) Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


Opsplitsen ZorgTotaal in Zorg & food en Zorg & ICT goede zet

Vakbeurzen - Eigenlijk is er maar relatief weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar van 8 tot en met 11 april worden voor de eerste keer de drie vakevents Zorg & food, Zorg & facility en Zorg ICT gezamenlijk gehouden als opvolger van de vroegere beurs ZorgTotaal. Dat wil niet zeggen dat belangstellenden de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet wisten te vinden. In tegenstelling....

Lees bericht





Al 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop

Supermarkt -  Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid