Maaltijdboxen winnen geen terrein meer in 2019

Onderzoek – Het percentage Nederlanders dat gebruik maakt van maaltijdboxen neemt niet verder toe. Dit geldt ook voor de marktleider HelloFresh. Alleen Beebox was in staat, mede dank zij het samengaan met Willem & Drees, de positie te verbeteren.
Dit blijkt uit de OutofHome Shopper monitor. De OutofHome Shopper monitor is het grootste OutofHome onderzoek in Nederland en een initiatief van Rien de Koning van More2Market en @FoodClicks. In 2019 nam het aantal bestellers van maaltijdboxen met 0,1 procent toe, terwijl dat het jaar ervoor nog op bijna 2 procent groei zat. De opmars van maaltijdboxen was tien jaar geleden uiterst stormachtig.
2018 beste jaar
HelloFresh kreeg er volgens eigen zeggen in 2018 in alle landen waar het actief is flink meer klanten bij en verwerkte in dat jaar ook aanzienlijk meer bestellingen. In dat zelfde jaar werd mede daarom een groot dc geopend. Quitte Topman Dominik Richter, medeoprichter van het Duitse bedrijf in maltijdboxen, zei n een toelichting op die cijfers dat 2018 ‘mogelijk het meest succesvolle jaar was geweest’. Het bedrijf hoopte dat jaar quitte te draaien. HelloFresh is inmiddels bijna tien jaar actief.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Prijs maaltijdboxen gemiddeld 8,7% hoger dan in 2022
Analyse – Prijs van maaltijdboxen in 2024 gemiddeld 8,7% hoger dan in 2022. De gemiddelde prijs voor een maaltijdbox met 3 maaltijden voor 2 personen ligt nu op €48,41, wat neerkomt op €8,- per maaltijd, inclusief bezorging. Dat heeft Foodboxen.nl berekend.
Lees berichtGroei maaltijdboxbedrijf Boerschappen dit jaar 49%
Maaltijdenbox – Boerschappen is dit jaar met 49% gegroeid. Hiermee groeit de maaltijdbox-leverancier sneller dan de markt maaltijdboxen, die juist een dalende trend laat zien. In september leverde Boerschappen meer dan 300.000 duurzame maaltijden uit aan haar particuliere en zakelijke klanten door heel Nederland.
Lees berichtLeonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’
Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Lees berichtHelloFresh groeit met bezorging kant-en-klaarmaaltijden
Maaltijdbezorging - Maaltijdbezorger HelloFresh heeft in het eerste kwartaal de omzet licht zien groeien naar iets meer dan 2 miljard euro. Een groei van 3,8% en meteen ook een record. De groei werd voornamelijk gerealiseerd door de verkoopstijging in kant-en-klaarmaaltijden.
Lees bericht‘Geld en tijdgebrek belemmeren mensen duurzamer te leven’
Onderzoek – Vrouwen leven hun duurzame gewoontes meer na dan mannen, hoewel mannen van zich zelf vinden dat zij duurzamer bezig zijn. Dat blijkt uit onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Daarnaast blijkt dat mensen graag duurzamer willen leven, maar door geld of tijdgebrek daar niet aan toe komen.
Lees berichtMaaltijdbox kost gezin bijna 3000 euro per jaar
Analyse – Maaltijdboxen zijn nog altijd populair bij gezinnen. Gemiddeld geeft een gezin bijna 3000 euro (€2877) uit aan een maaltijdbox-abonnement voor 4 personen. In zo’n abonnement zitten dan 3 maaltijden per week. De berekeningen van Foodboxen.nl zijn uitgevoerd op basis van een abonnement voor 40 weken.
Lees bericht