Macht online platforms bron van zorg voor retailers en hoteleigenaren


Onderzoek - Bijna 60% van de retail- en hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van online platforms, zoals Booking.com, Amazon en Alibaba. Dit blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers; in opdracht van ShoppingTomorrow. Zorgpunten van retailers en hotels zijn o.a. de stijgende kosten die platforms vragen voor de samenwerking en het feit dat ondernemers niet zelf contact met hun klanten kunnen hebben. De opkomst van online platforms is één van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Nederlandse retail- en horecabranche. Deze online platforms hebben ondernemers de afgelopen jaren veel gebracht. Ondernemers zien veel kansen, zo blijkt uit het onderzoek dat in samenwerking met Koninklijke INretail, Thuiswinkel.org, BOVAG en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is gedaan. Als belangrijkste redenen om samen te werken met online platforms geeft 59% van de hotels en retailers aan dit te doen om omzetgroei te realiseren en om leads te genereren naar de eigen webshop (26%). Zorgpunten Naast de kansen die worden gezien door ondernemers, zijn er ook pijnpunten in de samenwerking met platforms. Van de deelnemers aan het onderzoek vindt 58% dat online platforms veel macht hebben ten opzichte van retailers en hotels. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers zich met name zorgen maken over de stijgende verkoop-/advertentiekosten (36%), het rendement (33%) en de concurrentie van de online platforms zelf (23%). Voor één op de drie ondernemers is ook het gebrek aan contact met de klant of gast een belangrijk punt van zorg. Zij willen hun klanten/gasten zelf vervolgaanbiedingen kunnen doen. Politiek Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Dit onderzoek bevestigt wat wij al langer roepen, namelijk dat er iets moet gebeuren aan te grote macht van de online platforms. KHN wil dat horecaondernemers weer baas zijn in hun eigen zaak. En daar hebben we de Nederlandse politiek voor nodig. Wij roepen hen op om te komen met een wettelijke verplichting voor eerlijkere contracten tussen ondernemers en platforms. En om de laagste prijsgarantie af te schaffen.” Bijna alle hotels zijn actief op online platforms. Van alle deelnemende retailers is dat 33%. Retailers en hotels die nog geen gebruik maken van online platforms, geven als belangrijkste argumenten: past niet bij de uitstraling van het bedrijf (31%), geen tijd om in te verdiepen (27%) en onvoldoende kennis van online platforms (24%). Bron: KHN Onderzoek - Bijna 60% van de retail- en hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van online platforms, zoals Booking.com, Amazon en Alibaba. Dit blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers; in opdracht van ShoppingTomorrow. Zorgpunten van retailers en hotels zijn o.a. de stijgende kosten die platforms vragen voor de samenwerking en het feit dat ondernemers niet zelf contact met hun klanten kunnen hebben. De opkomst van online platforms is één van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Nederlandse retail- en horecabranche. Deze online platforms hebben ondernemers de afgelopen jaren veel gebracht. Ondernemers zien veel kansen, zo blijkt uit het onderzoek dat in samenwerking met Koninklijke INretail, Thuiswinkel.org, BOVAG en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is gedaan. Als belangrijkste redenen om samen te werken met online platforms geeft 59% van de hotels en retailers aan dit te doen om omzetgroei te realiseren en om leads te genereren naar de eigen webshop (26%). Zorgpunten Naast de kansen die worden gezien door ondernemers, zijn er ook pijnpunten in de samenwerking met platforms. Van de deelnemers aan het onderzoek vindt 58% dat online platforms veel macht hebben ten opzichte van retailers en hotels. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers zich met name zorgen maken over de stijgende verkoop-/advertentiekosten (36%), het rendement (33%) en de concurrentie van de online platforms zelf (23%). Voor één op de drie ondernemers is ook het gebrek aan contact met de klant of gast een belangrijk punt van zorg. Zij willen hun klanten/gasten zelf vervolgaanbiedingen kunnen doen. Politiek Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Dit onderzoek bevestigt wat wij al langer roepen, namelijk dat er iets moet gebeuren aan te grote macht van de online platforms. KHN wil dat horecaondernemers weer baas zijn in hun eigen zaak. En daar hebben we de Nederlandse politiek voor nodig. Wij roepen hen op om te komen met een wettelijke verplichting voor eerlijkere contracten tussen ondernemers en platforms. En om de laagste prijsgarantie af te schaffen.” Bijna alle hotels zijn actief op online platforms. Van alle deelnemende retailers is dat 33%. Retailers en hotels die nog geen gebruik maken van online platforms, geven als belangrijkste argumenten: past niet bij de uitstraling van het bedrijf (31%), geen tijd om in te verdiepen (27%) en onvoldoende kennis van online platforms (24%). Bron: KHN

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars

Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.

Lees bericht


Dirk Beljaarts neemt afscheid als Algemeen Directeur KHN

Persoonlijk – Dirk Beljaarts vertrekt nog voor de zomer na een periode van negen jaar bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Beljaarts begon zijn loopbaan bij KHN als lid van het Landelijk Bestuur en diende vervolgens de laatste vijf jaar als Algemeen Directeur. Hij vindt het nu voor een nieuwe uitdaging.

Lees bericht

Oud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos

Platform - Social platform Amigos heeft drie voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken, plus een bestuurslid KHN Amsterdam. De Amigos app heeft ruim 800.000 gebruikers, maar wil verder groeien. Ook internationaal. De nieuw aangetrokken investeerders gaan daarbij helpen.

Lees bericht

Nieuw huurcontract voor winkel- en horecapanden

Winkelpanden – Branche- en werkgeversorganisaties hebben een nieuwe Huurdersvariant’ van het ROZ-model gemaakt. In het ROZ zijn de verhuurders vertegenwoordigd. Het model moet huurcontractbesprekingen tussen partijen evenwichtiger maken en onwenselijke situaties voorkomen.

Lees bericht


Horeca akkoord met cao-onderhandelingsresultaat

Horeca - KHN is samen met FNV Horeca en CNV Vakmensen een nieuwe cao voor de horeca overeengekomen. Vandaag werd bekend dat de achterbannen akkoord zijn met het eerder bekendgemaakte onderhandelingsresultaat. Daarmee is de nieuwe Horeca-cao een feit. De nieuwe Horeca-cao gaat per 1 januari 2024 in en loopt tot en met 31 december 2024.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid