Macht online platforms bron van zorg voor retailers en hoteleigenaren


Onderzoek - Bijna 60% van de retail- en hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van online platforms, zoals Booking.com, Amazon en Alibaba. Dit blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers; in opdracht van ShoppingTomorrow. Zorgpunten van retailers en hotels zijn o.a. de stijgende kosten die platforms vragen voor de samenwerking en het feit dat ondernemers niet zelf contact met hun klanten kunnen hebben. De opkomst van online platforms is één van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Nederlandse retail- en horecabranche. Deze online platforms hebben ondernemers de afgelopen jaren veel gebracht. Ondernemers zien veel kansen, zo blijkt uit het onderzoek dat in samenwerking met Koninklijke INretail, Thuiswinkel.org, BOVAG en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is gedaan. Als belangrijkste redenen om samen te werken met online platforms geeft 59% van de hotels en retailers aan dit te doen om omzetgroei te realiseren en om leads te genereren naar de eigen webshop (26%). Zorgpunten Naast de kansen die worden gezien door ondernemers, zijn er ook pijnpunten in de samenwerking met platforms. Van de deelnemers aan het onderzoek vindt 58% dat online platforms veel macht hebben ten opzichte van retailers en hotels. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers zich met name zorgen maken over de stijgende verkoop-/advertentiekosten (36%), het rendement (33%) en de concurrentie van de online platforms zelf (23%). Voor één op de drie ondernemers is ook het gebrek aan contact met de klant of gast een belangrijk punt van zorg. Zij willen hun klanten/gasten zelf vervolgaanbiedingen kunnen doen. Politiek Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Dit onderzoek bevestigt wat wij al langer roepen, namelijk dat er iets moet gebeuren aan te grote macht van de online platforms. KHN wil dat horecaondernemers weer baas zijn in hun eigen zaak. En daar hebben we de Nederlandse politiek voor nodig. Wij roepen hen op om te komen met een wettelijke verplichting voor eerlijkere contracten tussen ondernemers en platforms. En om de laagste prijsgarantie af te schaffen.” Bijna alle hotels zijn actief op online platforms. Van alle deelnemende retailers is dat 33%. Retailers en hotels die nog geen gebruik maken van online platforms, geven als belangrijkste argumenten: past niet bij de uitstraling van het bedrijf (31%), geen tijd om in te verdiepen (27%) en onvoldoende kennis van online platforms (24%). Bron: KHN Onderzoek - Bijna 60% van de retail- en hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van online platforms, zoals Booking.com, Amazon en Alibaba. Dit blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers; in opdracht van ShoppingTomorrow. Zorgpunten van retailers en hotels zijn o.a. de stijgende kosten die platforms vragen voor de samenwerking en het feit dat ondernemers niet zelf contact met hun klanten kunnen hebben. De opkomst van online platforms is één van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Nederlandse retail- en horecabranche. Deze online platforms hebben ondernemers de afgelopen jaren veel gebracht. Ondernemers zien veel kansen, zo blijkt uit het onderzoek dat in samenwerking met Koninklijke INretail, Thuiswinkel.org, BOVAG en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is gedaan. Als belangrijkste redenen om samen te werken met online platforms geeft 59% van de hotels en retailers aan dit te doen om omzetgroei te realiseren en om leads te genereren naar de eigen webshop (26%). Zorgpunten Naast de kansen die worden gezien door ondernemers, zijn er ook pijnpunten in de samenwerking met platforms. Van de deelnemers aan het onderzoek vindt 58% dat online platforms veel macht hebben ten opzichte van retailers en hotels. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers zich met name zorgen maken over de stijgende verkoop-/advertentiekosten (36%), het rendement (33%) en de concurrentie van de online platforms zelf (23%). Voor één op de drie ondernemers is ook het gebrek aan contact met de klant of gast een belangrijk punt van zorg. Zij willen hun klanten/gasten zelf vervolgaanbiedingen kunnen doen. Politiek Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Dit onderzoek bevestigt wat wij al langer roepen, namelijk dat er iets moet gebeuren aan te grote macht van de online platforms. KHN wil dat horecaondernemers weer baas zijn in hun eigen zaak. En daar hebben we de Nederlandse politiek voor nodig. Wij roepen hen op om te komen met een wettelijke verplichting voor eerlijkere contracten tussen ondernemers en platforms. En om de laagste prijsgarantie af te schaffen.” Bijna alle hotels zijn actief op online platforms. Van alle deelnemende retailers is dat 33%. Retailers en hotels die nog geen gebruik maken van online platforms, geven als belangrijkste argumenten: past niet bij de uitstraling van het bedrijf (31%), geen tijd om in te verdiepen (27%) en onvoldoende kennis van online platforms (24%). Bron: KHN

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Tuincentra en woonwinkels vrezen ‘gedoe’ bij nieuwe horecaregels

Leisure - Met het vervallen van de anderhalvemeterregel zaterdag en andere versoepelingen, moeten horecabedrijven vragen om de coronapas en boven de veertien jaar ook om een identiteitsbewijs. Ook de tuincentra en woonwinkels met horeca moeten aan die regels voldoen. Die vrezen bij de uitvoering van de controle ‘gedoe’ bij klanten en hebben problemen met hun rol van politieagent zeggen zij...

Lees bericht


Strandpaviljoens mogen van de minister van de winter blijven staan

Strandpaviljoens – De strandexploitanten mogen in principe hun paviljoens laten staan deze winter. Voorwaarde is dat de waterschappen en kustgemeenten instemmen met het akkoord dat Minister Cora van Nieuwenhuizen op het verzoek van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om de niet-permanente strandbedrijven de mogelijkheid te bieden hun locaties ook deze winter te mogen laten staan.

Lees bericht

Amazon lanceert het eerste delivery station in Rozenburg

Online - Amazon kondigt de lancering aan van het nieuwe delivery station in Nederland in Rozenburg. De locatie zorgt voor meer snelheid en flexibiliteit binnen het bezorgnetwerk van Amazon, volgens het onlinebedrijf, en ‘zal de afstand en de tijd verminderen die nodig is om alle producten te leveren’.

Lees bericht

Robbert de Veen maakt ‘s werelds duurste hamburger

Record - Robbert Jan de Veen van cafetaria De Daltons in Voorthuizen is er met zijn ‘The Golden Boy’ in geslaagd het officiële wereldrecord binnen te halen van de duurste hamburger ter wereld. The Golden Boy is een zeer exclusieve burger, gemaakt van Wagyu A5 vlees met onder andere Beluga kaviaar, Engelse cheddar van Wyke Farms en barbecuesaus gemaakt...

Lees bericht


‘Bijna alle horecarestricties vervallen per 26 juni’

Coronamaatregelen - Nu het aantal coronabesmettingen zodanig is gedaald en de vaccinatiegraad op een acceptabel beschermend niveau ligt, acht het kabinet het moment geschikt om vrijwel alle coronamaatregelen te schrappen. Alleen de anderhalve meter blijft overeind en in een aantal gevallen het laten testen vooraf.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid