Macht online platforms bron van zorg voor retailers en hoteleigenaren


Onderzoek - Bijna 60% van de retail- en hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van online platforms, zoals Booking.com, Amazon en Alibaba. Dit blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers; in opdracht van ShoppingTomorrow. Zorgpunten van retailers en hotels zijn o.a. de stijgende kosten die platforms vragen voor de samenwerking en het feit dat ondernemers niet zelf contact met hun klanten kunnen hebben. De opkomst van online platforms is één van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Nederlandse retail- en horecabranche. Deze online platforms hebben ondernemers de afgelopen jaren veel gebracht. Ondernemers zien veel kansen, zo blijkt uit het onderzoek dat in samenwerking met Koninklijke INretail, Thuiswinkel.org, BOVAG en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is gedaan. Als belangrijkste redenen om samen te werken met online platforms geeft 59% van de hotels en retailers aan dit te doen om omzetgroei te realiseren en om leads te genereren naar de eigen webshop (26%). Zorgpunten Naast de kansen die worden gezien door ondernemers, zijn er ook pijnpunten in de samenwerking met platforms. Van de deelnemers aan het onderzoek vindt 58% dat online platforms veel macht hebben ten opzichte van retailers en hotels. Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers zich met name zorgen maken over de stijgende verkoop-/advertentiekosten (36%), het rendement (33%) en de concurrentie van de online platforms zelf (23%). Voor één op de drie ondernemers is ook het gebrek aan contact met de klant of gast een belangrijk punt van zorg. Zij willen hun klanten/gasten zelf vervolgaanbiedingen kunnen doen. Politiek Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Dit onderzoek bevestigt wat wij al langer roepen, namelijk dat er iets moet gebeuren aan te grote macht van de online platforms. KHN wil dat horecaondernemers weer baas zijn in hun eigen zaak. En daar hebben we de Nederlandse politiek voor nodig. Wij roepen hen op om te komen met een wettelijke verplichting voor eerlijkere contracten tussen ondernemers en platforms. En om de laagste prijsgarantie af te schaffen.” Bijna alle hotels zijn actief op online platforms. Van alle deelnemende retailers is dat 33%. Retailers en hotels die nog geen gebruik maken van online platforms, geven als belangrijkste argumenten: past niet bij de uitstraling van het bedrijf (31%), geen tijd om in te verdiepen (27%) en onvoldoende kennis van online platforms (24%). Bron: KHN

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

KHN voorzichtig positief over nieuwe steunmaatregelen

Noodplan - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is voorzichtig positief over de extra steunmaatregelen voor de horecabranche. Zo wordt loonsteun van de eerste regeling aangepast en wordt de regeling ook verlengd, wordt de TOZO-regeling verlengd, maar strenger door de partnertoets en komt er ook een regeling voor de vaste lasten.

Lees bericht

VCHO, NHG en ProFri pleiten voor een meer dynamisch protocol

Horecaprotocol – Vereniging Chinese-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO), Nederlands Horeca Gilde (NHG) en de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) vinden dat KHN, bij het gisteren gepresenteerde protocol, te hoog inzet en willen een meer dynamischer protocol. Het trio is van mening dat het KHN-voorstel ondernemers te veel vrijheid geeft en willen een stappenplan dat meer aansluit bij de nu geldende noodverordeningen en richtlijnen...

Lees bericht

Aangenomen Kamermoties bieden perspectief voor extra noodhulp horeca

Coronacrisis – De Tweede Kamer wil, dankzij een ingediende motie van de VVD en D66, snel duidelijkheid van de regering over de aanvulling op het lopende steunpakket voor de horeca, specifiek rondom de doorlopende vaste lasten. Daarnaast pleiten ChristenUnie en CDA voor een onderzoek naar de mogelijkheden of én hoe de vaste bedrijfskosten kunnen worden vergoed.

Lees bericht




Strandtenten leveren aanbevelingen voor 1,5 metersamenleving in bij KHN

Strandtenten - De strandexploitanten aan de Nederlandse kust zijn klaar om te starten met hun nieuwe anderhalvemeterdienstverlening. De afgelopen periode hebben zij gebruikt om hun horecazaken aan te passen en gereed te maken, zodat kan worden voldaan aan de RIVM richtlijnen in de nieuwe anderhalvemetersamenleving. De aanbevelingen zijn ingeleverd bij Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid