Magnum verovert de VS


Industrie - Unilever snoept beetje bij beetje marktaandeel af van Nestlé in de ijsmarkt de VS. Het succesnummer van Unilever in Europa, de Magnum, verovert langzaam maar zeker ook de harten van de consumenten aan de andere kant van de oceaan. De wereldwijde ijsmarkt is 85 miljard dollar groot en Unilever en Nestlé zijn daarbinnen de belangrijkste spelers. Waar Unilever in Nederland de absolute marktleider is, is Nestlé dat in de VS. En met een reden. De Amerikanen eten anders ijs dan wij in Europa. Ze verkiezen vooral grote bakken met ijs: individuele verpakkingen van merkijsjes, zoals met een stokje, maken slechts ruim 21 procent van de markt van 12 miljard dollar uit. Het grootste ijsje heet Skinny Cow is van Nestlé en richt zicht op Amerikanen die aan de lijn doen. Unilever durfde lang dat niet aan te vallen. Maar sinds vorig jaar april wél, signaleert Bloomberg BusinessWeek. Onder nieuw management introduceerde Unilever Magnum in de VS. Over de streep Unilever zette vooral in op mini Magnums om twijfelaars over de streep te trekken. Een Skinny Cow bevat immers zo'n 100 calorieën, tegen mini-Magnum zo’n 150. Een reclamecampagne van 15 miljoen dollar moest de Amerikanen overtuigen. Met succes, want in een jaar tijd gingen er voor 100 miljoen dollar aan Magnums over de toonbank. Dat was 50 procent meer dan verwacht. Skinny Cow's marktaandeel zakte met een half procentpunt naar zo'n 7,1 procent; Magnum heeft nu 2,2 procent, meldt marktonderzoeker Symphony IRI. IJs is goed voor pakweg 15 procent van de omzet van Unilever. De Magnum passeert dit jaar, mede dankzij de lancering in de VS, nu de 1 miljard euro-omzetgrens. Bron: Trouw

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid