Makro staakt tijdelijke verkoop niet-food gerelateerde non-food


Groothandel – Makro heeft vandaag zelf besloten om tijdelijk te stoppen met de verkoop van non-food artikelen die niet-food gerelateerd zijn. De groothandel geeft aan kennis te hebben genomen van het publieke debat en wil zich solidair tonen met ondernemend Nederland. De zogenaamde ‘essentiële producten’ blijft Makro wel verkopen.

Makro kwam na afgelopen weekend onder vuur te liggen , net als collega bedrijf Hanos, dat het er te druk zou zijn doordat te veel consumenten kaarthouders zouden zijn. In werkelijkheid gaat het niet om onveilige situaties, maar om vooral om het feit dat een aantal nonfood-winkelketens het bezwaarlijk vinden dat zij wel moeten sluiten en de levensmiddelengroothandels  open mogen blijven. Voor de nonfood-bedrijven is het de eerste keer dat zij gedwongen worden door de coronamaatregelen de deuren te sluiten.

Makro laat weten dat de groothandels wettelijk gezien niet beperkt worden in hun assortimentskeuze, maar dat de zelfbedieningsgroothandels vandaag zelf vrijwillig hebben besloten tijdelijk geen niet-essentiële producten te verkopen. Hieronder vallen de artikelen zoals elektronica, mediaproducten, kleding en speelgoed. Vanaf woensdag zijn die artikelen niet meer beschikbaar voor verkoop.

CBL

Dit besluit is in overleg met het CBL genomen. De koepelorganisatie die zich altijd voorstander heeft getoond van het openhouden van de groothandels, om een betere spreiding te kunnen garanderen voor consumenten. Makro gaat zich nu volledig richten op de ondersteuning van de levensmiddelenbranche. De groothandels hebben zowel tijdens de eerste lockdown en in aanvang ook bij de tweede door hun ruime winkels de supermarkten ondersteund door bezoekersstromen te spreiden en daarmee de druk op supermarkten kunnen verlichten.

Veiligheid

Voor Makro staat de veiligheid en gezondheid van klanten en medewerkers voorop. Makro voert een deurbeleid waarbij het enkel mogelijk is voor ondernemers met een Makro-pas inkopen te doen bij de vestigingen. Daarnaast worden alle maatregelen en veiligheidsprotocollen van het RIVM en CBL nageleefd. Dit is inclusief de beperking van 1 klant per 10m², die nu nog beperkter zal zijn in verband met het afsluiten van de niet-food gerelateerde non-food afdelingen.

Bron: Makro/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


{if '1' == '1'}

Jubilerend Marketing4Results organiseerde zes impactvolle sessies

Jubileum – Marketing4Results bestaat vijftien jaar. Voor het marketingbureau voor foodservice reden iets waardevols te organiseren. Het werden zes sessies gewijd aan een betekenisvolle economie. Thema’s als plasticreductie, voedselverspilling, onderwijs en true pricing kwamen voorbij, met vooral schokkende cijfers. De foodsector staat voor uitdagingen en wel op korte termijn.

Lees bericht

{if '2' == '1'}

Jumbo presteert goed, het wachten is op La PLace

Cijfers - Jumbo doet op alle fronten goede zaken, alleen de coronamaatregelen blijven de La Place-restaurants parten spelen. De omzet over het eerste half jaar nam vrijwel volledig autonoom toe met 5,3% ten opzichte van eerste helft 2020 en kwam uit op €5,36 miljard. Een stijging met €268 miljoen. Omdat de groei van 5,3% hoger is dan de gemiddelde marktgroei in de sector van circa 5%,...

Lees bericht

{if '3' == '1'}

Jumbo gaat samenwerken met Makro in zakelijke markt

Samenwerking - Jumbo Supermarkten en foodservicegroothandel Makro bundelen vanaf deze maand hun krachten om zakelijke klanten van Jumbo beter te kunnen bedienen. Dat laten beide bedrijven maandag weten. Met de samenwerkingsovereenkomst worden bijna duizend artikelen uit het assortiment van Makro aan het zakelijke online winkelkanaal van Jumbo toegevoegd.

Lees bericht

{if '4' == '1'}


Sligro helpt klanten Slim Ondernemen

Interview - Met Slim Ondernemen helpt Sligro klanten meer uit hun zaak te halen. Hierbij gaat het om oplossingen op een breder vlak dan food alleen: denk aan rendement, personeel, loyaliteit en duurzaamheid. Volgens Dries Bögels (directeur Foodservice Nederland) en Hanna Polman (manager Customer Solutions) is dit nog maar het begin van de mogelijkheden die Sligro te bieden heeft. ...

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid