Makro staakt tijdelijke verkoop niet-food gerelateerde non-food
.png)
Groothandel – Makro heeft vandaag zelf besloten om tijdelijk te stoppen met de verkoop van non-food artikelen die niet-food gerelateerd zijn. De groothandel geeft aan kennis te hebben genomen van het publieke debat en wil zich solidair tonen met ondernemend Nederland. De zogenaamde ‘essentiële producten’ blijft Makro wel verkopen.
Makro kwam na afgelopen weekend onder vuur te liggen , net als collega bedrijf Hanos, dat het er te druk zou zijn doordat te veel consumenten kaarthouders zouden zijn. In werkelijkheid gaat het niet om onveilige situaties, maar om vooral om het feit dat een aantal nonfood-winkelketens het bezwaarlijk vinden dat zij wel moeten sluiten en de levensmiddelengroothandels open mogen blijven. Voor de nonfood-bedrijven is het de eerste keer dat zij gedwongen worden door de coronamaatregelen de deuren te sluiten.
Makro laat weten dat de groothandels wettelijk gezien niet beperkt worden in hun assortimentskeuze, maar dat de zelfbedieningsgroothandels vandaag zelf vrijwillig hebben besloten tijdelijk geen niet-essentiële producten te verkopen. Hieronder vallen de artikelen zoals elektronica, mediaproducten, kleding en speelgoed. Vanaf woensdag zijn die artikelen niet meer beschikbaar voor verkoop.
CBL
Dit besluit is in overleg met het CBL genomen. De koepelorganisatie die zich altijd voorstander heeft getoond van het openhouden van de groothandels, om een betere spreiding te kunnen garanderen voor consumenten. Makro gaat zich nu volledig richten op de ondersteuning van de levensmiddelenbranche. De groothandels hebben zowel tijdens de eerste lockdown en in aanvang ook bij de tweede door hun ruime winkels de supermarkten ondersteund door bezoekersstromen te spreiden en daarmee de druk op supermarkten kunnen verlichten.
Veiligheid
Voor Makro staat de veiligheid en gezondheid van klanten en medewerkers voorop. Makro voert een deurbeleid waarbij het enkel mogelijk is voor ondernemers met een Makro-pas inkopen te doen bij de vestigingen. Daarnaast worden alle maatregelen en veiligheidsprotocollen van het RIVM en CBL nageleefd. Dit is inclusief de beperking van 1 klant per 10m², die nu nog beperkter zal zijn in verband met het afsluiten van de niet-food gerelateerde non-food afdelingen.
Bron: Makro/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Activiteiten Gastronomisch Gilde op Gastvrij Rotterdam
Beurzen - Van 18 tot en met 21 september zal traditiegetrouw Gastvrij Rotterdam plaatsvinden. Dit jaar heeft de beurs een extra wedstrijd arena toegevoegd waar het Gastronomisch Gilde haar wedstrijden mag doen. Het Gastronomisch Gilde gaat samen met de partners zorgen voor een uitgebreide programmering met wedstrijden, masterclasses en demo’s van aansprekende personen uit de gastronomie.
Lees berichtSligro ziet omzet en resultaat verder herstellen
Groothandel - De omzet van de Sligro Food Groep over het eerste halfjaar 2022 bedroeg €1.129 miljoen, een toename van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. In Q2 wist de groep een groei te realiseren van 43,7%. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op €23 miljoen.
Lees berichtSneakpreview in Maastricht van de grootste HANOS-locatie
Groothandel – Het wordt de grootste vestiging van HANOS. Maar er gebeurt straks meer op de spiksplinternieuwe locatie aan de zuidkant van Maastricht. Duurzaamheid gaat er bijvoorbeeld een hele grote rol spelen. Dinsdag kregen de geïnteresseerden een sneakpreview van het gebouw, dat begin volgend jaar open gaat.
Lees berichtLeen Menken Foodservice Logistics wil oplossingen bieden
Interview - Leen Menken Foodservice Logistics is geen groothandel, maar werkt juist aanvullend op de groothandel. Het bedrijf in Zoetermeer is nadrukkelijk bezig met het creëren van oplossingen voor foodservicebedrijven. Dat kan de opslag van diepvries of gekoelde levensmiddelen zijn, groot- of kleintransport van producten naar bedrijven of particulier, of het orderpicken, ompakken en labelen van producten. Diensten waarmee...
Lees berichtHuismerkkip groothandels straks één Beter Leven-ster
Dierenwelzijn - Bidfood en Hanos gaan hun huismerk kipproducten voorzien van ten minste één Beter Leven-ster. Dit is vrijdag bekendgemaakt door Wakker Dier. Sligro kondigde deze stap vorig jaar al aan.
Lees berichtDrie nieuwe restaurants met twee sterren in Michelin Gids 2022
Selectie – Drie nieuwe restaurants met twee sterren en tien restaurants die voor het eerst bekroond worden met een Michelin-ster. Dat was de uitkomst van de selectie van de nieuwe Michelin Gids Nederland, die maandag in het Amsterdamse DeLaMar Theater werd gepresenteerd.
Lees bericht