Makro wil beter inzicht in klantengedrag en assortiment


Groothandel - Makro Nederland gaat meer werk maken van het eigen assortiment en de klantenbehoeften. Beide moeten beter op elkaar aansluiten in soort producten, prijs en promotie. Doel is dat er gerichter beslissingen gemaakt kunnen worden.

Makro gaat in dit traject samenwerken met Category & Trade Company en PRIME Retail & Trade Solutions (PRIME-RTS). Makro spreekt zelf van een ommekeer in denken en ziet de neiuwe samenwerking om betere inzichten te krijgen als uniek in de wereld van groothandels.

Klanten begrijpen

Ook bij groothandels is in toenemende mate behoefte aan een klantgerichte benadering. ‘We merken dat klanten makkelijker kunnen vergelijken en kritischer zijn. Omdat de verwachtingen van klanten hoger liggen, is het voor ons belangrijk om inzicht te hebben in de aankoopkeuzes die zij maken,’ ziet ook Bas Eijssink, Commercial Director bij Makro Nederland. Door de verkregen inzichten met de commerciële partners van Makro kan het commerciële team van de groothandel 'fact based’ beslissingen, die beter inspelen op de wensen en behoeften van de klanten. ‘We gaan de klanten gerichter bedienen door ze beter te begrijpen’, aldus Eijssink.

Duurzame samenwerking

Makro zet met deze samenwerkingen de stappen om als commerciële organisatie verder te professionaliseren en te moderniseren. Het afgelopen jaar is er al een goede basis gelegd voor category reviews met de Category & Trade Company. Om het commerciële beleid verder vorm te geven is nu de tweede stap gezet in een partnership met PRIME-RTS. ‘Wij nemen altijd het aankoopgedrag van de klanten als vertrekpunt. Vervolgens combineren we deze met andere interne en externe databronnen, om te komen tot een compleet klantenbeeld. Met ons platform produceren we bruikbare inzichten waar category-, promo- en pricingmanagers gelijk mee aan de slag kunnen. Maar om je performance structureel te verbeteren, moet je ook direct het effect kunnen zien. Onze wekelijkse management reporting gaat daarbij helpen om steeds effectiever te opereren. Samen met de Category & Trade Company en het team van Makro gaan we komende jaren werken aan een klantgerichter assortiment voor Makro’, aldus Jolien de Jong, Managing Partner en medeoprichter van PRIME-RTS.

Makro-pas

De Makro-pas vormt de basis en levert nu al veel gegevens over het koopgedrag van de klanten. Vanuit deze data is er inzichtelijk welke interesses de klanten bij Makro hebben: wat er wordt gekocht, wanneer, hoe vaak en hoeveel. Al deze informatie vertelt veel over het assortiment van Makro en hoe dit nog meer afgestemd kan worden op de klanten. PRIME-RTS gaat die data analyseren en vormen de basis voor verdere keuzes. Niet alleen door keuzes te baseren op data-analyses, maar ook door veel scherper de effecten te monitoren.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horecagroothandels weer open voor particulieren

Groothandel - Op woensdag 14 oktober heeft het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven, op verzoek van de overheid bekend gemaakt dat zelfbedieningsgroothandels per donderdag 15 oktober weer toegankelijk zijn voor particulieren. Een einddatum is op dit moment nog niet bekend.

Lees bericht


Makro trakteert medewerkers op ‘Rondje van de zaak’

Groothandel – Medewerkers van de Makro krijgen €20,- om te besteden bij hun eigen favoriete lokale zaak. De groothandel wil op die manier laten zien dat zij ondernemende Nederland steunen. Makro steekt met deze actie zowel de eigen medewerkers als de zelfstandig ondernemers in Nederland een hart onder de riem.

Lees bericht


Coronamaatregelen treffen Sligro fors

Groothandel – De COVID-19-uitbraak en de daarop volgende overheidsmaatregelen hebben grote effecten gehad op de afzetmarkten van Sligro. Zowel in Nederland als in België werd de Sligro Food Group fors getroffen. Over het eerste half jaar in 2020 realiseerde de Brabantse groothandel een omzet van €943 miljoen, een daling van bijna 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Lees bericht



Groothandels per 1 juni weer gesloten voor particulieren

Groothandels - De Nederlandse foodservicegroothandels zijn per 1 juni weer alléén open voor pashouders. Dat heeft het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) dinsdagmorgen bekend gemaakt. Sinds 19 maart konden ook particulieren voor hun dagelijkse boodschappen bij de zelfbedieningsgroothandels terecht als gevolg van de grote drukte bij supermarkten en de grote versvoorraden in de foodservicebranche.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid