Makro wil beter inzicht in klantengedrag en assortiment


Groothandel - Makro Nederland gaat meer werk maken van het eigen assortiment en de klantenbehoeften. Beide moeten beter op elkaar aansluiten in soort producten, prijs en promotie. Doel is dat er gerichter beslissingen gemaakt kunnen worden.

Makro gaat in dit traject samenwerken met Category & Trade Company en PRIME Retail & Trade Solutions (PRIME-RTS). Makro spreekt zelf van een ommekeer in denken en ziet de neiuwe samenwerking om betere inzichten te krijgen als uniek in de wereld van groothandels.

Klanten begrijpen

Ook bij groothandels is in toenemende mate behoefte aan een klantgerichte benadering. ‘We merken dat klanten makkelijker kunnen vergelijken en kritischer zijn. Omdat de verwachtingen van klanten hoger liggen, is het voor ons belangrijk om inzicht te hebben in de aankoopkeuzes die zij maken,’ ziet ook Bas Eijssink, Commercial Director bij Makro Nederland. Door de verkregen inzichten met de commerciële partners van Makro kan het commerciële team van de groothandel 'fact based’ beslissingen, die beter inspelen op de wensen en behoeften van de klanten. ‘We gaan de klanten gerichter bedienen door ze beter te begrijpen’, aldus Eijssink.

Duurzame samenwerking

Makro zet met deze samenwerkingen de stappen om als commerciële organisatie verder te professionaliseren en te moderniseren. Het afgelopen jaar is er al een goede basis gelegd voor category reviews met de Category & Trade Company. Om het commerciële beleid verder vorm te geven is nu de tweede stap gezet in een partnership met PRIME-RTS. ‘Wij nemen altijd het aankoopgedrag van de klanten als vertrekpunt. Vervolgens combineren we deze met andere interne en externe databronnen, om te komen tot een compleet klantenbeeld. Met ons platform produceren we bruikbare inzichten waar category-, promo- en pricingmanagers gelijk mee aan de slag kunnen. Maar om je performance structureel te verbeteren, moet je ook direct het effect kunnen zien. Onze wekelijkse management reporting gaat daarbij helpen om steeds effectiever te opereren. Samen met de Category & Trade Company en het team van Makro gaan we komende jaren werken aan een klantgerichter assortiment voor Makro’, aldus Jolien de Jong, Managing Partner en medeoprichter van PRIME-RTS.

Makro-pas

De Makro-pas vormt de basis en levert nu al veel gegevens over het koopgedrag van de klanten. Vanuit deze data is er inzichtelijk welke interesses de klanten bij Makro hebben: wat er wordt gekocht, wanneer, hoe vaak en hoeveel. Al deze informatie vertelt veel over het assortiment van Makro en hoe dit nog meer afgestemd kan worden op de klanten. PRIME-RTS gaat die data analyseren en vormen de basis voor verdere keuzes. Niet alleen door keuzes te baseren op data-analyses, maar ook door veel scherper de effecten te monitoren.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jumbo presteert goed, het wachten is op La PLace

Cijfers - Jumbo doet op alle fronten goede zaken, alleen de coronamaatregelen blijven de La Place-restaurants parten spelen. De omzet over het eerste half jaar nam vrijwel volledig autonoom toe met 5,3% ten opzichte van eerste helft 2020 en kwam uit op €5,36 miljard. Een stijging met €268 miljoen. Omdat de groei van 5,3% hoger is dan de gemiddelde marktgroei in de sector van circa 5%,...

Lees bericht

{if '1' == '1'}

Jumbo gaat samenwerken met Makro in zakelijke markt

Samenwerking - Jumbo Supermarkten en foodservicegroothandel Makro bundelen vanaf deze maand hun krachten om zakelijke klanten van Jumbo beter te kunnen bedienen. Dat laten beide bedrijven maandag weten. Met de samenwerkingsovereenkomst worden bijna duizend artikelen uit het assortiment van Makro aan het zakelijke online winkelkanaal van Jumbo toegevoegd.

Lees bericht

{if '2' == '1'}

Sligro helpt klanten Slim Ondernemen

Interview - Met Slim Ondernemen helpt Sligro klanten meer uit hun zaak te halen. Hierbij gaat het om oplossingen op een breder vlak dan food alleen: denk aan rendement, personeel, loyaliteit en duurzaamheid. Volgens Dries Bögels (directeur Foodservice Nederland) en Hanna Polman (manager Customer Solutions) is dit nog maar het begin van de mogelijkheden die Sligro te bieden heeft. ...

Lees bericht



Makro staakt tijdelijke verkoop niet-food gerelateerde non-food

Groothandel – Makro heeft vandaag zelf besloten om tijdelijk te stoppen met de verkoop van non-food artikelen die niet-food gerelateerd zijn. De groothandel geeft aan kennis te hebben genomen van het publieke debat en wil zich solidair tonen met ondernemend Nederland. De zogenaamde ‘essentiële producten’ blijft Makro wel verkopen.

Lees bericht

Groothandels herkennen zich totaal niet in beeld veiligheidscoördinator Bruls

Groothandels – De levensmiddelengroothandels hebben met verbazing kennisgenomen van het beeld dat veiligheidscoördinator Hubert Bruls, namens de 25 burgemeesters van het Veiligheidsberaad,  heeft geschetst van de extreme drukte bij de groothandelslocaties door winkelende consumenten. Zij herkennen zich totaal niet in zijn oproep aan minister Fred Grapperhaus van Justitie en Veiligheid om in te grijpen.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid