Marktaandeel AH groeit naar 35,0% ondanks sluiting enkele AH togo’s


Foto bij: Yasmin Hargreaves

Formulenieuws  - Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2020 gestegen naar 35,0% (bron: Nielsen). Vooral de sterke vraag naar thuisbezorging van de boodschappen heeft tot deze groei geleid. AH realiseerde de groei ondanks de sluiting van een aantal Albert Heijn to go's bij universiteiten en zag ook het aantal bezoekers op de stationslocaties fors teruglopen.

Voor aankomend jaar gaat de supermarkt zich meer richten op gezonde voeding. Begin dit jaar maakte de formule daarmee al een start met een speciale ‘Beter Eten’-bijlage bij een aantal kranten. Ook via het eigen blad Allerhande, andere uitingen en in de winkels werd dit thema  onder de aandacht gebracht, onder meer door gezonde recepten voor onder de twee euro.

AH Compact

Albert Heijn gaat op het gebied van digitaal aankomend jaar verdere stappen zetten. Zo wordt de nieuwe dienst AH Compact,  dat in Haarlem en Nijmegen werd getest, de komende maanden verder uitgerold.

De coronamaatregelen zorgden er voor dat consumenten weinig alternatieven werd geboden dan naar de supermarkten te gaan. Alleen de locaties op de universiteiten en op de treinstations hadden te lijden. Uiversiteiten en hogescholen waren veeal gesloten ter voorkoming van de virusverspreiding en ook het aantal treinpassagiers verminderde sterk als gevolg van de oproep zoveel mogelijk thuis te werken en te blijven Veel van deze AH togo-locaties worden door derden geëxploiteerd.

Het marktaandeel van Albert Heijn steeg in 2020 met 0,1% naar 35,0%. Op 17 februari publiceert Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, de cijfers over het vierde kwartaal en gehele jaar 2020.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

AH en Selecta starten met 20 to go-locaties en gaan de grens over

Formulenieuws – Albert Heijn en Selecta gaan de komende weken de eerste twintig to go-locaties openen. De gezamenlijk ontwikkelde to go-locaties, gebaseerd op het Foodie’s MicroMarket-concept van Selecta zijn 24/7 open en bedoeld voor kantoorlocaties. Daarnaast steekt het concept ook meteen de grens over naar België: daar krijgt het kantoor van Selecta de primeur, gevolgd door minimaal 25 andere kantoorlocaties later dit...

Lees bericht




Albert Heijn opent 250e winkel met nieuwe formule

Formulenieuws – Dinsdag 9 februari opende ceo Marit van Egmond, samen met supermarktmanager Jeroen Spelt een Albert Heijn-winkel in Amsterdam in de nieuwe stijl. Het is de 250e winkel die in het nieuwe format het licht ziet. AH bouwt gemiddeld drie winkel per week om. Naast Amsterdam waren dat deze week locaties in Rotterdam en Veenendaal.

Lees bericht


Marktaandeel Jumbo stijgt het hardst in 2020

Analyse – Van alle supermarktketens in Nederland is Jumbo het afgelopen jaar het hardst gestegen. Het marktaandeel nam met een 0,5 procent toe, daar waar andere ketens niet verder groeiden dan 0,2%. Dat blijkt uit de jaarlijkse marktaandelen die onderzoeksbureau Nielsen vandaag bekendmaakt.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid