Marktaandeel Jumbo stijgt het hardst in 2020


Analyse – Van alle supermarktketens in Nederland is Jumbo het afgelopen jaar het hardst gestegen. Het marktaandeel nam met een 0,5 procent toe, daar waar andere ketens niet verder groeiden dan 0,2%. Dat blijkt uit de jaarlijkse marktaandelen die onderzoeksbureau Nielsen vandaag bekendmaakt.

Albert Heijn maakte gisteren al bekend dat het marktaandeel met 0,1 procent was gestegen. Als gevolg van de coronapandemie was 2020 een turbulent  jaar voor de supermarktbranche, schrijft Nielsen.  De omzet bereikte in 2020 (incl wk53) met €44.7 miljard een recordhoogte. Dit betekende een groei van 11.2% vs 2019, daar waar de gemiddelde groei van de afgelopen 3 jaar 3.5% bedroeg. In euro’s bedroeg de groei €4.5 miljard vs 2019.

Online boodschappen doen, bleek in 2020 een onmisbare schakel voor zowel retailers als consumenten. De sterke groei van online verkopen droeg voor ca. 20% bij aan de totale supermarkt groei van eerder genoemde €4.5 miljard. Die groei kwam voornamelijk door het thuiswerken en de sluiting van de horeca. De eerste lockdown zorgde zelfs voor veel lege schappen en tijdens de lockdown rondom kerst realiseerde de supermarkten in week 51 de hoogste omzet ooit.

Van alle supermarktketens in Nederland daalde het marktaandeel van discounter Aldi het hardst met 0.4 procent.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

BP en AH openen honderdste gezamenlijke locatie

Petrol - BP en Albert Heijn openen vandaag bij tankstation De Kooi in Alkmaar aan de A9 het honderdste tankstation met een AH to go. De uitrol van Albert Heijn to go op BP-tankstations in Nederland startte in september 2021 bij BP Vliete aan de A58 bij Krabbendijke (Zeeland), nu anderhalf jaar later staat de teller op honderd vestigingen.

Lees bericht


‘Naamsbekendheid fritz-kola moet groeien via festivals’

Interview - fritz-kola is al sinds 2008 in Nederland beschikbaar. Vooral in de randstad. Toch is er betrekkelijk weinig bekend over het merk dat in 2003 bij onze oosterburen door twee vrienden in de markt werd gezet. @FoodClicks spreekt met een van de oprichters, Mirco Wolf Wiegert. Hij wil naast internationaal campagne voeren, in Nederland toch vooral werken aan naamsbekendheid via de...

Lees bericht

In ‘bewogen Jumbo’-jaar doet La Place het goed

Jaarcijfers – Het overlijden van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd, de gebeurtenissen rondom algemeen directeur en medeaandeelhouder Frits van Eerd en de perikelen rondom de supermarktprijzen, mede door inflatie, zorgden voor een bewogen Jumbo-jaar. De gebeurtenissen hadden veel impact, zo laat Jumbo weten in een toelichting op de jaarcijfers. La Place vormde een goede uitzondering. Met een omzet van €107 miljoen zit de...

Lees bericht

Familiebedrijf Jan Linders wordt AH-franchiser

Supermarkt - Jan Linders Supermarkten en Albert Heijn gaan een samenwerking aan, waarbij het familiebedrijf Jan Linders verder gaat als franchiseondernemer van Albert Heijn. De supermarkten van Jan Linders worden volgend jaar omgebouwd naar Albert Heijn. De samenwerking betekent voor Albert Heijn een aanzienlijke versterking van de positie in Limburg.

Lees bericht



Restaurant NENI lanceert productlijn voor supermarkten

Foodservice - Het Amsterdamse restaurant NENI ligt vanaf deze week met zes eigen producten in de schappen van elf Albert Heijn-winkels in Amsterdam, Utrecht en Pijnacker. NENI is een restaurant met verschillende vestigingen in Europa waar verse en authentieke oostmediterrane gerechten worden gemaakt.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid