Marktaandeel Jumbo stijgt het hardst in 2020


Analyse – Van alle supermarktketens in Nederland is Jumbo het afgelopen jaar het hardst gestegen. Het marktaandeel nam met een 0,5 procent toe, daar waar andere ketens niet verder groeiden dan 0,2%. Dat blijkt uit de jaarlijkse marktaandelen die onderzoeksbureau Nielsen vandaag bekendmaakt.

Albert Heijn maakte gisteren al bekend dat het marktaandeel met 0,1 procent was gestegen. Als gevolg van de coronapandemie was 2020 een turbulent  jaar voor de supermarktbranche, schrijft Nielsen.  De omzet bereikte in 2020 (incl wk53) met €44.7 miljard een recordhoogte. Dit betekende een groei van 11.2% vs 2019, daar waar de gemiddelde groei van de afgelopen 3 jaar 3.5% bedroeg. In euro’s bedroeg de groei €4.5 miljard vs 2019.

Online boodschappen doen, bleek in 2020 een onmisbare schakel voor zowel retailers als consumenten. De sterke groei van online verkopen droeg voor ca. 20% bij aan de totale supermarkt groei van eerder genoemde €4.5 miljard. Die groei kwam voornamelijk door het thuiswerken en de sluiting van de horeca. De eerste lockdown zorgde zelfs voor veel lege schappen en tijdens de lockdown rondom kerst realiseerde de supermarkten in week 51 de hoogste omzet ooit.

Van alle supermarktketens in Nederland daalde het marktaandeel van discounter Aldi het hardst met 0.4 procent.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Albert Heijn opent 250e winkel met nieuwe formule

Formulenieuws – Dinsdag 9 februari opende ceo Marit van Egmond, samen met supermarktmanager Jeroen Spelt een Albert Heijn-winkel in Amsterdam in de nieuwe stijl. Het is de 250e winkel die in het nieuwe format het licht ziet. AH bouwt gemiddeld drie winkel per week om. Naast Amsterdam waren dat deze week locaties in Rotterdam en Veenendaal.

Lees bericht

Chef-kok Klaver ontwikkelt culinaire gerechten met 3 weken houdbaarheid

Culinair - Smaakvolle, knapperige gerechten van restaurantkwaliteit met een houdbaarheid van twee tot drie weken. Onmogelijk? Chef-kok Nico Klaver van restaurant ’t Kalkoentje in Rhenen, bewijst het tegendeel met Ami Culinaire. In coronatijd ontwikkelde hij een lijn voorverpakte gerechten, die de strijd aankan met een versbereid culinair gerecht op tafel.

Lees bericht

Bagels & Beans krijgt nieuwe mede-eigenaar

Formulenieuws - Bagels & Beans heeft een nieuwe mede-eigenaar. Naast oprichters Ronald Bakker en Ninande Thio is Lizan van der Pol, ruim twaalf jaar werkzaam bij het bedrijf en verantwoordelijk voor businessdevelopment, als derde lid toegetreden tot de directie.

Lees bericht


Overname HEMA bijna afgerond, Saskia Egas Reparaz nieuwe CEO

Overname – De officiële afronding van de HEMA door investeringsbedrijf Parcom en het investeringsbedrijf van de familie Van Eerd, Mississippi Ventures, wordt verwacht in de week van 1 februari. Na de benodigde goedkeuring van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zal de huidige CEO Tjeerd Jegen aftreden. Saskia Egas Reparaz zal hem opvolgen. Tevens krijgt HEMA een nieuwe Raad van Commissarissen.

Lees bericht

Marktaandeel AH groeit naar 35,0% ondanks sluiting enkele AH togo’s

Formulenieuws  - Het marktaandeel van Albert Heijn is in 2020 gestegen naar 35,0% (bron: Nielsen). Vooral de sterke vraag naar thuisbezorging van de boodschappen heeft tot deze groei geleid. AH realiseerde de groei ondanks de sluiting van een aantal Albert Heijn to go's bij universiteiten en zag ook het aantal bezoekers op de stationslocaties fors teruglopen.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid