Marktaandeel Jumbo stijgt het hardst in 2020


Analyse – Van alle supermarktketens in Nederland is Jumbo het afgelopen jaar het hardst gestegen. Het marktaandeel nam met een 0,5 procent toe, daar waar andere ketens niet verder groeiden dan 0,2%. Dat blijkt uit de jaarlijkse marktaandelen die onderzoeksbureau Nielsen vandaag bekendmaakt.

Albert Heijn maakte gisteren al bekend dat het marktaandeel met 0,1 procent was gestegen. Als gevolg van de coronapandemie was 2020 een turbulent  jaar voor de supermarktbranche, schrijft Nielsen.  De omzet bereikte in 2020 (incl wk53) met €44.7 miljard een recordhoogte. Dit betekende een groei van 11.2% vs 2019, daar waar de gemiddelde groei van de afgelopen 3 jaar 3.5% bedroeg. In euro’s bedroeg de groei €4.5 miljard vs 2019.

Online boodschappen doen, bleek in 2020 een onmisbare schakel voor zowel retailers als consumenten. De sterke groei van online verkopen droeg voor ca. 20% bij aan de totale supermarkt groei van eerder genoemde €4.5 miljard. Die groei kwam voornamelijk door het thuiswerken en de sluiting van de horeca. De eerste lockdown zorgde zelfs voor veel lege schappen en tijdens de lockdown rondom kerst realiseerde de supermarkten in week 51 de hoogste omzet ooit.

Van alle supermarktketens in Nederland daalde het marktaandeel van discounter Aldi het hardst met 0.4 procent.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

De Graaf Bakeries lanceert vegan frikandelbroodje met Nutri-Score B

Introductie – De Graaf Bakeries heeft een vegan frikandelbroodje ontwikkeld. Het broodje is exclusief voor Albert Heijn gemaakt en maakt onderdeel uit van de nieuwe generatie verse snacks op de bakkerij-afdeling van de retailer, passend bij de behoefte aan duurzame en plantaardige snack. Bovendien heeft het vegan frikandelbroodje een Nutri-Score B.

Lees bericht


AH gaat ‘persoonsgerichte maaltijden’ leveren

Formulenieuws  - Albert Heijn start een nieuwe maaltijdservice. Binnenkort verschijnen de eerste bezorgbusjes in het straatbeeld met de tekst ‘Maaltijd Thuis. Met aandacht bereid, met liefde gebracht.’ Het gaat om ‘persoonsgerichte’ maaltijden voor mensen die wel wat hulp kunnen gebruiken in de keuken, of op zoek zijn naar gemak, aldus AH.

Lees bericht

AH gaat meer werk maken van gezonde voeding

Formulenieuws – Meer gezonde producten bij de kassa, een apart schap met gezondere tussendoortjes in de winkel en opname van de sportvoeding van de merken Body & Fit en Barebells. Albert Heijn wil meer werk maken van een gezondere leefstijl en past daarom een aantal zaken vanaf maandag aan.

Lees bericht

‘Beter Eten Festival laat zien waar nu AH staat’

Festival – Albert Heijn organiseerde vrijdag 29 en zaterdag 30 april het eerste Beter Eten Festival in Expo Haarlemmermeer. Ruim 13.000 betalende bezoekers brachten een bezoek aan het festival. AH wilde met het event laten zien dat gezond eten nu al toegankelijker en beschikbaar is. CEO Marit van Egmond van AH daarover: “Maar om het eten echt gezond te maken hebben we nog een...

Lees bericht



AH start met verpakkingsvrij boodschappen doen

Formulenieuws  - Albert Heijn lanceert een nieuw zelftapconcept waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen verpakken. Klanten vullen hun van huis meegenomen pot of zak, of ter plekke gekochte verpakking, namelijk zelf af. Het gaat om producten zoals muesli, pasta, broodbeleg, thee en noten.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid