Marktaandeel Jumbo stijgt het hardst in 2020


Analyse – Van alle supermarktketens in Nederland is Jumbo het afgelopen jaar het hardst gestegen. Het marktaandeel nam met een 0,5 procent toe, daar waar andere ketens niet verder groeiden dan 0,2%. Dat blijkt uit de jaarlijkse marktaandelen die onderzoeksbureau Nielsen vandaag bekendmaakt.

Albert Heijn maakte gisteren al bekend dat het marktaandeel met 0,1 procent was gestegen. Als gevolg van de coronapandemie was 2020 een turbulent  jaar voor de supermarktbranche, schrijft Nielsen.  De omzet bereikte in 2020 (incl wk53) met €44.7 miljard een recordhoogte. Dit betekende een groei van 11.2% vs 2019, daar waar de gemiddelde groei van de afgelopen 3 jaar 3.5% bedroeg. In euro’s bedroeg de groei €4.5 miljard vs 2019.

Online boodschappen doen, bleek in 2020 een onmisbare schakel voor zowel retailers als consumenten. De sterke groei van online verkopen droeg voor ca. 20% bij aan de totale supermarkt groei van eerder genoemde €4.5 miljard. Die groei kwam voornamelijk door het thuiswerken en de sluiting van de horeca. De eerste lockdown zorgde zelfs voor veel lege schappen en tijdens de lockdown rondom kerst realiseerde de supermarkten in week 51 de hoogste omzet ooit.

Van alle supermarktketens in Nederland daalde het marktaandeel van discounter Aldi het hardst met 0.4 procent.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Albert Heijn introduceert ‘traybake-maaltijden’

Introductie - Albert Heijn heeft deze week de grootste en de eerste Albert Heijn XL heropend, die in Arnhem. De locatie heeft niet alleen een Bakery Café, zoals die eerder werd geopend bij de AH XL ‘Gelderlandplein’ in Amsterdam-Buitenveldert, maar de vestiging heeft ook tray-bakemaaltijden, meldt Foodpersonality.

Lees bericht



Brandt & Levie worstmakers trekt Anne-Wies Bouritius aan

Benoeming – Per 1 september is Anne-Wies Bouritius gestart als nieuwe marketinglead bij Brandt & Levie worstmakers. Brandt & Levie haalde eerder dit jaar groeikapitaal op om te kunnen investeren in het team, distributie en productontwikkeling en zo een nog grotere bijdrage te leveren aan de voedseltransitie. Bovendien wil het bedrijf Europees groeien.

Lees bericht

Albert Heijn lanceert eigen plantaardige lijn Terra

Introductie - In 2025 wil Albert Heijn dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en in 2030 60%. Nu is dat percentage 44%. Daarom introduceert Albert Heijn AH Terra, een nieuwe eigen-merklijn van zo’n 200 plantaardige producten, waarvan 58 nieuwe en dat worden er steeds meer.

Lees bericht


Aldi maakt betalen bij Aldi Shop & Go eenvoudiger

Supermarkt – Klanten kunnen bij de kassaloze ALDI Shop & Go in Utrecht voortaan nog eenvoudiger hun boodschappen doen en betalen. Was voorheen de ALDI Shop & Go app nodig om binnen te komen en de boodschappen te betalen, nu kunnen klanten gewoon de winkel binnenlopen en kiezen welke digitale betaalmethode de voorkeur heeft.

Lees bericht




© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid