Marktaandeel Sligro voor het eerst boven 20 procent


Groothandel – Sligro komt voor het eerst uit op een marktaandeel boven de 20 procent. De groothandel realiseerde over de eerste drie kwartalen (39 weken) een omzet van € 1.849 miljoen, een toename van 1,9% (Q3: 2,6%). In dezelfde periode vorig jaar bedroeg de omzet € 1.815 miljoen. Dat blijkt uit de gepubliceerde cijfers van het bedrijf over de laatste drie kwartalen. Bij Foodretail beliep de totale omzetgroei 1,8% (Q3: 1,3%) en bij Foodservice 2,0% (Q3: 3,3%). Exclusief het effect van de overname van groothandel Van Oers en rookwaren was de autonome groei 1,0% (Q3: 2,8%). Het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) schat in dat het marktaandeel van Sligro dit jaar op basis van deze cijfers uitkomt binnen foodservice op 21,2 procent en daarmee voor het eerst boven de 20 procent. In het derde kwartaal werd de omzet in juli vooral gestuwd door het mooie zomerweer, maar in september is dat effect duidelijk minder geweest. Dit beeld is in overeenstemming met ontwikkelingen in de totale markt. De economische vooruitzichten voor bedrijven die van binnenlandse consumentenbestedingen afhankelijk zijn, blijven vooralsnog ongunstig. Hierdoor blijft er naar verwachting van de groothandel sprake van omzetdruk en felle prijsconcurrentie, hetgeen onlangs in de foodretailmarkt door de prijsverlagingen van Albert Heijn nog werd bevestigd. De onzekerheden rondom de bestedingen in het voor Sligro Food Group belangrijke vierde kwartaal zijn als gevolg van het economische klimaat relatief hoog, zo schat Sligro in. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid