McDonald’s lanceert platform voor eigen milieu-initiatieven


Formulenieuws – Fastfoodketen McDonald’s lanceert een Europees platform om innovatieve oplossingen te testen op het gebied van verpakkingen en recycling. Dit ‘Better M’ programma is opgezet om het gebruik van plastic te verminderen en de recyclebaarheid van verpakkingen in de Europese vestigingen te verbeteren. Nederland maakt onderdeel uit van het Europese programma. Eén van de initiatieven is om de McFlurry voortaan in een nieuwe verpakking zonder plastic deksel aan te bieden in Europese restaurants van McDonald’s. Ook komen er alternatieven voor de plastic lepel en wordt het papieren rietje verbeterd. Het “Better M” platform wordt de verzamelplaats van al deze veranderingen, die een duurzame impact én een positief effect op de ervaring van de consument hebben. Via Better M houdt de consument zicht op de initiatieven die in de geselecteerde restaurants worden genomen en wat daarvan de effecten zijn. McDonald’s zal de feedback op die initiatieven verzamelen en op grond daarvan besluiten welke nieuwe ideeën verbeterd, opgeschaald of geïmplementeerd worden. Nederlandse pilots In Nederland zijn als onderdeel van het Better M-programma bijvoorbeeld afgelopen zomer alle ballonnen in het Happy Meal vervangen door maskertjes van gerecycled papier. Daarnaast doet een tiental restaurants in Nederland tests met het uitgeven van minder en duurzamere materialen, zoals minder dekseltjes, papieren rietjes en herbruikbare koffiebekers. Verder werkt McDonald’s aan de verduurzaming van voorverpakte producten (zoals de sap- en smoothie flesjes die zijn gemaakt van 100% gerecycled PET). En stimuleert de hamburgerketen de eigen leveranciers om zo min mogelijk omverpakkingen te gebruiken en wordt fors ingezet op bron- en nascheiding, recycling en het verminderen van zwerfafval. Met de tests die nu lopen zullen in 2020 en 2021 diverse veranderingen landelijk worden uitgerold. Schaalgrootte Alle maatregelen en initiatieven moeten leiden tot een enorme vermindering van het plastic afval en een forse toename in het recyclen. Me name door de schaalgrootte van de keten hebben de maatregelen een enorme impact. Zo wordt er alleen al 1200 ton plastic bespaard door de nieuwe verpakking van de McFlurry. En zal er ongeveer 1100 ton plastic per jaar worden bespaard door het introduceren van een deksel van vezelmateriaal voor koude dranken in Frankrijk. Deze introductie vindt later plaats in andere landen. 12% van verpakking is plastic Wereldwijd is 78% van het verpakkingsmateriaal van McDonald’s gemaakt van papier of karton. Voor de Europese markt is dit meer: in Europa is maar 12% van het verpakkingsmateriaal gemaakt van plastic. Met een reeks van aangekondigde stappen vandaag wil McDonald’s het gebruik van plastic nog verder verminderen. Scale for Good De initiatieven passen in de doelstellingen van het internationale duurzaamheidsprogramma Scale for Good van McDonald’s. Daarin heeft McDonald’s de ambitie uitgesproken om alle verpakkingen in 2025 te vervaardigen uit gerecycled, hernieuwbaar of gecertificeerd materiaal. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

McDonald’s kiest naast Uber Eats ook voor Thuisbezorgd.nl

Bezorgdienst – McDonald’s kiest naast een samenwerking met bezorgdienst Uber Eats ook voor een samenwerking met Thuisbezorgd. Maandag 23 december gaat in Maastricht het eerste restaurant van start met McDelivery via Thuisbezorgd.nl. Het gaat vooralsnog om een proef, maar de bedoeling is dat de bezorgdienst wordt uitgebreid naar andere steden. Tot nu toe werkte McDonald’s exclusief met Uber Eats,...

Lees bericht

AB InBev zoekt startups om duurzaamheidsuitdagingen op te lossen

Actieprogramma - Bierbrouwer AB InBev zoekt ambitieuze startups zich aan te melden voor het ‘100+ accelerator’ programma om de grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en verantwoord drinken op te lossen. Starten de bedrijven kunnen zich tot 30 oktober aanmelden. In het programma kunnen starts-up hun oplossingen implementeren in het wereldwijde AB InBev netwerk, onder meer op de thema’s recycling,...

Lees bericht

250ste McDonald’s opent op Eindhoven Airport

Formulenieuws - McDonald’s heeft haar 250ste restaurant geopend. De locatie is gevestigd op Eindhoven Airport. Het vestiging is extra bijzonder omdat het de eerste Nederlandse McDonald's is met een interieurconcept dat speciaal is ontwikkeld voor luchthavens. Franchisenemer van de locatie is Jos te Raaij. Bij de opening refereerde Erwin Dito, Managing Director van McDonald’s Nederland, nog even aan...

Lees bericht

Bidfood gaat verpakkingen verduurzamen

Groothandel – Bidfood wil binnen de verpakkingen verminderen en verduurzamen. De grossier start daarom op korte termijn met het aanpassen van de verpakkingen van het eigen private label assortiment. Tevens gaat het bedrijf in gesprek met haar leveranciers. Juist in die combinatie van eigen merken en merken van leveranciers zijn de grootste resultaten te realiseren, is ook de mening van Peter...

Lees bericht


McDonald’s introduceert tijdelijk Veggie Nuggets

Formulenieuws -  McDonald’s breidt het vegetarische assortiment verder uit. Na de Veggie Homestyle Crispy Chicken en de Veggie McChicken in Nederland, komt de hamburgerketen nu ook met de vegetarisch Chicken McNuggets. Zij het tijdelijk. Ook McDonald’s ziet dat steeds gasten voor de veggie opties. Dat kan uit principe zijn, maar ook omdat gasten er voor kiezen om een...

Lees bericht

Burger King komt met FreaKINGdel burger

Formulenieuws – De Amerikaanse hamburgerketen Burger King komt in Nederland met een FreaKINGdel burger. Deze burger, geïnspireerd op de Nederlandse frikandel, is vierkant van vorm en wordt geserveerd als een burger op een broodje met currysaus, mayonaise en uienringen. Net als concurrent McDonalds in 1999 de McKroket speciaal voor de Nederlandse markt introduceerde, doet Burger King dat nu met een andere...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid