McDonald’s, Farm Frites en Rabobank samen in duurzame aardappelteelt


V.l.n.r.: Nicoline van Gerrevink (Rabobank), Hens Gunneman (Farm Frites), Gea Bakker (Rabobank), Laurens Knol (McDonald's), Leon Boer (Farm Frites) en Jerôme de la Chambre (McDonald's)

Samenwerking – McDonald’s Nederland, Farm Frites en Rabobank gaan de komende vijf jaar samenwerken om de Nederlandse aardappelketen te verduurzamen. De drie partijen zetten zich gezamenlijk in voor het stimuleren van regeneratieve landbouw, waarmee ze willen bijdragen aan een toekomstbestendige teelt van de ‘Hollandse Pieper’.

De samenwerking werd vrijdag bekendgemaakt op de Internationale Dag van de Aardappel. Centraal staat het Future Farming Program van aardappelverwerker Farm Frites, dat sinds 2023 in Nederland actief is en inmiddels door 80 aardappeltelers wordt ingezet. Het programma richt zich op het verbeteren van de bodemgezondheid, het vergroten van biodiversiteit en het terugdringen van CO₂-uitstoot.

Klimaatdruk

De aanleiding voor het samenwerkingsverband ligt in de toenemende druk op de aardappelteelt als gevolg van klimaatverandering. Extreem weer – zoals droogte, hittestress en zware regenval – heeft de afgelopen jaren geleid tot lagere opbrengsten en een grotere kans op misoogsten. “Met het Future Farming Program helpen we telers bij het zetten van stappen richting regeneratieve landbouw,” aldus Hens Gunneman, duurzaamheidsmanager bij Farm Frites. “De uitbreiding van dit programma naar andere landen, zoals Polen, België en Duitsland, laat zien dat de urgentie internationaal leeft. Dankzij de steun van McDonald’s en Rabobank kunnen we Nederlandse telers nog beter ondersteunen.”

Rol McDonald’s

McDonald’s Nederland is als launching partner betrokken bij het programma. De fastfoodketen verwerkt jaarlijks grote hoeveelheden aardappelen tot 'Franse frietjes'. Volgens het bedrijf is investeren in verduurzaming noodzakelijk om in de toekomst voldoende kwalitatieve aardappelen te kunnen blijven gebruiken. “Een gezonde bodem houdt water beter vast en is beter bestand tegen extreme weersomstandigheden,” aldus Jerôme de la Chambre, Manager Sustainability bij McDonald’s Nederland. “Door samen te werken met ketenpartners kunnen we de veerkracht van de aardappelteelt vergroten. Zo zorgen we ervoor dat ook toekomstige generaties kunnen genieten van friet van Nederlandse bodem.”

Rabobank

Rabobank ondersteunt de verduurzamingsslag onder meer met rentekortingen voor voorlopers en gunstige voorwaarden voor transitieleningen. De bank ziet in de samenwerking een voorbeeld van hoe duurzame landbouw gestimuleerd kan worden met meetbare resultaten. Nicoline van Gerrevink, hoofd Food System Transition bij Rabobank. “Het gebruik van concrete KPI’s en het belonen van telers op basis van hun prestaties maken dit programma tot een krachtige aanjager van verandering.”

Met de nieuwe samenwerking willen de drie partijen de basis leggen voor een robuuste en milieuvriendelijke aardappelsector in Nederland. De komende jaren moet blijken hoeveel extra telers zich aansluiten bij het programma en welke impact de maatregelen hebben op de kwaliteit van bodem, gewas en eindproduct.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Wonder Beans start grootschalig project in Oeganda

Koffie - Het koffiemerk Wonder Beans start een grootschalig project om de sociale en economische omstandigheden van de koffieboeren in de Bugisu regio in Oost-Oeganda te verbeteren. Wonder Beans, onderdeel van We Wonder Company, leidt het project en investeert hier samen met klanten in.

Lees bericht

’t Bakhuus heeft hoogste klantloyaliteit in fastfood

Onderzoek – Lunchroom- en cafetariaformule 't Bakhuus heeft de hoogste klantloyaliteit in de fastfoodbranche. Maar liefst 92% van de klanten wil er opnieuw eten. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders.

Lees bericht



Scaleup Orbisk haalt €8 miljoen op om internationaal te gaan

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scaleup die bezig is met het tegengaan van voedselverspilling, heeft meer dan acht miljoen euro opgehaald met een oversubscribed Series A venture capital investeringsronde. Het geld wordt ingezet voor het verder ontwikkelen van AI-technologie en buitenlandse expansie.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid