ME-AT lanceert plantaardige vleesvervangers uit eigen land

Introductie - ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.
Nederland behoort binnen Europa tot één van de grootste afzetmarkten voor vleesvervangers. In Nederland lag de omzet van vleesvervangers op ruim 200 miljoen euro in 2021. Van alle Nederlandse consumenten koopt 55 procent wel eens tot regelmatig een vleesvervanger, schrijft Vion. De meeste producenten van plantaardige vleesvervangers gebruiken geïmporteerde soja als proteïnebron uit Zuid- of Noord-Amerika. ME-AT the Alternative kiest nu als eerste bedrijf voor een lokale aanpak en start de teelt van veldbonen voor eiwitproteïne in Nederland. Sinds september vorig jaar gebruikt ME-AT de eiwitopbrengst van de eerste 30 hectare veldbonen voor de productie van o.a. hamburgers op plantaardige basis. Dit jaar is de productie uitgebreid tot 60 hectare. Veldbonen, ook wel fababonen genoemd, bevatten vergeleken met andere peulvruchten de meeste eiwitten per hectare. Bovendien halen de planten stikstof uit de lucht en dragen ze bij aan extra biodiversiteit op de akkers.
ME-AT zet de proteïnen uit veldbonen om in een zogenoemd ‘getextureerd plantaardig eiwit (TVP)'. Dit is een essentiële stap voor succes. Deze heeft namelijk grote invloed op hoe een product aanvoelt in de mond. "Dit 'mondgevoel' bepaalt het genot dat je voelt als je iets proeft en zorgt dan ook voor een groot deel voor de waardering die de consument aan het product geeft,” aldus Willem Cranenbroek, directeur ME-AT.
Bron: Vion/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nieuwe WUR-methode haalt Rubisco-eiwit uit tomatenblad
Plantaardig - Wageningse onderzoekers zijn er als eerste ter wereld in geslaagd het hoogwaardige Rubisco-eiwit te winnen uit tomatenblad, een belangrijke reststroom in de glastuinbouw. Bij toepassing op grote schaal komen meer plantaardige eiwitten beschikbaar om de groeiende wereldbevolking duurzaam te voeden.
Lees berichtStegeman introduceert omeletplakjes als vleesalternatief
Introductie – Stegeman is van oudsher een vlees- en vleeswarenbedrijf, maar de laatste jaren sterk aan het innoveren op het gebied van alternatieven zonder of met minder vlees. Dit keer introduceert het bedrijf een nieuwe innovatie, de omeletplakjes. Daarmee speelt Stegeman in op het veranderde voedingspatroon van Nederlanders, want steeds vaker kiezen consumenten voor een ei als vervanger van vlees.
Lees berichtYB wordt een coöperatie en zoekt mede-eigenaren
Investering - YB zet in op internationale expansie in zowel master franchise als met haar producten voor retail en foodservice. Tevens wordt het merk geheel plantaardig en zal het zich daarop sterk gaan profileren. Om deze groei te faciliteren wordt het bedrijf een coöperatie en zoekt het ambassadeurs om mede-eigenaar te worden van YB en haar missie.
Lees berichtSchouten ziet sterke groei plantaardige vis door hoge olieprijs
Plantaardig - Schouten Europe, het bedrijf dat zich richt op vlees- en visvervangers, ziet de vraag naar plantaardige vis in een stroomversnelling komen door de stijgende gasolieprijzen. De sterk gestegen energieprijzen maken een rendabele visserij amper mogelijk.
Lees berichtGarden Gourmet introduceert Crunchy Veggies
Introductie - Garden Gourmet komt met een nieuwe innovatie: Crunchy Veggies. Een mix van voorgesneden, gemarineerde groenten en peulvruchten, waarmee gemakkelijk een groenterijke maaltijd is te maken.
Lees berichtVoetballer Müller aandeelhouder in startup Greenforce
Plantaardig – Thomas Müller, één van Duitslands meest succesvolle nationale voetballers, wordt aandeelhouder in startup Greenforce. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in plantaardige vlees-, vis-, ei- en zuivelvervangers in poedervorm.
Lees bericht