MeatNL gaat verduurzaming vlees stimuleren


Duurzaamheid - De Alliantie Verduurzaming Voedsel en de Uitvoeringsagenda Duurzame Veehouderij slaan de handen ineen in het netwerk MeatNL om verduurzaming in varkens-, kalf-, rund- en pluimveevleesketens verder te ondersteunen en stimuleren. De activiteiten van MeatNL zijn gericht op kennisdeling, advisering, matchmaking, pilotprojecten en het aanpakken van knelpunten die verduurzaming in de weg staan. Zo wordt gewerkt aan een methode voor duurzaamheidsborging voor horeca en slagerijen, wordt onderzocht hoe dierenwelzijn en milieu-aspecten geïntegreerd kunnen worden in duurzaamheidssystemen, en wordt verkend  wat de mogelijkheden zijn voor import of export van duurzamer vlees. In het netwerk MeatNL worden activiteiten opgezet voor en met ondernemers en hun stakeholders, die aan de slag willen met de vermarkting van vlees met een plus voor mens, dier en milieu. Special aandacht wordt besteed aan het tot waarde brengen van alle delen van duurzamer gehouden dieren (vierkantsverwaarding), door pilots te starten met bedrijven uit de gehele keten. Betere vierkantsverwaarding van duurzamer vlees is in het belang van alle ketenschakels omdat de investeringen in duurzaamheid dan over een groter deel van het dier kunnen worden terugverdiend. Maurits Steverink is binnen het netwerk aangesteld als ketenmanager, die  ondernemers en overige stakeholders praktisch advies geeft, en vraag en aanbod aan elkaar verbindt. De Alliantie Verduurzaming Voedsel is een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO Nederland), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om de voedselketen te verduurzamen. Bron: Alliantie Verduurzaming Voedsel Duurzaamheid - De Alliantie Verduurzaming Voedsel en de Uitvoeringsagenda Duurzame Veehouderij slaan de handen ineen in het netwerk MeatNL om verduurzaming in varkens-, kalf-, rund- en pluimveevleesketens verder te ondersteunen en stimuleren. De activiteiten van MeatNL zijn gericht op kennisdeling, advisering, matchmaking, pilotprojecten en het aanpakken van knelpunten die verduurzaming in de weg staan. Zo wordt gewerkt aan een methode voor duurzaamheidsborging voor horeca en slagerijen, wordt onderzocht hoe dierenwelzijn en milieu-aspecten geïntegreerd kunnen worden in duurzaamheidssystemen, en wordt verkend  wat de mogelijkheden zijn voor import of export van duurzamer vlees. In het netwerk MeatNL worden activiteiten opgezet voor en met ondernemers en hun stakeholders, die aan de slag willen met de vermarkting van vlees met een plus voor mens, dier en milieu. Special aandacht wordt besteed aan het tot waarde brengen van alle delen van duurzamer gehouden dieren (vierkantsverwaarding), door pilots te starten met bedrijven uit de gehele keten. Betere vierkantsverwaarding van duurzamer vlees is in het belang van alle ketenschakels omdat de investeringen in duurzaamheid dan over een groter deel van het dier kunnen worden terugverdiend. Maurits Steverink is binnen het netwerk aangesteld als ketenmanager, die  ondernemers en overige stakeholders praktisch advies geeft, en vraag en aanbod aan elkaar verbindt. De Alliantie Verduurzaming Voedsel is een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO Nederland), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om de voedselketen te verduurzamen. Bron: Alliantie Verduurzaming Voedsel

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jubilerend Marketing4Results organiseerde zes impactvolle sessies

Jubileum – Marketing4Results bestaat vijftien jaar. Voor het marketingbureau voor foodservice reden iets waardevols te organiseren. Het werden zes sessies gewijd aan een betekenisvolle economie. Thema’s als plasticreductie, voedselverspilling, onderwijs en true pricing kwamen voorbij, met vooral schokkende cijfers. De foodsector staat voor uitdagingen en wel op korte termijn.

Lees bericht


Makro staakt tijdelijke verkoop niet-food gerelateerde non-food

Groothandel – Makro heeft vandaag zelf besloten om tijdelijk te stoppen met de verkoop van non-food artikelen die niet-food gerelateerd zijn. De groothandel geeft aan kennis te hebben genomen van het publieke debat en wil zich solidair tonen met ondernemend Nederland. De zogenaamde ‘essentiële producten’ blijft Makro wel verkopen.

Lees bericht

Groothandels herkennen zich totaal niet in beeld veiligheidscoördinator Bruls

Groothandels – De levensmiddelengroothandels hebben met verbazing kennisgenomen van het beeld dat veiligheidscoördinator Hubert Bruls, namens de 25 burgemeesters van het Veiligheidsberaad,  heeft geschetst van de extreme drukte bij de groothandelslocaties door winkelende consumenten. Zij herkennen zich totaal niet in zijn oproep aan minister Fred Grapperhaus van Justitie en Veiligheid om in te grijpen.

Lees bericht

Ondanks corona meer aandacht voor verduurzaming

Rapport - In de voedingsmiddelensector laten 105 bedrijven hun vorderingen zien op het gebied van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van de vorige periode, blijkt uit de jaarrapportage 2019 - 2020 van het Convenant Voedingsmiddelen. Ondanks de coronacrisis hebben meer bedrijven er werk van gemaakt om risico’s in hun ketens te identificeren en aan te...

Lees bericht


FNLI-monitor: ‘COVID-19 forse klap voor out of home-leveranciers’

Analyse – De jaarlijkse ‘Monitor Levensmiddelenindustrie’ van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) laat een onverminderd groot belang zien van de sector voor de economie van Nederland. Maar dat is 2019. Het jaar 2020 geeft een heel ander beeld. Vooral leveranciers in de out-of-homemarkt krijgen forse klappen.

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid