‘Meer belangstelling voor wijnen met lager alcoholpercentage’


Onderzoek – ‘Onder invloed van het groeiende bewustzijn van een verantwoorde en gematigde alcoholconsumptie staan consumenten meer open voor varianten met minder alcohol.’ Die conclusie was te horen tijdens het jaarfeest van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). Ter gelegenheid van het 120-jarig bestaan van de KVNW was een bijeenkomst georganiseerd waar verschillende sprekers hun toekomstverwachtingen uitspraken over de wijnhandel en –consumptie in Nederland. Tevens werden de resultaten gedeeld van het internationale onderzoeksbureau Wine Intelligence. Het onderzoek liet zien dat men in Nederland bewuster met wijn omgaat. Niet alleen neemt het aantal momenten waarop wijn wordt gedronken af, ook geeft ruim een derde van de consumenten aan, dat het belangstelling heeft voor wijnen met een lager alcoholpercentage. In landen met een relatief hoge wijnconsumptie, vlak de afname in hoeveelheid iets af. Zo lieten de uitkomsten zien. Verder is het groeiende aantal ouderen en daarmee het welvaartsniveau sterk van invloed op de wijnconsumptie. In Nederland is duidelijk sprake van een toenemende belangstelling voor alcoholvrije dranken. Mede door het succes van alcoholvrij bier is er ook sprake van een toenemende vraag naar alcoholvrije wijn, zij het mondjesmaat. Voorlichting De KVNW zet als brancheorganisatie in op de verkoop en ontwikkeling van wijn die 'op een verantwoorde wijze deel uitmaakt van een plezierige en gezonde lifestyle'. De branche gaat in dat licht ook actief op zoek naar wijnvarianten met een lager alcoholpercentage. Daarnaast is de voorlichting aan de consument over verantwoorde wijnconsumptie één van de belangrijke activiteiten waar de KVNW de komende jaren op inzet. Bron: @FoodClicks Onderzoek – ‘Onder invloed van het groeiende bewustzijn van een verantwoorde en gematigde alcoholconsumptie staan consumenten meer open voor varianten met minder alcohol.’ Die conclusie was te horen tijdens het jaarfeest van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). Ter gelegenheid van het 120-jarig bestaan van de KVNW was een bijeenkomst georganiseerd waar verschillende sprekers hun toekomstverwachtingen uitspraken over de wijnhandel en –consumptie in Nederland. Tevens werden de resultaten gedeeld van het internationale onderzoeksbureau Wine Intelligence. Het onderzoek liet zien dat men in Nederland bewuster met wijn omgaat. Niet alleen neemt het aantal momenten waarop wijn wordt gedronken af, ook geeft ruim een derde van de consumenten aan, dat het belangstelling heeft voor wijnen met een lager alcoholpercentage. In landen met een relatief hoge wijnconsumptie, vlak de afname in hoeveelheid iets af. Zo lieten de uitkomsten zien. Verder is het groeiende aantal ouderen en daarmee het welvaartsniveau sterk van invloed op de wijnconsumptie. In Nederland is duidelijk sprake van een toenemende belangstelling voor alcoholvrije dranken. Mede door het succes van alcoholvrij bier is er ook sprake van een toenemende vraag naar alcoholvrije wijn, zij het mondjesmaat. Voorlichting De KVNW zet als brancheorganisatie in op de verkoop en ontwikkeling van wijn die 'op een verantwoorde wijze deel uitmaakt van een plezierige en gezonde lifestyle'. De branche gaat in dat licht ook actief op zoek naar wijnvarianten met een lager alcoholpercentage. Daarnaast is de voorlichting aan de consument over verantwoorde wijnconsumptie één van de belangrijke activiteiten waar de KVNW de komende jaren op inzet. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Ook non-alcoholische wijn wint terrein

Horeca -  Zo’n vaste plek als het alcoholvrije biertje heeft binnen het horeca-aanbod heeft de non-alcoholische wijn bij lange na nog niet, maar ook de alcoholvrije wijn verschijnt voorzichtig aan bij meer horecazaken op de kaart. VINADA introduceerde recentelijk een non-alcoholische sparkling rosé. Het is ontwikkeld door Jessica van Spaendonck. Zelf houdt ze van een wijntje, maar medisch gezien...

Lees bericht

KVNW scherpt keurmerkregels verder aan

Keurmerk - De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) scherpt haar keurmerk KVNW Register Wijnhandelaar verder aan. Wijnhandelaren krijgen het keurmerk na het behalen van een strenge toets. Voor consumenten, supermarkten, horeca en andere zakenpartners is het een garantie dat een wijnhandelaar van de druif tot het glas weet waar zijn wijn vandaan komt. Consumenten zijn bij de aankoop van...

Lees bericht

Wijnhandelaren blij met Trimbos-rapport

Onderzoek - De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW) is blij met het rapport van Trimbos over het drankgebruik bij mensen van 55 jaar en ouder. Overmatige alcoholconsumptie is de afgelopen jaren gedaald, zo blijkt uit het onderzoek. Volgens de vereniging is dit het eerste onderzoek waarin een goed beeld wordt geschetst van de omvang van deze problematiek en waarin bruikbare...

Lees bericht


Witte wijn meest populair en online wijnverkoop blijft beperkt

Onderzoek – Witte wijn is populairder dan ooit. De afgelopen tien jaar heeft het witte goud fors aan marktaandeel gewonnen, mede door mousserende wijn, zoals Prosecco. Opvallend ook dat de wijn gekocht in de winkel en niet online. Dat blijkt uit onderzoek van SAMR Marktvinders in opdracht van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). Ongeveer 10% van de wijn in volume...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid