Meer dan de helft van horecabedrijven signaleert kokstekort
Onderzoek – 53 procent van de cateraars en horecabedrijven signaleert een kokstekort. Van deze groep is 23% ook(bewust) anders gaan koken.
Dat meldt Group 7 dat onderzoek heeft gedaan onder horeca- en cateringbedrijven om duidelijkheid te krijgen wat deze bedrijven bezighoudt. Naast het kokstekort wordt ook gebrek aan tijd als belangrijk item genoemd door de bedrijven. In de praktijk blijken die in belangrijke mate ook met elkaar te maken te hebben. Want gebrek aan tijd wordt als belangrijkste beperking gezien voor succes. Dit is ongeacht het segment waarin men werkzaam is, namelijk 43%. Om het kokstekort op te vangen en tijd te winnen, gaan sommige bedrijven bewust anders koken. Leveranciers zouden hierop nog beter kunnen inspelen, door producten aan te bieden waarmee koks gemakkelijker mee uit de voeten kunnen.
Verschillen
Grotere verschillen tussen horecabedrijven en cateraars zitten in de uitdagingen die de bedrijven zien. Hoewel bij beide segmenten de uitdagingen financieel gedreven zijn, is er ook een verschil. De uitdagingen in horeca zijn vooral financieel, terwijl catering de uitdaging veel meer ziet in de veeleisende gast.
Meer klanten
Group 7, die het onderzoek uitvoerde onder het kokspanel, concludeerde ook nog een aantal andere zaken onder de cateraars en horecabedrijven. Respondenten gaven bijvoorbeeld aan dat het rendement verhoogd kan worden door actieve verkoop (37%) en efficiëntere inzet (29%) van personeel. Ook ziet men in het beperken van derving (28%) een kans om het rendement te verhogen. Belangrijke sleutel voor succes is ook het aantrekken van meer klanten. Hoe er meer klanten binnengehaald kunnen worden blijkt wel te verschillen tussen beide horecasegmenten. Daar waar de horeca dat vooral online (vooral via Facebook) doet, vindt men binnen catering vooral de uitstraling van het restaurant belangrijk en het promotiemateriaal.
Juiste werksfeer
Maar bij alles blijkt toch personeel de cruciale factor te zijn. Bedrijven moeten daarom inspelen op het behouden van goede mensen. Het creëren van een goede werksfeer met een juiste balans in werk en privé is daarvoor van essentieel belang. Door de respondenten wordt dit door 80 procent beaamd.
Bron: @FoodClicks
Onderzoek – 53 procent van de cateraars en horecabedrijven signaleert een kokstekort. Van deze groep is 23% ook(bewust) anders gaan koken.
Dat meldt Group 7 dat onderzoek heeft gedaan onder horeca- en cateringbedrijven om duidelijkheid te krijgen wat deze bedrijven bezighoudt. Naast het kokstekort wordt ook gebrek aan tijd als belangrijk item genoemd door de bedrijven. In de praktijk blijken die in belangrijke mate ook met elkaar te maken te hebben. Want gebrek aan tijd wordt als belangrijkste beperking gezien voor succes. Dit is ongeacht het segment waarin men werkzaam is, namelijk 43%. Om het kokstekort op te vangen en tijd te winnen, gaan sommige bedrijven bewust anders koken. Leveranciers zouden hierop nog beter kunnen inspelen, door producten aan te bieden waarmee koks gemakkelijker mee uit de voeten kunnen.
Verschillen
Grotere verschillen tussen horecabedrijven en cateraars zitten in de uitdagingen die de bedrijven zien. Hoewel bij beide segmenten de uitdagingen financieel gedreven zijn, is er ook een verschil. De uitdagingen in horeca zijn vooral financieel, terwijl catering de uitdaging veel meer ziet in de veeleisende gast.
Meer klanten
Group 7, die het onderzoek uitvoerde onder het kokspanel, concludeerde ook nog een aantal andere zaken onder de cateraars en horecabedrijven. Respondenten gaven bijvoorbeeld aan dat het rendement verhoogd kan worden door actieve verkoop (37%) en efficiëntere inzet (29%) van personeel. Ook ziet men in het beperken van derving (28%) een kans om het rendement te verhogen. Belangrijke sleutel voor succes is ook het aantrekken van meer klanten. Hoe er meer klanten binnengehaald kunnen worden blijkt wel te verschillen tussen beide horecasegmenten. Daar waar de horeca dat vooral online (vooral via Facebook) doet, vindt men binnen catering vooral de uitstraling van het restaurant belangrijk en het promotiemateriaal.
Juiste werksfeer
Maar bij alles blijkt toch personeel de cruciale factor te zijn. Bedrijven moeten daarom inspelen op het behouden van goede mensen. Het creëren van een goede werksfeer met een juiste balans in werk en privé is daarvoor van essentieel belang. Door de respondenten wordt dit door 80 procent beaamd.
Bron: @FoodClicks
Persoonlijk – Markus Pieters vertrekt na bijna 11 jaar als Head of Horeca bij Makro Nederland. Pieters was een van de bepalende gezichten achter de horeca-activiteiten van Metro/Makro Cash and Carry. Hij meldt zijn vertrek zelf op linkedin.
Vakbeurzen – De Recreatie Vakbeurs gaat het horecagedeelte op de beursvloer verder uitbreiden. Afgelopen editie werd het horecasegment voor het eerst toegevoegd aan de beurs.
Groothandel – 40.000 vierkanter meter oppervlakte en meer dan 100.000 producten. Hanos laat in Maastricht zien wat het in huis heeft. Een unieke vestiging met een bourgondische twist, zo schrijft Hanos en dat werd door de foodprofessionals bevestigd.
Formulenieuws – Dertig locaties heeft Gastrovino momenteel, maar als het aan directeur Arjan Rosendaal ligt, groeit de formule van de wijn -en delicatessenzaken binnen drie jaar uit naar 50 vestigingen.
Horecaconcept - De prijswinnende horecaondernemers achter het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaan intensief samenwerken met een groep impact-investeerders om de stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-SQUARE in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen. Begin april heropent het eerste restaurant aan de Schoutenstraat in Utrecht.
Voedselverspilling - Instock heeft inmiddels meer dan 2 miljoen kg aan eten gered van verspilling. Dit jaar verwacht Instock meer dan een miljoen kilo te redden. Om de grotere hoeveelheden met eten te kunnen ontvangen verhuist Instock in april met hun Food Rescue Center naar Diemen naar een grotere locatie.