Meer dan de helft van horecabedrijven signaleert kokstekort


Onderzoek – 53 procent van de cateraars en horecabedrijven signaleert een kokstekort. Van deze groep is 23% ook(bewust) anders gaan koken. Dat meldt Group 7 dat onderzoek heeft gedaan onder horeca- en cateringbedrijven om duidelijkheid te krijgen wat deze bedrijven bezighoudt. Naast het kokstekort wordt ook gebrek aan tijd als belangrijk item genoemd door de bedrijven. In de praktijk blijken die in belangrijke mate ook met elkaar te maken te hebben. Want gebrek aan tijd wordt als belangrijkste beperking gezien voor succes. Dit is ongeacht het segment waarin men werkzaam is, namelijk 43%. Om het kokstekort op te vangen en tijd te winnen, gaan sommige bedrijven bewust anders koken. Leveranciers zouden hierop nog beter kunnen inspelen, door producten aan te bieden waarmee koks gemakkelijker mee uit de voeten kunnen. Verschillen Grotere verschillen tussen horecabedrijven en cateraars zitten in de uitdagingen die de bedrijven zien. Hoewel bij beide segmenten de uitdagingen financieel gedreven zijn, is er ook een verschil. De uitdagingen in horeca zijn vooral financieel, terwijl catering de uitdaging veel meer ziet in de veeleisende gast. Meer klanten Group 7, die het onderzoek uitvoerde onder het kokspanel, concludeerde ook nog een aantal andere zaken onder de cateraars en horecabedrijven. Respondenten gaven bijvoorbeeld aan dat het rendement verhoogd kan worden door actieve verkoop (37%) en efficiëntere inzet (29%) van personeel. Ook ziet men in het beperken van derving (28%) een kans om het rendement te verhogen. Belangrijke sleutel voor succes is ook het aantrekken van meer klanten. Hoe er meer klanten binnengehaald kunnen worden blijkt wel te verschillen tussen beide horecasegmenten. Daar waar de horeca dat vooral online (vooral via Facebook) doet, vindt men binnen catering vooral de uitstraling van het restaurant belangrijk en het promotiemateriaal. Juiste werksfeer Maar bij alles blijkt toch personeel de cruciale factor te zijn. Bedrijven moeten daarom inspelen op het behouden van goede mensen. Het creëren van een goede werksfeer met een juiste balans in werk en privé is daarvoor van essentieel belang. Door de respondenten wordt dit door 80 procent beaamd. Bron: @FoodClicks Onderzoek – 53 procent van de cateraars en horecabedrijven signaleert een kokstekort. Van deze groep is 23% ook(bewust) anders gaan koken. Dat meldt Group 7 dat onderzoek heeft gedaan onder horeca- en cateringbedrijven om duidelijkheid te krijgen wat deze bedrijven bezighoudt. Naast het kokstekort wordt ook gebrek aan tijd als belangrijk item genoemd door de bedrijven. In de praktijk blijken die in belangrijke mate ook met elkaar te maken te hebben. Want gebrek aan tijd wordt als belangrijkste beperking gezien voor succes. Dit is ongeacht het segment waarin men werkzaam is, namelijk 43%. Om het kokstekort op te vangen en tijd te winnen, gaan sommige bedrijven bewust anders koken. Leveranciers zouden hierop nog beter kunnen inspelen, door producten aan te bieden waarmee koks gemakkelijker mee uit de voeten kunnen. Verschillen Grotere verschillen tussen horecabedrijven en cateraars zitten in de uitdagingen die de bedrijven zien. Hoewel bij beide segmenten de uitdagingen financieel gedreven zijn, is er ook een verschil. De uitdagingen in horeca zijn vooral financieel, terwijl catering de uitdaging veel meer ziet in de veeleisende gast. Meer klanten Group 7, die het onderzoek uitvoerde onder het kokspanel, concludeerde ook nog een aantal andere zaken onder de cateraars en horecabedrijven. Respondenten gaven bijvoorbeeld aan dat het rendement verhoogd kan worden door actieve verkoop (37%) en efficiëntere inzet (29%) van personeel. Ook ziet men in het beperken van derving (28%) een kans om het rendement te verhogen. Belangrijke sleutel voor succes is ook het aantrekken van meer klanten. Hoe er meer klanten binnengehaald kunnen worden blijkt wel te verschillen tussen beide horecasegmenten. Daar waar de horeca dat vooral online (vooral via Facebook) doet, vindt men binnen catering vooral de uitstraling van het restaurant belangrijk en het promotiemateriaal. Juiste werksfeer Maar bij alles blijkt toch personeel de cruciale factor te zijn. Bedrijven moeten daarom inspelen op het behouden van goede mensen. Het creëren van een goede werksfeer met een juiste balans in werk en privé is daarvoor van essentieel belang. Door de respondenten wordt dit door 80 procent beaamd. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws







Casual dining concept Vegitalian heeft internationale groeiambitie

Horecaconcept - De prijswinnende horecaondernemers achter het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaan intensief samenwerken met een groep impact-investeerders om de stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-SQUARE in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen. Begin april heropent het eerste restaurant aan de Schoutenstraat in Utrecht.

Lees bericht

Instock wil meer voedsel redden en gaat verhuizen

Voedselverspilling -  Instock heeft inmiddels meer dan 2 miljoen kg aan eten gered van verspilling. Dit jaar verwacht Instock meer dan een miljoen kilo te redden. Om de grotere hoeveelheden met eten te kunnen ontvangen verhuist Instock in april met hun Food Rescue Center naar Diemen naar een grotere locatie.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid