'Meer flexibelere kantoorbezetting lukt met verleiden'


44% van de hybride werkende kenniswerkers is te verleiden om op een andere dag naar kantoor te komen dan ze nu doen

Onderzoek – 44% van de hybride werkende kenniswerkers is te verleiden om op een andere dag naar kantoor te komen dan ze nu doen. Daarmee kunnen piekmomenten op kantoor worden voorkomen. De piekdagen op kantoor zijn nu maandag, dinsdag en donderdag terwijl woensdag en vrijdag het minst populair zijn. Medewerkers zijn vooral goed te verleiden met een gratis lunch of diner op kantoor, of activiteiten met collega’s en werk gerelateerde trainingen, blijkt uit onderzoek van bureau Ruigrok, dat is uitgevoerd in opdracht van Sodexo.

Gevraagd naar de werkdagen waarop hybride werkende kenniswerkers meestal op kantoor zijn, laat volgens een toelichting op het onderzoek een zogenaamde ‘kamelenbult’ zien. Die bult in aanwezigheid  vormt zich omdat medewerkers vooral op maandag en dinsdag werken en op donderdag.  Op andere andere dagen is de bezetting duidelijk minder en is thuiswerken populairder. De antwoorden die werden gegeven:

- Maandag (47%)

- Dinsdag (56%)

- Woensdag (40%)

- Donderdag (51%)

- Vrijdag (28%)

- In het weekend (2%)

- Mijn kantoordagen wisselen per week (9%)

Verschillen

Maar er zijn wel verschillen bij bedrijven onderling. Bij grote bedrijven (500 of meer werknemers) is opvallende genoeg de vrijdag vaker impopulair om op kantoor te gaan werken. Slechts 20% van deze groep werkt op vrijdag op kantoor, terwijl bij kleine bedrijven (1 - 49 werknemers) 38% dat doet en bij middelgrote bedrijven (50 – 499 werknemers) 32%, aldus de onderzoeksgegevens.

Gevraagd naar wat de werkgever die dag zou kunnen aanbieden waardoor de hybride werkende kenniswerker op die andere dag dan de huidige dag op kantoor zouden gaan werken, geeft de volgende resultaten:

- Een gratis lunch of diner (22%)

- Een activiteit met collega’s (21%)

- Een werk gerelateerde training (20%)

- Een evenement, bijvoorbeeld met een spreker (11%)

- Cadeautjes (zoals een cadeaubon of drinkbeker) (9%)

- Een borrel (9%)

- Een niet-werk gerelateerde training (9%)

- Iets lekkers (bijvoorbeeld taart, koeken of borrelhapjes (8%)

- Een (gegarandeerde) parkeerplaats (6%)

- Nog iets anders, namelijk (4%)

Men noemt dan onder andere: een rustige werkplek, oppas voor kinderen, oppas voor de hond, verhoging reiskosten naar kantoor. Opvallend verder is dat kenniswerkers die hybride werken bij kleine bedrijven minder vaak (35%) aangeven dat zij te verleiden zijn om op een ander dag op kantoor te komen werken dan deze groep kenniswerkers bij middelgrote (48%) of grote (47%) bedrijven.

Handvatten

Thomas Jespers, Hoofd productontwikkeling & innovatie bij Sodexo over de uitkomsten: “Werkgevers zijn op zoek naar een betere spreiding over de week van het aantal mensen dat naar kantoor komt. Deze inzichten geven daar handvatten voor. Sowieso is het van belang door onderzoek te weten wat de wensen van jouw werknemers zijn. Voor onze opdrachtgevers werken wij dan ook met de mensgerichte Vital Spaces aanpak waarin deze visie centraal staat.”

Top 3 redenen om op kantoor te werken

Uit het onderzoek komt ook de top 3 naar voren van redenen om op kantoor te werken (i.p.v. thuis)

1. Face-to-face overleg of samenwerking met collega’s (50%)

2. (Spontaan) contact met collega’s (48%)

3. Duidelijke scheiding tussen werk en privé (28%)

Op deze derde plek staan met vrijwel dezelfde percentages ook: mijn werkgever verplicht mij om (een aantal dagen) op kantoor te werken (26%), sociale bijeenkomsten met collega’s (zoals borrels of lunchwandeling) (23%) en het geeft structuur aan een werkdag (23%).

Bron: Sodexo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

11.100 horecabedrijven moeten definitieve NOW berekening nog aanvragen

Financieel - Werkgevers in de horeca- en cateringsector, die in de vier aanvraagperiodes tussen oktober 2020 en september 2021 gebruikmaakten van de NOW-regeling hebben in veel gevallen nog geen definitieve berekening van de NOW-regelingen aangevraagd. Het gaat om de NOW-aanvragen NOW 3.1, 3.2, 3.3 en 4. Zo’n 11.100 bedrijven hebben daarvoor nog een kleine maand de tijd. Om de bedrijven daarop te wijzen komt het UWV,...

Lees bericht


SVH en VANG Buitenshuis starten e-learning duurzame horeca

Opleiding - Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en VANG Buitenshuis, een uitvoeringsorgaan van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, gaan samen aan de slag voor een meer duurzame horeca. Beide partijen willen ondernemers met een e-learning voorbeelden en kennis aanreiken, zodat zij meer kunnen bijdragen aan het bereiken van een duurzame bedrijfsvoering en daarmee de klimaatdoelstellingen.

Lees bericht

‘Horeca gedwongen tot accepteren lagere marge’

Onderzoek - Driekwart van de horecaondernemers kan de gestegen inkoopkosten en energieprijzen niet doorberekenen aan klanten. Ze voelen zich gedwongen een lagere marge te accepteren. Dat blijkt uit onderzoek van GROUP7 in opdracht van Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

Lees bericht

Cunera Vlaar wordt nieuwe CEO Sodexo Nederland

Benoeming - Cunera Vlaar  is benoemd tot de nieuwe CEO Sodexo Nederland. Zij volgt per 1 februari Robert Claasen op die deze functie op interim basis invulde. Vaar is al 31 jaar werkzaam bij het Sodexo in verschillende functies in binnen- en buitenland. Meest recentelijk was zij CEO Energy & Resources Europa.

Lees bericht


Prinses Máxima Centrum verlengt samenwerking met Hutten

Catering - Het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie en Hutten hebben hun samenwerking verlengd. De komende jaren blijft Hutten de cateringactiviteiten verzorgen binnen dit speciale centrum. “Onze missie blijft om met voeding toegevoegde waarde te bieden aan het herstel van kinderen met kanker én om bij te dragen aan een zo prettig mogelijk verblijf,” aldus Jan Loeff, directeur Care &...

Lees bericht




© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid