Melaard (Gastvrij Rotterdam): “Kwaliteit bezoekers groeit door”
Vakbeurzen – Na de jubileumeditie van vorig jaar is er dit jaar weer een reguliere beurs van Gastvrij Rotterdam. Niet dat deze 11e editie van 23 t/m 25 september anders is dan de voorgaande beurzen in Ahoy maar de horecabeurs breidt wel steeds verder uit. Niet alleen in activiteiten ook het aantal standhouders en de omvang neemt elk jaar toe. “Maar”, zegt beursorganisator Robert Melaard, “op de beurs hoef je niet per se groot te staan als exposant.”
Zichtbaar moet je zijn op Gastvrij Rotterdam. En dat is mede door de duidelijke segmentering van de beurs gemakkelijk. De duidelijke indeling van de beursvloer maakt een bezoek voor de horeca-exploitant dan ook eenvoudiger. Elke bezoeker kan gemakkelijk vinden wat die zoekt.
Gastvrij Rotterdam is vooral voor de horeca. Melaard: “Een horecabeurs moet horeca uitstralen. Soms is het als organisator verleidelijk om vierkante meters te verhuren aan partijen die niet direct tot de primaire doelgroep behoren van de horecaondernemer. Maar dan begint het vervagen. Voor de bezoeker is het dan niet meer duidelijk wie je bent en voor wie. Gastvrij Rotterdam is voor de horecaondernemer en horecamanager en dat weet inmiddels iedereen.”
Ook gasten maken keuzes
De horeca heeft een matig eerste half jaar achter de rug. Veel locaties zaten wel vol. Maar door het slechte voorjaarsweer waren de terrassen onvoldoende bezet. En vanwege personeelstekorten hadden bedrijven ook te maken met minder openingsdagen. De combinatie van die factoren zorgde ervoor dat het beeld in veel gevallen rooskleuriger was dan de cijfers lieten zien. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Maar deze situatie zorgde ervoor dat ondernemers soms duidelijke keuzes moesten maken. Melaard beaamt dat. “Niet alleen de horecaondernemer moet keuzes maken, ook de gast doet dat in de restaurants. Ook die maakt keuzes. Is het kiezen voor een hoofgerecht met een voorgerecht en de huiswijn of neemt diezelfde gast de duurdere fles wijn met alleen een hoofdgerecht. Gasten moeten soms ook kiezen omdat het anders te duur wordt. De inkoop en prijzen zijn de afgelopen tijd fors gestegen. En hoe noodzakelijk prijsstijgingen ook zijn met de consequenties daar heb je als horecabedrijf wel mee te maken. Het betekent dat je daar dus ook rekening mee hebt te houden.”
Rosé minder hard verkocht
Het slechte terrasweer in het voorjaar heeft er in ieder geval toe geleid dat de rosé minder hard is verkocht dan voorgaande jaren. Melaard: “Ik denk wat dat betreft dat er nog een aardige roséplas ligt maar ondanks dat weten toch veel horecabedrijven zich er goed doorheen te loodsen. Vorig jaar waren er al zorgen over de omzetten, de kostenverhogingen en de personeelstekorten maar ondanks die uitdagingen staat de Nederlandse horeca er toch redelijk goed voor. Natuurlijk zijn er hier en daar uitdagingen maar de grootschalige uitval waarvoor werd gevreesd, heeft toch nog niet plaats gevonden.”
Optimisme op de beurs
Optimisme is ook wat een beurs nodig heeft. De introducties en noviteiten die er worden gepresenteerd vragen om ondernemers die de blik richten op de toekomst en willen investeren. Dat optimisme is altijd aanwezig in Rotterdam, ziet ook de beursdirecteur. “In Rotterdam komen mensen die zaken willen doen. Dat is een combinatie van de kwaliteit van het bezoek en de mensen die op de beurs met een stand aanwezig zijn. Er kan direct zaken worden gedaan met de mensen die aanwezig zijn. Daarom hoef je als fabrikant of leverancier ook niet groot aanwezig te zijn. Mensen weten je te vinden en dat maakt Rotterdam ook onderscheidend.”
Plant-Based Pavilion
Wat Gastvrij Rotterdam ook onderscheidend maakt ten opzichte van andere horecaevents is het grote aantal activiteiten en de 5 thema paviljoens die op en rondom de beurs wordt georganiseerd. De paviljoens Vegan Taste Lab en het duurzaamheids paviljoen “Dit Smaakt Naar Meer!” zijn inmiddels bekende hotspots op de beurs. Deze editie is het Vegan Taste Lab omgedoopt tot Plant-based Paviljoen. Melaard: “We merken dat veel mensen toch een negatieve connotatie hebben met het woord ‘vegan’. Het wordt door sommigen ervaren als te activistisch of te extreem. Plant-based is nu meer gangbaar en dus toegankelijker. Vandaar dat wij het Vegan Tast Lab hebben aangepast naar het Plant-Based Pavilion.”
Exclusief six hands diner
Op dinsdagavond organiseert Gastvrij in samenwerking met We’re Smart Green Guide een uniek six hands diner met de drie untouchables van We’re Green. Dit zijn de drie chefs die twee keer op nummer 1 stonden in de lijst van beste groentechefs ter wereld. Het gaat om Emile van der Staak van De Nieuwe Winkel in Nijmegen, Xavier Pellicer uit Barcelona en René Mathieu uit Luxemburg. Gezamenlijk koken zij in het Wereldmuseum in Rotterdam een bijzonder diner, dat 100% plant-based is. Voor dit unieke six hands dinner is plek voor 140 gasten.
Vakwedstrijden op de beurs
Maar Gastvrij Rotterdam biedt meer op horecagebied. Prestigieuze wedstrijden zoals de Bocuse d'Or NL finale, de voorronde van de Hanos Gouden Koksmuts en the Young Chef Award worden hier gehouden. Ook de verkiezing van de Wijnvrouw van het Jaar, het NK Sabreren en het NK Oestersteken zijn inmiddels vaste onderdelen op de beurs. Melaard: “We zien de belangstelling voor de vakwedstrijden steeds meer groeien. Dat was vorig jaar ook zichtbaar. Enerzijds door de prijzen die er zijn te winnen maar de wedstrijden worden ook steeds meer gestimuleerd vanuit de bedrijven en dat is goed. Vakwedstrijden bieden jonge talenten een prachtig podium en dat is belangrijk voor de sector. Daarom zijn we blij met de samenwerkingen met Euro-Toques Nederland, Bocuse d’Or Nederland en het Gastronomische Gilde. Op dinsdag 24 september organiseert dit Gilde samen met We're Smart de finale van de Green Chefs Hat met een deelnemersveld uit binnen- en buitenland. Woensdag 25 september is dan de voorronde van de HANOS Gouden Koksmuts waar 10 teams gaan strijden om een plek in de finale. Initiatieven die niet alleen veel culinaire bezoekers uit het vak trekken maar ook veel jonge geïnteresseerden in het vak.”
Bieren en cocktails
En ook de bierbrouwers tonen ieder jaar meer belangstelling voor deelname maar die houdt Melaard bewust kleinschalig. “Gastvrij Rotterdam moet een gezellige, maar vooral een VAK-beurs zijn waar eten en drinken zeker centraal staat, maar functioneel moet worden aangeboden! Vraag je als exposant steeds af, wat geeft ik aan wie en waarom? Bier wordt aangeboden in proefglaasje en niet in normale speciaal bier glazen. Je wilt potentiële klanten kennis laten maken met mooie bieren; het doel moet niet zijn om op een vakbeurs zoveel mogelijk te drinken.”
Beer Experience
The Beer Xperience is de opvolger van het Craft Beer Center van vorig jaar. Zo’n twintig bekende leveranciers van mooie en diverse bieren presenteren zich hier. Ook voor inhoudelijke sessie is een apart podium ingericht met toonaangevende sprekers.
(Dit artikel is eerder verchenen in de september-editie van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Gastvrij Rotterdam 2024 breekt opnieuw record
Vakbeurzen – Het was al de grootste Gastvrij Rotterdam-beurs tot nu toe met vijf beurshallen en 500 exposanten. Maar nu blijkt volgens de organisatie dat de 11e editie van Gastvrij Rotterdam ook de meeste bezoekers heeft getrokken, namelijk bijna 20.000 vakbezoekers.
Lees berichtJanna Rijpma-Meppelink Wijnvrouw van het Jaar 2024
Verkiezing - Op dinsdag 24 september heeft de vakjury van de Wijnvrouw van het Jaar verkiezing Janna Rijpma-Meppelink uitgeroepen tot Wijnvrouw van het Jaar 2024. Een extra feestelijk moment omdat het voor de zesde keer is dat de jaarlijkse award wordt uitgereikt.
Lees berichtJet Loos wint Nederlandse finale Bocuse d’Or
Verkiezing - Maandag 23 september 2024 tijdens horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam is Jet Loos van restaurant Flore** in Amsterdam, samen met haar commis Rowin IJsseldijk, van restaurant De Treeswijkhoeve, de winnaar geworden van de Nederlandse finale van Bocuse d’Or. Zij vertegenwoordigen Nederland tijdens de Europese finale in maart 2026.
Lees berichtDrukke eerste dag Gastvrij Rotterdam laat veel nieuws zien
Vakbeurzen – Gastvrij Rotterdam beleefde een drukke eerste dag in Ahoy. Vakwedstrijden en de ruim 500 exposanten hadden veel horecaondernemers naar de horecabeurs in Rotterdam gebracht. Opvallend was dat er ook veel jongeren rondliepen. Geen studenten, maar medewerkers van horecabedrijven. Voor veel exposanten gelijk een mogelijkheid om te investeren in een toekomstige klantengroep. Maar er is ook veel nieuws. Meest opvallende? De...
Lees berichtRemia introduceert nieuwe SaucePro sauzendispenser
Introductie - Remia introduceert op de horecabeurs Gastvrij Rotterdam een nieuw dispensersysteem voor sauzen. De nieuwe SaucePro is volledig in eigen huis ontwikkeld en betreft een gesloten systeem waardoor de hygiëne gewaarborgd is.
Lees berichtWFA en Gastvrij Rotterdam gaan weer samenwerken
Vakbeurzen - The Wine and Food Association (WFA) en Gastvrij Rotterdam kondigen een langdurige samenwerking aan. Tijdens de horecabeurs in Rotterdam zal WFA in het Proefschrift Theater het programma organiseren en coördineren.
Lees bericht