Minder bestellingen en kosten bij Just Eat Takeaway

Analyse -Just Eat Takeaway, het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl, heeft in het eerste halfjaar minder bestellingen kunnen verzorgen dan een jaar geleden. Door iets hogere bestedingen per bestelling en fors snijden in de kosten heeft het bedrijf toch de winstcijfers aanzienlijk zien verbeteren.
De omzet van Just Eat Takeaway daalde met 6 procent van 2,8 naar 2,6 miljard euro, voornamelijk doordat het aantal bestellingen met 12 procent daalde. Het aantal bestellingen kwam in de eerste zes maanden uit op 450 miljoen, waar het bedrijf vorig jaar nog 509 bestellingen wits te realiseren. Vooral de lockdown van horecabedrijven speelde in die periode een belangrijke rol in het aantal orders. Dat was niet alleen het geval in Nederland, maar in alle landen waarin Just Eat Takeaway actief is.
Voor het bedrijf betekende het eerste half jaar en de orderontwikkelingen dat er een nettoverlies van 258 miljoen euro werd gelden. Afgezet tegen de 3,5 miljard over de eerste zes maanden van 2022 is dat een forse verbetering, maar in dat verlies zat wel een eenmalige afschrijving op het Amerikaanse dochterbedrijf Grubhub. Het bedrijf noteerde een winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen van 143 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog 134 miljoen in de min.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Frikandel meest bestelde product op Nieuwjaarsdag
Analyse – Traditioneel maakt Thuisbezorgd aan het einde van het jaar een overzicht van de meest populaire bestelde gerechten. Dit jaar is het overzicht uitgebreider en biedt de analyse van de bestellingen een aardige inzage in het consumptiegedrag van de Nederlander bij bestellingen. Een overzicht van de Nederlandse trek in frikandel speciaal op nieuwjaarsdag en de grootste zoetekauw van Nederland, tot...
Lees berichtThuisbezorgd en flitsbezorger Flink gaan samenwerken
Samenwerking - Thuisbezorgd breidt haar aanbod in boodschappen bezorgen verder uit met online bezorgdienst Flink. Vanaf nu kunnen Nederlandse consumenten verse producten en dagelijkse boodschappen van Flink bestellen via Thuisbezorgd.
Lees berichtChristina Aguilera en rapper Latto in ‘Thuisbezorgd-campagne’
Campagne - Christina Aguilera en rapper Latto brengen hiphop en opera samen in nieuwe campagne voor Thuisbezorgd.nl. Beide artiesten slaan in de ‘Zei d’r iemand’-Thuisbezorgdcampagne voor de eerste keer de handen ineen.
Lees berichtSamenwerking Getir en Thuisbezorgd.nl uitgebreid
Samenwerking – Flitsbezorger Getir en Thuisbezorgd.nl gaan meer samenwerken. Het assortiment alledaagse artikelen van Getir werd sinds mei al aangeboden op Thuisbezorgd.nl , maar daar wordt nu het assortiment van Gorillas aan toegevoegd. Alle producten worden rechtstreeks geleverd door Getir of Gorillas-bezorgers.
Lees berichtThuisbezorgd gaat samenwerken met Amazing Oriental
Samenwerking - Thuisbezorgd.nl gaat samenwerken met Nederlands grootste Aziatische supermarktketen Amazing Oriental. Vanaf eind deze maand bezorgt de thuisbezorgdienst diverse levensmiddelen van bijna alle vestigingen van Amazing Oriental.
Lees berichtCFO Brent Wissink vertrekt bij Just Eat Takeaway.com
Bezorgdienst - Just Eat Takeaway.com laat weten dat de Brent Wissink bij de volgende algemene vergadering in mei 2024 zal terugtreden als Chief Financial Officer en lid van de Raad van Bestuur. Naar een opvolger wordt nog gezocht.
Lees bericht