Minder uitbundige tijden voor de horeca in 2024 en 2025


Uit de betaaltransacties concludeert ING dat de consument het wat rustiger aan doet in het café en restaurant

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor zowel 2024 als 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 2%, minder uitbundig dan voorgaande drie jaren. Dit komt onder meer door een aanhoudend lage economische groei, een laag consumentenvertrouwen en nog altijd oplopende prijzen in de horeca. Dit meldt ING Research in het woensdag gepubliceerde Vooruitzicht Horeca.

ING Research verwacht dat de horecaprijzen dit jaar met gemiddeld 5% stijgen. Dat komt voornamelijk door de hogere personeelskosten. Ook vreest de bank dat het aantal horecazaken verder zal afnemen als gevolg van bedrijfsbeëindigingen en faillissementen. Belangrijkste reden is dat deze horecazaken die gestegen kosten niet durven, of kunnen doorberekenen in de prijzen.

Volumes gelijk

Uit de betaaltransacties concludeert ING dat de consument het wat rustiger aan doet in het café en restaurant. De hogere transitiewaarde van zo’n 8% wordt voornamelijk bepaald door hogere prijzen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Zo hebben restaurants en cafés de prijzen in de periode januari t/m mei gemiddeld met 6% verhoogd, laat de bank weten. De volumes blijven echter wel redelijk gelijk, waaruit blijkt dat er niet meer gegeten en gedronken wordt.

Btw-tarief

De hotelsector heeft na de groei van 14% in het aantal overnachtingen vorig jaar, dit jaar mogelijk wel een uitdaging. Als de voorgenomen maatregel in het hoofdlijnenakkoord doorgaat om de btw van 9% voor de sector af te schaffen, heeft dat aanzienlijke gevolgen. Het betekent dat hotelkamers en huisjes op vakantieparken vanaf 2026 zo’n 11% duurder worden. ING Research verwacht dat deze prijsverhoging vrijwel volledig voor rekening van de gast komt. “In hoeverre deze zich hierdoor laat tegenhouden is nog moeilijk te zeggen”, aldus Katinka Jongkind, sector econoom Leisure bij ING Research. “Een hotelovernachting is weliswaar voor de meeste consumenten een luxeproduct, waar eerder op wordt bezuinigd dan op meer essentiële goederen en diensten, zoals voeding en de kapper. Tegelijkertijd lieten hotelgasten zich in de afgelopen twee jaren ook niet tegenhouden door de sterke prijsverhogingen.”

Bron: ING Research/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY

Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.

Lees bericht


CrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden

Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.

Lees bericht

Udo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN

Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.

Lees bericht



Instock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel

Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid