NAGF brengt nudgingrapport uit over stimuleren van groente en fruit


Onderzoek - Hoe zet je Nederlanders nu aan tot het eten van meer groente en fruit. Die vraag vloeide voort uit het preventieakkoord, waarin is afgesproken dat de consumptie van de producten uit de Schijf van Vijf jaarlijks zouden groeien. Van de week werd tijdens een presentatie van het NAGF op het campusterrein van de KNVB enkele onderzoeksresultaten gepresenteerd. Het NAGF is een samenwerkingsverband van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en heeft als doel de consumptie van groenten en fruit in Nederland gedurende 3 jaar (2018-2020) te stimuleren. Het NAGF wordt gevormd door de vereniging Groenten Fruit Huis, Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en een aantal partners. Meer rendement Met de actie Ga voor Kleur wil de NAGF Nederlanders aanzetten tot meet groente en fruitconsumptie. Niet alleen door de verkopen van die producten in de supermarkt te promoten, maar ook door out-of-home initiatieven te nemen. En er lagen natuurlijk al initiatieven, gedaan door andere bedrijven. Zoals een test met een drietal Van der Valk-restaurants om de hoeveelheid vlees te verminderen en de hoeveelheid groente te vergroten. Het resultaat van die test was meer rendement voor het restaurant en meer groente voor de consument, terwijl de klanttevredenheid hetzelfde blees. Meer groente De test bij Van der Valk werd gedaan door de ene groep 75 gram groente en vlees en vis te geven en de andere groep 150 gram groente en 12,5% minder vlees en vis te serveren. Na het tafelen werden de restanten op het bord gewogen om te kunnen bepalen hoeveel er van wel product was gegeten en na afloop werd ook iedereen gevraagd of men tevreden was over eten. Zoals gezegd bleek dat laatste geen verschil te maken, maar werd er wel meer groente geconsumeerd. Voor NAGF het bewijs dat de consument wel degelijk is te beinvloeden, mits je maar de juiste handelingen verricht. Alle reden dus voor het NAGf om voort te borduren op deze eerder gedane constateringen. Vergadergroente Uit eerder onderzoek bleek ook dat wanneer groente wordt gepresenteerd bij vergaderingen ook de consumptie van groente toeneemt. Door kleurrijke snackgroenten op tafel te zetten wordt het de werknemer ook gemakkelijk gemaakt om te snacken. Het bleek dat de deelnemers gemiddeld 75 gram groente tijdens de vergadering aten. Supermarkt Voor het NAGF-onderzoek naar het stimuleren van meer groente en fruit in het supermarktkanaal werd een Dirk-filiaal gedurende zes weken omgetoverd tot ‘Ga Voor Kleur Lab’. Groenten en fruit kregen, door subtiele aanpassingen in de winkelomgeving in de locatie van Leidschenveen, een prominentere plek. Het was voor het eerst in Nederland dat op die locatie zoveel verschillende nudges (het geven van duwtjes in de goede richting, red.) tegelijkertijd werden getest. Het ging om zeven variaties, waaronder toegangspoortjes, winkelwagen-inlays en een gezond aanbod bij de kassa. Positieve resultaten De verkoopcijfers zijn vergeleken met een andere supermarkt van Dirk zonder nudges. Wat bleek? De resultaten zijn positief: hoewel in beide supermarkten in 2018 minder groenten en fruit verkocht werden dan in 2017, was de daling in de interventiesupermarkt tijdens het Ga voor Kleur Lab 6,6 procent, tegenover 14,0 procent in de controlesupermarkt. Verder blijkt uit het onderzoek dat individuele nudges geen aantoonbaar effect hebben; juist een combinatie van nudges is nodig om koopgedrag in de supermarkt te stimuleren. Bron: @FoodClicks Onderzoek - Hoe zet je Nederlanders nu aan tot het eten van meer groente en fruit. Die vraag vloeide voort uit het preventieakkoord, waarin is afgesproken dat de consumptie van de producten uit de Schijf van Vijf jaarlijks zouden groeien. Van de week werd tijdens een presentatie van het NAGF op het campusterrein van de KNVB enkele onderzoeksresultaten gepresenteerd. Het NAGF is een samenwerkingsverband van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en heeft als doel de consumptie van groenten en fruit in Nederland gedurende 3 jaar (2018-2020) te stimuleren. Het NAGF wordt gevormd door de vereniging Groenten Fruit Huis, Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en een aantal partners. Meer rendement Met de actie Ga voor Kleur wil de NAGF Nederlanders aanzetten tot meet groente en fruitconsumptie. Niet alleen door de verkopen van die producten in de supermarkt te promoten, maar ook door out-of-home initiatieven te nemen. En er lagen natuurlijk al initiatieven, gedaan door andere bedrijven. Zoals een test met een drietal Van der Valk-restaurants om de hoeveelheid vlees te verminderen en de hoeveelheid groente te vergroten. Het resultaat van die test was meer rendement voor het restaurant en meer groente voor de consument, terwijl de klanttevredenheid hetzelfde blees. Meer groente De test bij Van der Valk werd gedaan door de ene groep 75 gram groente en vlees en vis te geven en de andere groep 150 gram groente en 12,5% minder vlees en vis te serveren. Na het tafelen werden de restanten op het bord gewogen om te kunnen bepalen hoeveel er van wel product was gegeten en na afloop werd ook iedereen gevraagd of men tevreden was over eten. Zoals gezegd bleek dat laatste geen verschil te maken, maar werd er wel meer groente geconsumeerd. Voor NAGF het bewijs dat de consument wel degelijk is te beinvloeden, mits je maar de juiste handelingen verricht. Alle reden dus voor het NAGf om voort te borduren op deze eerder gedane constateringen. Vergadergroente Uit eerder onderzoek bleek ook dat wanneer groente wordt gepresenteerd bij vergaderingen ook de consumptie van groente toeneemt. Door kleurrijke snackgroenten op tafel te zetten wordt het de werknemer ook gemakkelijk gemaakt om te snacken. Het bleek dat de deelnemers gemiddeld 75 gram groente tijdens de vergadering aten. Supermarkt Voor het NAGF-onderzoek naar het stimuleren van meer groente en fruit in het supermarktkanaal werd een Dirk-filiaal gedurende zes weken omgetoverd tot ‘Ga Voor Kleur Lab’. Groenten en fruit kregen, door subtiele aanpassingen in de winkelomgeving in de locatie van Leidschenveen, een prominentere plek. Het was voor het eerst in Nederland dat op die locatie zoveel verschillende nudges (het geven van duwtjes in de goede richting, red.) tegelijkertijd werden getest. Het ging om zeven variaties, waaronder toegangspoortjes, winkelwagen-inlays en een gezond aanbod bij de kassa. Positieve resultaten De verkoopcijfers zijn vergeleken met een andere supermarkt van Dirk zonder nudges. Wat bleek? De resultaten zijn positief: hoewel in beide supermarkten in 2018 minder groenten en fruit verkocht werden dan in 2017, was de daling in de interventiesupermarkt tijdens het Ga voor Kleur Lab 6,6 procent, tegenover 14,0 procent in de controlesupermarkt. Verder blijkt uit het onderzoek dat individuele nudges geen aantoonbaar effect hebben; juist een combinatie van nudges is nodig om koopgedrag in de supermarkt te stimuleren. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Dunkin’ lanceert ‘smartfridge koffie en donuts station’

Shopconcept – Koffie- en donutconcept Dunkin’ presenteert samen met Selecta, Alpro en Monin ‘De World of Dunkin’, een volgens het bedrijf ‘slimme verkoopoplossing met koffie, ijsdranken, Dunkin’ donuts, merchandise en andere producten’. De eerste units zijn reeds ontwikkeld en de primeur is voor Hotel Gorinchem van Van der Valk International, de belangrijkste belanghebbende in Dunkin’.

Lees bericht

Ketenpartijen willen 0% btw op groenten en fruit

Politiek – Ketenpartijen, retailers en politici staan vierkant achter 'Maatschappelijk akkoord 0% btw op groenten en fruit'. Zij hebben daarvoor donderdag gezamenlijk een akkoord ondertekend. Bij de ondertekening beloofden retailers dat zij bij afschaffing van de 9% btw- op groenten en fruit deze zouden doorvoeren in een prijsverlaging.

Lees bericht

Van der Valk neemt meerderheidsbelang in Dunkin’

Formulenieuws - Van der Valk International (VDVI) heeft een meerderheidsbelang verkregen in Dunkin’ Nederland en België. VDVI ziet de deelneming als een belangrijke stap in het verder verbreden van de hospitality dienstverlening. Voor Dunkin’ in Nederland en België betekent de samenwerking een fase van verdere groei.

Lees bericht


‘Meer uitgeven bij een hotel betekent hogere NPS-score’

Onderzoek - De grootste hotelketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +49. Bilderberg (+77) krijgt de hoogste score. Er bestaat een positief verband tussen de uitgaven van klanten bij een hotelketen en de NPS. Hogere uitgaven gaan samen met een hogere NPS en andersom. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

Lees bericht

Speciaalzaken willen vasthouden aan 0% BTW op groente en fruit

Actie - Ambachtelijke Versdetailhandel Nederland (AVN), de brancheorganisatie voor Versspeciaalzaken, roept het kabinet op om niet te tornen aan het voorgenomen besluit om de BTW op groente en fruit af te schaffen. Ondanks de eerdere bevestiging in het regeerakkoord om de mogelijkheden te onderzoeken, staat deze verlaging volgens het AVN nu weer ter discussie.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid