Nationaal Actieplan Groenten en Fruit stopt na vijf jaar

Actie - Na vijf jaar komt er op 1 januari 2022 een eind aan het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF).
NAGF werd opgezet op de consumptie van groente en fruit te stimuleren. In die periode bouwde NAGF een netwerk op om samen met partners een gezonder en duurzamer voedselpatroon te stimuleren. Uiteindelijk hadden zich meer dan 200 partners verenigd achter deze doelstelling en is de consumptie van groenten en fruit inderdaad verhoogd
60 projecten
Bij aanvang formuleerde het NAGF drie speerpunten voor activiteiten: jonge gezinnen, out-of-home en gezondheidszorg. Voor deze doelgroepen zijn meer dan 60 projecten uitgevoerd in samenwerking met de groente- en fruitsector, retail, cateraars en maatschappelijke organisaties.
Het NAGF stopt per 1 januari als samenwerkingsverband omdat het niet is gelukt financiering voor de voortzetting te krijgen. De kennis van NAGF blijft beschikbaar via GroentenFruit Huis.
Bron: NAGF/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Wederom meer groente- en fruit gegeten in 2021
Analyse - Gezond eten met groenten en fruit blijft onverminderd in de belangstelling staan. In het tweede coronajaar werd in Nederland 3 procent meer verse groenten en fruit gegeten, zo blijkt uit de analyse van GroentenFruit Huis over 2021.
Lees bericht‘s Werelds eerste eetbare bushalte open in Breda
Actie – Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) opende in samenwerking met partijen uit de groente- en fruitsector en maatschappelijke organisaties vandaag de eerste eetbare bushalte ter wereld aan de Karnemelkstraat in Breda. De organisaties wilden op die ludieke manier consumenten aanmoedigen vaker groente en fruit te eten.
Lees berichtGroente en fruit-campagne ‘Geef kleur door’ van start gegaan
Campagne - Vandaag, op Wereldgezondheidsdag, trappen Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) en Food Cabinet in het kader van dit VN-jaar de campagne ‘Geef kleur door’ af. Het doel van de campagne is om de komende 6 maanden door heel Nederland te trekken en onze omgeving letterlijk meer kleur te geven met groente en fruit.
Lees bericht‘Laag btw-tarief op groente en fruit is investeren in betere leefstijl’
Actie - GroentenFruit Huis, het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en de coalitie Gezonde Boodschappen, hebben gisteren het manifest 'Investeren in een gezonde toekomst' aangeboden, aan de vaste Kamercommissie VWS van de Tweede Kamer. De aanbieders doen een urgente oproep voor een lager btw-tarief op groenten en fruit.
Lees berichtCampagne ‘Zorgen voor Groenten en Fruit’ van start
Campagne- Met de campagne 'Zorgt u voor elkaar? Zorgen wij voor uw groenten en fruit', vraagt GroentenFruit Huis aandacht voor de inzet van de medewerkers in de groente- en fruit keten. Ook wil de organisatie stimuleren dat er gezond wordt gegeten.
Lees bericht‘Filefruit’ moet fruitconsumptie stimuleren
Fruit – Nederlanders eten nog altijd onvoldoende fruit. Om dat te stimuleren wordt ‘filefruit’ geïntroduceerd, want juist de auto is een geschikt moment om fruit te eten. De actie 'FileFruit' is een initiatief van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) om samen met de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) de automobilist aan het fruit te krijgen. Nog steeds eet bijna...
Lees bericht