Nauta plaatst bij zijn derde Kwalitaria de keuken achterin


Cafetaria’s - Drie Kwalitaria’s heeft cafetariaondernemer René Nauta nu. Maar met de opening van zijn locatie in Bodegraven is toch iets bijzonders aan de hand; de kenmerkende vitrine is achterwege gelaten en de bakwand in de keuken achterin is een beetje uit het zicht geïnstalleerd. Handiger met bezorgen en meer rust in de zaak.

De Kwalitaria in het centrum van de stad is de tweede locatie in Bodegraven van Nauta. Zijn andere vestiging zit in het zuiden van Bodegraven en dan heeft hij nog een locatie in het winkelcentrum in De Meern. Nauta kent het klappen van de zweep als het gaat om het Kwalitariaconcept van formulehuis ffc. Toch heeft hij voor zijn nieuwste locatie gekozen om de bakwand niet in het zicht te plaatsen, maar juist naar achteren. Nauta: “‘We hebben in deze vestiging hierdoor een andere beleving gecreëerd. Zo hopen we meer rust en overzicht te creëren. Daarnaast is er in de winkel een bestelzuil geplaatst en kunnen gasten straks, als het restaurant weer open mag, ook aan tafel bestellen met een QR-code”.

Onrust met bezorgen

Maar er is nog een belangrijke reden. Net als bij veel andere cafetariaondernemers heeft bezorging en afhalen een enorme vlucht genomen. Volgens Nauta blijft dat ook na corona groot, dat wil zeggen groter dan voor corona. “Dat geeft onrust bij de mensen, maar ook onrust voor de toonbank. Door alles naar achteren te plaatsen komt er meer rust. Mijn medewerkers kunnen in alle rust de bestellingen voorbereiden, omdat ze niet meer op hun handen worden gekeken en ook niet worden afgeleid. Ook de bezorgers komen daar de bestellingen ophalen. Alles bij elkaar geeft dat meer rust in de zaak,” aldus Nauta.

Bestellingen

Nauta werkt voor alle bestellingen het liefst via de bestelsite van Kwalitaria. “Het werkt makkelijk en scheelt een hoop in de kosten.” Maar hij werkt ook met Thuisbezorgd.nl. “Je betaalt er weliswaar voor, maar alles is wel gelijk goed geregeld.” Telefonische bestellingen heeft hij liever niet, maar ook die komen binnen. “Sommige klanten zijn dat zo gewend.” Voor de bezoekers in de zaak heeft Nauta een bestelzuil staan voor de bestellingen in de zaak. “Je ziet dat vooral jongeren daar volledig aan gewend zijn. Ze komen de zaak in en gaan direct naar rechts, waar de bestelzuil staat, voor het plaatsen van hun bestelling.”

Het feit dat de vitrine ontbreekt zorgt voor een kleine groep klanten dat zij minder snel tot een keuze komen. Nauta: “Zo’n tien procent van de klanten weet niet wat te bestellen. Die klanten keken voorheen in de vitrine en moeten we nu iets meer adviseren en wijzen op de acties. Maar dat is dan ook het enige.”

Finetunen

Het verplaatsen van de keuken naar ‘achteren’ heeft ook geen gevolgen gehad voor de onderlinge communicaties tussen medewerkers, ook niet tijdens piekmomenten. Nauta: “Dat komt omdat het kassasysteem goed op de huidige situatie is ingesteld, mede dankzij inspanningen van Next-to-Food, waarmee we het kassasysteem hebben ontwikkeld. Feitelijk heb ik nu een koud en een warm deel. De koude producten, zoals de frisdranken en shakes, liggen nu voor en alle warme producten komen van achter uit de keuken. De kassa maakt daarvoor automatisch twee bonnen aan. Maar door de open wand is de onderlinge communicatie geen probleem.” Nauta is nu een week open en de manier van werken bevalt hem goed. “Natuurlijk zijn er nog kinderziektes, maar dat gaan we de komende tijd finetunen.”

Sneller bij de klant

Nauta’s eerste Kwalitaria in Bodegraven zit aan de zuidkant van de stad. Toen de vestiging in het centrum op zijn pad kwam, wilde hij die kans niet voorbij laten gaan. ‘Er wordt een bruisende horecastraat gecreëerd met terrassen, daar wil ik graag bij instappen.’ Hoewel de terrassen en restaurants voorlopig nog gesloten blijven, kunnen gasten al wel bij Kwalitaria Bodegraven Centrum terecht voor een afhaal- of bezorgbestelling. ‘Doordat we de drukte nu over beide vestigingen in Bodegraven verspreiden, kunnen we nog sneller bij de klant zijn, wat ook de kwaliteit van het eten ten goede komt.’

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Cafetariaformule Kwalitaria ziet vega aandeel groeien

Formulenieuws – De vraag naar vegetarisch groeit nog steeds, merkt ook Kwalitaria. En daarmee groeit ook het aanbod van de cafetariaformule. De ruim 135 vestigingen hebben een steeds uitgebreider vega assortiment met onder andere burgers, snacks en friet specials.

Lees bericht

ILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels

Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.

Lees bericht

Cafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024

Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...

Lees bericht



Cafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid

Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid