Nederland Schoon ziet broodtrommel graag terugkeren
Onderzoek – Brood is de favoriete lunch van Nederlanders geeft 84% van de Nederlanders aan en de helft (50%) neemt het brood ook mee van huis in een lunchbox. Dat de andere helft van de Nederlanders géén broodtrommel meeneemt komt door gebrek aan de ruimte in de tas, het gemak van geen leeg bakje mee terug hoeven nemen of omdat het simpelweg een gewoonte is om het in een boterhamzakje of andere eenmalige verpakking te doen.
Dat blijkt uit onderzoek dat Stichting Nederland Schoon heeft laten uitvoeren naar de lunchgewoontes in Nederland. En dan vooral hoe Nederlanders de lunch verpakken. Aan het onderzoek deden 1.171 mensen mee. Op de vraag wat Nederlanders zoal meenemen voor de lunch staat de boterham met 84% ruim bovenaan. Gevolgd door fruit (46%), stukjes rauwkost (21%), snacks zoals een mueslireep, koekje, snoepje (21%), kwark/yoghurt (21%), salade (14%), crackers of beschuit (14%), warme maaltijd (8%), wraps (8%) en noten/rozijnen/gedroogde vruchten (6%).
Comeback broodtrommel
Dat brood wordt meegenomen in een eenmalige verpakking ziet Stichting Nederland Schoon graag veranderen. De stichting pleit daarom voor een comeback van de broodtrommel. Een lunchbox voorkomt op die manier afval. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan 55% van de mensen die geen herbruikbaar alternatief meeneemt, wél bereid is om over te stappen. Daarnaast neemt 81% van de basisschoolleerlingen nog altijd een broodtrommel mee versus nog maar 50% van de werkenden.
Herbruikbare waterfles
Opvallend is in de uitkomsten laat de stichting weten is dat een herbruikbare (water)fles al wel genormaliseerd blijkt te zijn. 77% van degenen die aangeven zelf drinken als water mee te nemen naar school of werk, doet dit in een herbruikbare (water)fles.
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
De broodtrommel verliest terrein in Nederland
Onderzoek - De broodtrommel wordt de afgelopen vijf jaar steeds vaker thuisgelaten. Nederlanders kiezen steeds vaker voor gemak en luxe voor hun lunch, waardoor de oeroude broodtrommelcultuur plaatsmaakt voor het bestellen van een lunch op kantoor of thuis. Die ontwikkeling signaleert Thuisbezorgd op basis van besteldata in het kader van Het Grote Lunch Onderzoek.
Lees berichtGrolsch toont duurzame innovaties tijdens Dutch Design Week
Event - Koninklijke Grolsch opent tijdens Dutch Design Week (DDW) op het Ketelhuisplein in Eindhoven de deuren van het Grolsch Lab. In de ruimte kunnen bezoekers op een interactieve manier kennismaken met de duurzame resultaten en initiatieven van de brouwerij uit Enschede. Van innovatieve verpakkingen tot verantwoord watergebruik.
Lees berichtNespresso introduceert feloranje Travel Mug
Introductie - Nespresso viert Koningsdag met de introductie van de multifunctionele Travel Mug in een nieuwe koninklijke kleur. Daarnaast gaat het koffiemerk recepten aanbieden voor een warme koffieboost of een verkoelende koffiecocktail.
Lees berichtNapoleon snoepjes voortaan in waspapieren wikkel
Zoetwaren - Snoepproducent Confiserie Napoleon stapt vanaf dit najaar over op een waspapieren wikkel in plaats van de traditionele plastic variant. De nieuwe verpakking geldt voor alle 27 smaakvarianten. Met de jaarlijkse verkoop van 360 miljoen snoepjes in Nederland en België bespaart het merk 60.000 kg plastic.
Lees berichtHerbruikbaar plastic welkom bij winkels met sticker
Actie - Stichting Nederland Schoon, Milieu Centraal en Zero Waste Nederland introduceren een raamsticker die consumenten vertelt waar eigen herbruikbare verpakkingen kunnen worden meegenomen. Een uitvergrote versie van de sticker werd geplakt op het raam van de biologische bakker KEEK in Utrecht.
Lees berichtKritiek ProFri bij aftrap overheidscampagne Minder Wegwerpplastic
Verpakkingen – De bewustwordingscampagne 'Supporter van Schoon' over het verminderen van het gebruik van eenmalig plastic, heeft niet de steun van ProFri. De campagne is woensdag door Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Milieu ludiek afgetrapt door een bakje friet te laten vullen in een zelf meegenomen bakje. De vakvereniging van frituurders heeft belangrijke bezwaren tegen wijze waarop wordt gecommuniceerd in de campagne.
Lees bericht