Nederlander besteedt €1,9 miljard bij fastfoodketens


Nederlanders besteden het meest bij sushiketens, zoals SushiPoint, waarschijnlijk omdat sushi duurder is dan andere fastfoodproducten

Onderzoek - Nederlanders geven jaarlijks €1,9 miljard uit bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen ze gemiddeld €23. De uitgaven zijn het hoogst bij sushi-zaken en onder 35- tot en met 49-jarigen.

Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van onlinebureau Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders.

Gemiddelde €23

Per bezoek aan een fastfoodzaak geeft een Nederlander gemiddeld €23 uit. Dit is de totale rekening voor het hele gezelschap. Met in totaal 85,7 miljoen bezoeken komt de totale besteding bij de ketens uit op €1,9 miljard.

SushiPoint

Nederlanders besteden het meest bij sushiketens, waarschijnlijk omdat sushi duurder is dan andere fastfoodproducten. Zo besteden Nederlanders bij SushiPoint gemiddeld €50 per bezoek en bij Mr. Sushi €49. Spare Rib Express staat op de derde plaats met een gemiddelde besteding van €39. New York Pizza (€27) en Domino’s Pizza (€24) maken de top vijf compleet. Bij Smullers (€7), The Döner Company (€11) en FEBO (€12) liggen de gemiddelde bestedingen lager.

50-plussers

De gemiddelde besteding per bezoek is het hoogst onder 35- tot en met 49-jarigen. Daar ligt het bedrag op €26. Bezoekers tussen de 18 en 34 jaar besteden gemiddeld €22 per bezoek, terwijl 50-plussers gemiddeld €20 uitgeven.

De resultaten komen uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor fastfoodketens.

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

AnyTyme opgetuigd voor verdere franchise-uitrol

Interview - Een nieuw logo, een eigentijdse uitstraling binnen en buiten, verpakkingen die in lijn zijn met de nieuwe uitstraling. Er is veel veranderd bij cafetariaformule AnyTyme. Maar de belangrijkste wijzigingen zijn misschien onzichtbaar. Aan de achterkant van het bedrijf zijn namelijk de inkoopcondities, de infrastructuur en de afspraken verbeterd en is er een organisatie opgetuigd waarmee de formule geschikt...

Lees bericht



Moeke en DADAWAN hebben meest loyale klanten

Onderzoek - Ruim drie op de vier (77%) bezoekers van restaurantketens verwachten er binnen twaalf maanden terug te keren. Van de onderzochte restaurantketens hebben Moeke en DADAWAN de meest loyale klanten. Opvallend. Klanten van koffie- en lunchketens zijn loyaler dan die van restaurantketens.

Lees bericht



’t Bakhuus heeft hoogste klantloyaliteit in fastfood

Onderzoek – Lunchroom- en cafetariaformule 't Bakhuus heeft de hoogste klantloyaliteit in de fastfoodbranche. Maar liefst 92% van de klanten wil er opnieuw eten. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders.

Lees bericht

Nieuwe huisstijl Spare Rib Express na herpositionering

Formulenieuws – Spare Rib Express heeft de afgelopen periodesubtiele aanpassingen aangebracht aan het logo en de gebruikte kleuren. De nieuwe huisstijl maakt onderdeel uit van de nieuwe positionering van de fastfoodformule. De vernieuwingen zijn al zichtbaar op de website, app, verpakkingen, het hoofdkantoor en het wagenpark.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid