Nederlander geeft vaker fooi na lockdown


Pinnen blijft vooralsnog favoriet bij de Nederlandse consument / Foto bij: Mastercard

Onderzoek – Meer driekwart van de consumenten (77%) wil net zo vaak of vaker uit eten of een drankje drinken als voor de pandemie. Vooral jongeren willen de horeca vaker bezoeken om de lockdown-periode in te halen (22%). In 31% van de bezoeken geeft de Nederlander ook nog eens extra fooi om de horeca te helpen, met een gemiddeld fooipercentage van 8,2% bij een goede kwaliteit. Dat blijkt uit onderzoek van betaaltechnologiebedrijf Mastercard.

Nederlanders zijn ook financieel klaar voor meer horecabezoek: ruim een kwart (28%) heeft tijdens de lockdown extra geld gespaard om cafés en restaurants vaker te bezoeken. Hoewel Nederlanders bereid zijn om meer uit te geven aan horecaondernemingen, maken ze hun naam toch waar als het gaat om gierigheid. Nog geen derde van de Nederlanders (29%) geeft met regelmaat een rondje aan vrienden of familie en bijna tweederde ziet (62%) de rekening het liefst eerlijk verdeeld.

Pinnen blijft favoriet

Bij het betalen in de horeca blijft pinnen de onverminderde favoriet: driekwart (74%) betaalt de rekening het liefst met betaalpas. Een op de tien Nederlanders (10%) heeft als favoriete betaalmethode een contactloze methode zonder pas, zoals betalen met smartphone of wearable. Ook maken nieuwe technologieën als QR-codes een opmars. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) vindt betalen met QR-codes een positieve ontwikkeling, al missen de meeste mensen (57%) daarbij wel het persoonlijke contact met het horecapersoneel.

Bron: Mastercard/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht


Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht



Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid