Nederlander geeft vaker fooi na lockdown
Onderzoek – Meer driekwart van de consumenten (77%) wil net zo vaak of vaker uit eten of een drankje drinken als voor de pandemie. Vooral jongeren willen de horeca vaker bezoeken om de lockdown-periode in te halen (22%). In 31% van de bezoeken geeft de Nederlander ook nog eens extra fooi om de horeca te helpen, met een gemiddeld fooipercentage van 8,2% bij een goede kwaliteit. Dat blijkt uit onderzoek van betaaltechnologiebedrijf Mastercard.
Nederlanders zijn ook financieel klaar voor meer horecabezoek: ruim een kwart (28%) heeft tijdens de lockdown extra geld gespaard om cafés en restaurants vaker te bezoeken. Hoewel Nederlanders bereid zijn om meer uit te geven aan horecaondernemingen, maken ze hun naam toch waar als het gaat om gierigheid. Nog geen derde van de Nederlanders (29%) geeft met regelmaat een rondje aan vrienden of familie en bijna tweederde ziet (62%) de rekening het liefst eerlijk verdeeld.
Pinnen blijft favoriet
Bij het betalen in de horeca blijft pinnen de onverminderde favoriet: driekwart (74%) betaalt de rekening het liefst met betaalpas. Een op de tien Nederlanders (10%) heeft als favoriete betaalmethode een contactloze methode zonder pas, zoals betalen met smartphone of wearable. Ook maken nieuwe technologieën als QR-codes een opmars. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) vindt betalen met QR-codes een positieve ontwikkeling, al missen de meeste mensen (57%) daarbij wel het persoonlijke contact met het horecapersoneel.
Bron: Mastercard/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Pannenkoekenrestaurants doen het goed
Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.
Lees berichtDineren met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw
Horecaconcept – Amsterdam is een nieuw culinair concept rijker met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw. Deze unieke dinershow combineert culinaire hoogstandjes met een verfijnde 3D-cinema. Na shows in onder andere Parijs, Londen en New York, is Amsterdam de volgende locatie waar mensen de show kunnen gaan zien.
Lees berichtING Research: ‘Hand op de knip in horeca is tijdelijk’
Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar...
Lees berichtVerkoop vleesvervangers cateraars en horeca verdubbeld
Analyse - Plantaardige zuivel en vleesvervangers zijn in de afgelopen twee jaar fors gegroeid binnen foodservice. De totale verkoop van vleesvervangers aan catering en horeca is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld, zo laat ProVeg Nederland weten op basis van cijfers van Foodstep. Met name zuivel werd minder verkocht.
Lees berichtVan Gelder sluit groentespeciaalzaak de Versmarkt
Versmarkt - Na bijna 50 jaar sluit Van Gelder de eigen groentespeciaalzaak de Versmarkt in Ridderkerk. De sluiting markeert het einde van een tijdperk voor dé groentezaak. Dankzij de groentezaak kon Van Gelder een halve eeuw geleden beginnen met het leveren aan een drietal horecaklanten.
Lees berichtSchiphol start samenwerking voor verduurzaming horeca
Luchthaven – Schiphol heeft samen met haar horecapartners een overeenkomst getekend om te werken aan een meer duurzame horecatoekomst op de luchthaven. Eén van de doelen is om in 2030 de CO2-uitstoot met 50% te verminderen ten opzichte van 2023, voornamelijk door 60% van het totaal verkochte aanbod van voedsel en zuivel plantaardig te maken.
Lees bericht