Nederlander geeft vaker fooi na lockdown

Onderzoek – Meer driekwart van de consumenten (77%) wil net zo vaak of vaker uit eten of een drankje drinken als voor de pandemie. Vooral jongeren willen de horeca vaker bezoeken om de lockdown-periode in te halen (22%). In 31% van de bezoeken geeft de Nederlander ook nog eens extra fooi om de horeca te helpen, met een gemiddeld fooipercentage van 8,2% bij een goede kwaliteit. Dat blijkt uit onderzoek van betaaltechnologiebedrijf Mastercard.
Nederlanders zijn ook financieel klaar voor meer horecabezoek: ruim een kwart (28%) heeft tijdens de lockdown extra geld gespaard om cafés en restaurants vaker te bezoeken. Hoewel Nederlanders bereid zijn om meer uit te geven aan horecaondernemingen, maken ze hun naam toch waar als het gaat om gierigheid. Nog geen derde van de Nederlanders (29%) geeft met regelmaat een rondje aan vrienden of familie en bijna tweederde ziet (62%) de rekening het liefst eerlijk verdeeld.
Pinnen blijft favoriet
Bij het betalen in de horeca blijft pinnen de onverminderde favoriet: driekwart (74%) betaalt de rekening het liefst met betaalpas. Een op de tien Nederlanders (10%) heeft als favoriete betaalmethode een contactloze methode zonder pas, zoals betalen met smartphone of wearable. Ook maken nieuwe technologieën als QR-codes een opmars. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) vindt betalen met QR-codes een positieve ontwikkeling, al missen de meeste mensen (57%) daarbij wel het persoonlijke contact met het horecapersoneel.
Bron: Mastercard/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Horeca krijgt groter podium op Recreatie Vakbeurs 2023
Vakbeurzen – De Recreatie Vakbeurs gaat het horecagedeelte op de beursvloer verder uitbreiden. Afgelopen editie werd het horecasegment voor het eerst toegevoegd aan de beurs.
Lees bericht‘Bourgondische’ groothandel Hanos Maastricht geopend
Groothandel – 40.000 vierkanter meter oppervlakte en meer dan 100.000 producten. Hanos laat in Maastricht zien wat het in huis heeft. Een unieke vestiging met een bourgondische twist, zo schrijft Hanos en dat werd door de foodprofessionals bevestigd.
Lees berichtGastrovino wil over drie jaar 50 locaties hebben
Formulenieuws – Dertig locaties heeft Gastrovino momenteel, maar als het aan directeur Arjan Rosendaal ligt, groeit de formule van de wijn -en delicatessenzaken binnen drie jaar uit naar 50 vestigingen.
Lees berichtCasual dining concept Vegitalian heeft internationale groeiambitie
Horecaconcept - De prijswinnende horecaondernemers achter het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaan intensief samenwerken met een groep impact-investeerders om de stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-SQUARE in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen. Begin april heropent het eerste restaurant aan de Schoutenstraat in Utrecht.
Lees berichtInstock wil meer voedsel redden en gaat verhuizen
Voedselverspilling - Instock heeft inmiddels meer dan 2 miljoen kg aan eten gered van verspilling. Dit jaar verwacht Instock meer dan een miljoen kilo te redden. Om de grotere hoeveelheden met eten te kunnen ontvangen verhuist Instock in april met hun Food Rescue Center naar Diemen naar een grotere locatie.
Lees berichtEerste Aziatische taobento-sushishop opent in Almere
Horecaconcept - Zaterdag 4 maart is de eerste vestiging van taobento opengegaan in Nederland. Initiatiefnemers Justin Goes en Joost Labadie achter het horecaconcept hadden Almere uitgekozen als startlocatie. Bedoeling van de voormalige managers van Subway is dat het van origine Franse Aziatische foodconcept de komende jaren gaat groeien. Niet alleen in Nederland, maar ook daar buiten. In Frankrijk heeft taobento al...
Lees bericht