Nederlander legt steeds vaker groente op de barbecue


BBQ-box van HelloFresh bevat steeds vaker groente / Foto bij: HelloFresh

Onderzoek - Meer dan één derde (39%) van de Nederlanders geeft aan meer te barbecueën in vergelijking met voorgaande jaren. Maar in tegenstelling tot voorgaande jaren ligt er nu steeds vaker groente op de bbq. Bijna een kwart (24%) van de Nederlanders is met minder vlees gaan barbecueën, zo blijkt uit recent onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh.

De eetgewoontes in de zomer worden in Nederland gekenmerkt door de barbecue en de maaltijdsalade. Ook de borrelplank is favoriet. Bijna de helft (44%) van de Nederlanders zet namelijk vaker een borrelplankje op tafel in de zomermaanden in vergelijking met de wintermaanden. Daarnaast maakt een ruime meerderheid (65%) vaker een salade klaar als de zon wat meer schijnt. Ook kiest de Nederlander minder voor vlees: 26 procent van de Nederlanders geeft aan dit vaker te laten staan bij hogere temperaturen.

Een maaltijd overslaan is in de zomer gebruikelijker dan in de winter; maar liefst de helft (50%) van de Nederlanders geeft aan dit te doen. Daarbij is de lunch (35%) de maaltijd die het vaakst wordt geskipt, voor dessert (4%), borrel (9%) en diner (20%) is nog steeds ruimte.

Minder vlees

De barbecue blijft favoriet in de zomer. Een groot deel (42%) van de Nederlanders is evenveel blijven barbecueën ten opzichte van voorgaande jaren. Meer dan één derde is afgelopen jaren zelfs meer gaan barbecueën (39%). Naast vlees weten steeds vaker andere producten de weg naar het rooster te vinden. Bijna een kwart (24%) van de Nederlanders is namelijk met minder vlees gaan barbecueën. Ook legt 35 procent meer groenten op de barbecue. Ruth, receptontwikkelaar bij HelloFresh: “Wij zien dat de keuze voor een vegetarische maaltijd steeds vaker wordt gemaakt. Uit cijfers van vorig jaar blijkt dat 33 procent van alle bestelde gerechten in Nederland vegetarisch was. Daarmee was het de meest gekozen recept categorie van dat jaar.”

De keuze voor vleesvervangers wordt minder vaak gemaakt. Slechts 15 procent van de Nederlanders is in de afgelopen jaren meer met vegetarische alternatieven gaan barbecueën.

Bron: HelloFresh/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuwe maaltijdbox Green Chef voor verschillende levensstijlen

Maaltijdbox - Nederland krijgt een nieuwe maaltijdbox, namelijk Green Chef. Een maaltijdbox die volledig is samengesteld door diëtisten om de gebruikers te ondersteunen in een bewust en gezond eetpatroon. Green Chef is sinds 2018 onderdeel van de HelloFresh Group en is actief de VS, het VK en Nederland.

Lees bericht



‘Nederlanders gek op saus en we variëren ook veel’

Achtergrond – Sauzen zijn populair bij Nederlanders. En hoewel de mayonaise en ketchup verreweg het meest worden gebruikt, kiest de Nederlander toch steeds vaker voor een specifieke saus bij een gerecht. En dat specifieke gebruik geldt niet alleen voor een product of gerecht, maar ook voor het soort maaltijd.

Lees bericht

Groei bezorgformules dé ontwikkeling in food van 2021

Foodservice – De explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden is dé ontwikkeling van 2021 in de Nederlandse foodmarkt. Dat laat de FSIN Food500 2022 zien. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) publiceert dit overzicht van de vijfhonderd foodbedrijven met de hoogste omzetten dit jaar voor het eerst sinds de coronapandemie.

Lees bericht



Vijfde Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start

Actieweek – Maandag 7 maart gaat de vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel van start. De campagne heeft dit jaar voor het eerst de toevoeging ‘& Zuivel’. De campagneweek moet de mensen bewust maken dat het eten van minder vlees en zuivel een positieve impact heeft op het milieu, maar ook gewoon lekker is. De campagne wordt gesteund door tachtig...

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid