Nederlanders eten de meeste vleesvervangers van alle Europeanen
_(Small).png)
Analyse – Nederlanders zijn koploper als het gaat om het eten van vleesvervangers en bovendien geven zij ook nog eens het meeste geld uit aan diverse plantaardige varianten. Want niet alleen wordt gekeken naar vleesvarianten, ook de verkoop van plantaardige kaas is in Nederland in twee jaar tijd gegroeid met 400% .
De consumptie van plantaardige vervangers groeit overal in Europa op topsnelheid, maar in Nederland het hardst, concludeert marktonderzoeksbureau Nielsen. Uit verzamelde data van het bureau gepubliceerd door het Smart Protein project in samenwerking met ProVeg International, blijkt de totale plantaardige Europese markt meer dan 3,6 miljard bedraagt en groeit met 49%. Met het rapport brengen Smart Protein en ProVeg het grootste en meest nauwkeurige overzicht van plantaardige consumptiegewoonten in Europa tot nu toe. Voor het rapport zijn de afgelopen drie jaar de totale supermarktverkopen in elf Europese landen gevolgd.
Duitsland grootste plantaardige markt
De grootste afzetmarkt voor plantaardige vervangers in Europa is Duitsland, waar per jaar voor 357 miljoen euro aan vleesvervangers en 635 miljoen euro aan zuivelvervangers worden verkocht, samen goed voor net onder een miljard (993 miljoen) euro aan supermarktomzet. De tweede grootste markt in Europa is het Verenigd Koninkrijk (750 miljoen), gevolgd door Spanje (448 miljoen), Italië (425 miljoen), en Frankrijk (355 miljoen). Volgens Pablo Moleman, woordvoerder van ProVeg Nederland kan Nederland een belangrijke rol spelen bij het verder stimuleren van de plataardige markt. “Door onze kennis en infrastructuur is Nederland uitstekend gepositioneerd om de Europese markt voor vleesvervangers te bedienen. Nederlandse merken als Vivera (nu al de derde grootste in Europa), en De Vegetarische Slager zijn al razendsnel internationaal aan het uitbreiden. Het is ook niet voor niets dat de Amerikaanse firma Beyond Meat, een internationale leider in deze markt, voor Nederland koos als thuisbasis voor hun Europese productie en distributie”, aldus Moleman.
Nederland zesde plaats
In de lijst van grootste markten komt Nederland op de zesde plek, wat gezien de beperkte omvang van de Nederlandse bevolking zeer hoog is. Moleman: “Bekijk je het per hoofd van de bevolking, dan komt Nederland op de eerste plaats. Nederlanders geven van alle onderzochte landen het meeste geld uit aan plantaardige vervangers (zo’n 17 euro per persoon) en eten ook de meeste vleesvervangers: 870 gram per persoon, dat zijn zo’n 8 á 10 vegaburgers. Alles bij elkaar eten we 15 miljoen kg vleesvervangers per jaar.
Sterke groei in plantaardige kaas, vlees en melk
Waar in de meeste Europese landen plantaardige zuivel de boventoon voert, wordt in Nederland de plantaardige sector geleid door plantaardige vleesvervangers (€174m), gevolgd door melkvervangers (€62m) en yoghurtvervangers (€43m). De vleesvervangerssector (€174m) wordt gedomineerd door burgers (€42m), gevolgd door roerbakstukjes (€33m) en balletjes (€21m). Alle segmenten lieten sterke groei zien. Van de verschillende melkvervangers brengt amandelmelk het meeste op (€20m), gevolgd door soja (€19m) en havermelk (€14m). Havermelk is met 69% groei over twee jaar wel de snelste groeier onder de plantenmelken.
Ook sterk in opkomst is plantaardige kaas, met een groei van maar liefst 400% over de laatste twee jaar en een jaarlijkse verkoopwaarde van €4,8m.
Bron: ProVeg/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Subway meeste vegan opties van grote fastfood ketens
Analyse - In Nederland heeft Subway de meeste vegan opties van alle grote fastfoodketens. Bij deze lunchformule is 12% van de hoofdgerechten helemaal plantaardig te bestellen. Ook bieden ze iedere woensdag de ‘Vegan Supreme’ patty op basis van quinoa en kikkererwten aan als ‘Sub of the Day’.
Lees berichtUnilever profiteert vooral van prijsverhogingen
Analyse – Unilever heeft mooie cijfers zien over het afgelopen half jaar en dus was AEX blij. Maar de winstgroei van 21% kwam toch vooral door prijsverhogingen, want in aantallen verkochte producten deed het internationale voedingsconcern het minder. Vooral in Europa.
Lees berichtSmaak van eten centraal bij Food Inspiration Days Outdoor
Evenement - Op dinsdag 20 en woensdag 21 juni vinden de Food Inspiration Days Outdoor ‘23 plaats. Onversterkt eten staat in de spotlights tijdens deze twee dagen rondom het thema ‘back to the flavor’. Het evenement wordt gehouden op Boerderij Engelenhove in Ede.
Lees berichtNew York Pizza komt met drie pizza’s van De Vegetarische Slager
Formulenieuws - New York Pizza en De Vegetarische Slager gaan samen het assortiment bij de pizzaketen uitbreiden met drie vegetarische varianten. De nieuwe ‘Meat Taste, Plant Based’ pizza’s: de Plant burger, Planteroni en Plantsteak zijn een aanvulling op het vegetarische assortiment van New York Pizza.
Lees berichtDe Vegetarische Slager opent pop-up broodjeszaak op Rotterdam CS
Pop-upstore – Zes weken lang kunnen reizigers en passanten op Rotterdam CS terecht voor een assortiment broodjes en salades bij een pop-upstore van De Vegetarische Slager. De winkel is geopend met de naam ‘Vleesch Centraal’.
Lees berichtGemiddelde horecaprijs vegaburger lager dan vleesburger
Onderzoek – Voor een gemiddelde kwaliteitshamburger betaal je in Nederlandse horeca €16,34. Maar voor een vegaburger is dat €16,15. De gemiddelde prijs voor een vegaburger ligt dus lager dan voor een vleesburger. Dat heeft de Hamburger Bijbel uitgezocht op basis van 500 menukaarten in de Nederlandse horeca.
Lees bericht