Nederlanders eten de meeste vleesvervangers van alle Europeanen
_(Small).png)
Analyse – Nederlanders zijn koploper als het gaat om het eten van vleesvervangers en bovendien geven zij ook nog eens het meeste geld uit aan diverse plantaardige varianten. Want niet alleen wordt gekeken naar vleesvarianten, ook de verkoop van plantaardige kaas is in Nederland in twee jaar tijd gegroeid met 400% .
De consumptie van plantaardige vervangers groeit overal in Europa op topsnelheid, maar in Nederland het hardst, concludeert marktonderzoeksbureau Nielsen. Uit verzamelde data van het bureau gepubliceerd door het Smart Protein project in samenwerking met ProVeg International, blijkt de totale plantaardige Europese markt meer dan 3,6 miljard bedraagt en groeit met 49%. Met het rapport brengen Smart Protein en ProVeg het grootste en meest nauwkeurige overzicht van plantaardige consumptiegewoonten in Europa tot nu toe. Voor het rapport zijn de afgelopen drie jaar de totale supermarktverkopen in elf Europese landen gevolgd.
Duitsland grootste plantaardige markt
De grootste afzetmarkt voor plantaardige vervangers in Europa is Duitsland, waar per jaar voor 357 miljoen euro aan vleesvervangers en 635 miljoen euro aan zuivelvervangers worden verkocht, samen goed voor net onder een miljard (993 miljoen) euro aan supermarktomzet. De tweede grootste markt in Europa is het Verenigd Koninkrijk (750 miljoen), gevolgd door Spanje (448 miljoen), Italië (425 miljoen), en Frankrijk (355 miljoen). Volgens Pablo Moleman, woordvoerder van ProVeg Nederland kan Nederland een belangrijke rol spelen bij het verder stimuleren van de plataardige markt. “Door onze kennis en infrastructuur is Nederland uitstekend gepositioneerd om de Europese markt voor vleesvervangers te bedienen. Nederlandse merken als Vivera (nu al de derde grootste in Europa), en De Vegetarische Slager zijn al razendsnel internationaal aan het uitbreiden. Het is ook niet voor niets dat de Amerikaanse firma Beyond Meat, een internationale leider in deze markt, voor Nederland koos als thuisbasis voor hun Europese productie en distributie”, aldus Moleman.
Nederland zesde plaats
In de lijst van grootste markten komt Nederland op de zesde plek, wat gezien de beperkte omvang van de Nederlandse bevolking zeer hoog is. Moleman: “Bekijk je het per hoofd van de bevolking, dan komt Nederland op de eerste plaats. Nederlanders geven van alle onderzochte landen het meeste geld uit aan plantaardige vervangers (zo’n 17 euro per persoon) en eten ook de meeste vleesvervangers: 870 gram per persoon, dat zijn zo’n 8 á 10 vegaburgers. Alles bij elkaar eten we 15 miljoen kg vleesvervangers per jaar.
Sterke groei in plantaardige kaas, vlees en melk
Waar in de meeste Europese landen plantaardige zuivel de boventoon voert, wordt in Nederland de plantaardige sector geleid door plantaardige vleesvervangers (€174m), gevolgd door melkvervangers (€62m) en yoghurtvervangers (€43m). De vleesvervangerssector (€174m) wordt gedomineerd door burgers (€42m), gevolgd door roerbakstukjes (€33m) en balletjes (€21m). Alle segmenten lieten sterke groei zien. Van de verschillende melkvervangers brengt amandelmelk het meeste op (€20m), gevolgd door soja (€19m) en havermelk (€14m). Havermelk is met 69% groei over twee jaar wel de snelste groeier onder de plantenmelken.
Ook sterk in opkomst is plantaardige kaas, met een groei van maar liefst 400% over de laatste twee jaar en een jaarlijkse verkoopwaarde van €4,8m.
Bron: ProVeg/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Burger King opent vegan-locatie op Leicester Square
Buitenland – Burger King heeft in de flagship store op Leicester Square in Londen een volledig vegan restaurant geopend. Voor een pilot-periode van een maand spelen op deze locatie producten zoals de Plant-based Whopper en Vegan Royale de hoofdrol. Daarnaast zijn er 15 nieuwe vegan items aan het menu toegevoegd.
Lees berichtVivera lanceert plantaardige zalmfilet in Volendam
Plantaardig – Om zelfs ‘de meest kritische visliefhebber’ te overtuigen introduceerde Vivera haar plantaardige zalm op de vismarkt in Volendam. De filet heeft, volgens de producent, een vettige bite en valt door de flake-structuur als een echte zalm uit elkaar.
Lees berichtDomino’s introduceert vegetarische Pizza Pepperoni
Formulenieuws – Domino’s Pizza heeft in samenwerking met de Vegetarische Slager een vegetarische Pepperoni pizza ontwikkeld. De Pepperoni pizza is een van de meest bestelde pizza’s van de pizzaketen.
Lees bericht‘Nederlander in meerderheid flexitariër of eet helemaal geen vlees’
Onderzoek - Onderzoek wijst uit dat het aantal Europeanen dat minder vlees eet fors toeneemt. Bijna de helft zou de vleesconsumptie minderen. Nederland telt de meeste flexitariër van alle onderzochte landen. Samen met de vegetariërs en veganisten vormt de groep zelfs een meerderheid.
Lees berichtProVeg roept horeca op te helpen met daling vleesconsumptie
Horeca – De vleesconsumptie in Nederland was altijd stijgend, ondanks alle vleesalternatieven, maar in 2020 liet de vleesconsumptie een historische daling zien van bijna 2 kg per persoon. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research in opdracht van Wakker Dier. De daling wordt vooral geweten aan de horecasluiting omwille van de coronapandemie. Voor ProVeg reden de horeca op te roepen klanten vaker...
Lees berichtMarley Spoon en De Vegetarische Slager komen met de vegan maaltijdbox
Samenwerking - Marley Spoon en De Vegetarische Slager slaan de handen ineen en introduceren speciaal voor World Vegan Day op 1 november, en vegan maaltijdbox, met drie recepten.
Lees bericht