‘Nederlanders gek op saus en we variëren ook veel’


Achtergrond – Sauzen zijn populair bij Nederlanders. En hoewel de mayonaise en ketchup verreweg het meest worden gebruikt, kiest de Nederlander toch steeds vaker voor een specifieke saus bij een gerecht. En dat specifieke gebruik geldt niet alleen voor een product of gerecht, maar ook voor het soort maaltijd.

Dat blijkt uit onderzoeken van sauzenfabrikant Heinz onderzoeksbureau Ipsos. Samen zijn de bedrijven gaan kijken naar het gedrag van consumenten achter het sausgebruik. Het is voor het eerst dat Heinz de sauzencijfers van het gebruik in Nederland deelt. En hoewel de cijfers betrekking hebben op de consumentenmarkt, zeggen de soort sauzen wel iets over de sausvoorkeuren die consumenten hebben bij bepaalde gerechten.

Bittergarnituur

Sauzen worden het vaakst genuttigd bij een bittergarnituur, gefrituurde snacks, friet, stokbrood, kaasplankje, kip of vlees, burgers, groenten, gehaktballen en worstjes, blijkt uit de analyse. Maar het gebruik van sauzen is ook al lang niet meer bepekt tot snack- of avondmoment. Weliswaar nemen die twee momenten het grootste deel van het gebruik voor hun rekening met respectievelijk 36% en 39%, maar ook het ontbijt (16%) en de BBQ (63%) zijn belangrijke afnemers. Nederland kan met recht een sausland genoemd worden en sausleveranciers spelen hier handig op in met steeds specifiekere saussmaken om tegemoet te komen aan de behoefte van de Nederlander om gerechten van meer smaak te voorzien. “De Nederlander is steeds gevarieerder gaan eten. Waar je voorheen alleen een boterham of misschien een tosti bij de lunch op tafel zag staan, zien we dat nu afgewisseld worden met salades, pokebowls, luxe broodjes, burgers, taco’s of burritos”, aldus Belén Llamazares Carballo, Marketing Manager Heinz Benelux.

Smaak toevoeging

Die gevarieerdere en veranderende eetgewoontes brengen flink wat sausgebruik met zich mee. Zo gebruikt 1 op de 4 Nederlanders tegenwoordig saus om meer smaak toe te voegen aan de lunch. Maar ook tijdens de andere eetmomenten wil de Nederlanders graag de saus gebruiken om die momenten naar een hoger smaakniveau te tillen, zo geven de cijfers aan. Opvallend is dat de Nederlander op elk moment aan een andere saus de voorkeur geeft.

BBQ is het sausmoment

BBQ is hét sausmoment bij uitstek, die twee zijn volgens Nederlanders ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar liefst 63% voegt een of meerdere sauzen toe aan het gerecht op zijn of haar bord. Satésaus (67%), knoflooksaus (59%), mayonaise (44%), barbecuesaus (41%) en cocktailsaus (31%) zijn de vijf populairste sauzen tijdens deze zomerse traditie. Maar niet alleen tijdens het zomerse barbecuemoment piekt het sausgebruik enorm. Ook rondom de momenten dat er veel wordt gegourmet grijpt de Nederlander nog vaker naar de sausfles. 66% voorziet één of meerdere gerechten van één of meerdere sauzen, waarbij het voor elk gerecht een andere saus prefereert.

Specifieke saus

Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlander op zoek gaat naar steeds specifiekere sauzen om thuis culinair te experimenteren of de smaak van een gerecht te verrijken. Mayonaise is op vier van de negen onderzochte momenten de populairste saus, vooral door de friet en aardappels. Voor de brunch is het vooral ketchup die onze sandwiches of tosti’s meer ‘schwung’ geeft, laten de analisten weten. En als we naar de borrel kijken dan gebruiken we mosterd, mayo, curry of chilisaus als spicy dip bij de bittergarnituur of het kaas & worst plankje.

Bron: IPSOS/Heinz/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nederlander legt steeds vaker groente op de barbecue

Onderzoek - Meer dan één derde (39%) van de Nederlanders geeft aan meer te barbecueën in vergelijking met voorgaande jaren. Maar in tegenstelling tot voorgaande jaren ligt er nu steeds vaker groente op de bbq. Bijna een kwart (24%) van de Nederlanders is met minder vlees gaan barbecueën, zo blijkt uit recent onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh.

Lees bericht



Zwanenberg en Struik voortaan samen

Fusie - De aandeelhouders van Zwanenberg Food Group (ZFG) en Struik Foods Europe hebben besloten dat de twee ondernemingen per vandaag samen gaan. Hiermee ontstaat een breed voedingsmiddelenconcern met 1.800 medewerkers en een jaaromzet van €540 miljoen.

Lees bericht

Nederlander gaat bewuster om met BBQ

Onderzoek - BBQ’en blijft in Nederland populair. Net als in voorgaande jaren maken negen op de tien Nederlanders jaarlijks minimaal één BBQ mee. En de meesten van hen doen dat  nog veel vaker. Bewuster BBQ’en is de trend, ook met minder verschillende dranken erbij. Kwaliteit haalt kwantiteit in. Dat schrijft Trendbox naar aanleiding van het derde Nationale BBQ...

Lees bericht


Smokey Goodness van Jord Althuizen kookboek van het Jaar

Verkiezing – Het BBQ-boek Smokey Goodness van Jord Althuizen is verkozen tot Kookboek van het Jaar.  Volgens de jury is het ‘een lekker vet boek met ruige recepten en een persoonlijk verhaal en is het BBQ-thema is in dit boek van voor tot achter, op alle vlakken, doorgevoerd.’ De verkiezing van het Kookboek van het Jaar maakt onderdeel uit van Kookboeken...

Lees bericht

Jumbo’s EHB-BBQ Team verrast barbecuers in het park

Actie - Op de eerste tropische dag stuurde Jumbo een heus ‘Eerste Hulp Bij BBQ Team’ op pad om barbecuers  in het Rotterdamse Vroesenpark een handje te helpen.  Uitgerust met verschillende soorten vlees, sauzen en servetten zorgden de mannen van het team er voor dat het de barbecuers aan niets ontbrak. Er werden door het team tips gegeven over hoe...

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid