Nederlands bedrijf Mayoneur wil mayomarkt verder verduurzamen
Verduurzamen – Het jonge Nederlandse bedrijf Mayoneur wil met een alternatief voor traditionele verdikkingsmiddelen de mayonaisemarkt verder verduurzamen. De challenger heeft daarvoor een alternatief ontwikkeld van citrusvezels van waste sinaasappels.
Het merk Mayoneur, dat verschillende mayosmaken als sriracha mayo, wasabi mayo en pittige saté mayo in het assortiment heeft, zet met de overstap van de traditionele verdikkingsmiddelen naar citrusvezels een nieuw tijdperk in. Volgens de oprichters van Mayoneur draagt de innovatie ook bij aan de circulaire economie. “Onze mayo’s waren vanaf onze start in 2019 al plantaardig, halal, glutenvrij en lactosevrij”. De keuze om zich volledig te richten op plantaardige mayo was geen toeval, zo laat het bedrijf weten, omdat het merk daarmee in 2023 650.000 eidooiers bespaart. “Toen we erachter kwamen dat de citrusvezels van Peel Pioneers een uitstekende vervanging zijn voor traditionele verdikkingsmiddelen, zijn we gelijk gaan testen met onze receptuur om ook op dat vlak duurzaamheidsstappen te zetten,” aldus Geert Kranendonk (30) & Glenn Kruisselbink (30), co-founders van Mayoneur.
Voedselverspilling
De samenwerking tussen Mayoneur en Peel Pioneers, producent van de citrusvezels draagt bij aan het verminderen van voedselverspilling en het maximaliseren van het gebruik van grondstoffen. “Deze vezel wordt geproduceerd uit de resten van citrusvruchten afkomstig van Jumbo en heeft uitstekende bindende en textuureigenschappen, waardoor het ideaal is voor gebruik in sauzen,” aldus Sytze van Stempvoort, mede-oprichter van Peel Pioneers. Het was voor Mayoneur een uitdaging om de smaak, de structuur en het romige mondgevoel te behouden. “We zijn super trots dat het ons na maanden testen uiteindelijk toch gelukt is,” aldus Kranendonk.
Onder de loep
De overstap naar citrusvezels is volgens de jonge ondernemers nog maar het begin. In de komende jaren neemt het bedrijf meer grondstoffen onder de loep om ook die van bij- of restproducten te maken, zoals zetmeel van aardappelschillen.
Bron: Mayoneur/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Efteling zet meer in op duurzaamheid en plantaardig
Leisure – Attractiepark De Efteling zet meer in op duurzaamheid en gaat meer plantaardige producten aanbieden. Zowel op het park als in de hotels en de resorts zijn de komende maanden vaker vegetarische opties te zien. Dat meldt website Loopings.
Lees berichtEerste Belgische Jumbo Foodmarkt opent in Gent
Formulenieuws - Jumbo heeft in Gent in de eerste Belgische Jumbo Foodmarkt geopend. De winkel toont veel versafdelingen en lokale producten. Jumbo wil met de nieuwe Foodmarkt de Belgische consument een nieuwe foodbeleving bieden.
Lees berichtJumbo Nieuwkoop opent Jumbo Foodcafé
Supermarkt – Jumbo Bas Bobeldijk in Nieuwkoop heeft op de plaats van de servicebalie een Jumbo Foodcafé geopend. Het feit dat supermarkten geen tabak meer mogen verkopen greep hij aan om een positief alternatief neer te zetten.
Lees berichtAlbert Heijn zet ‘kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen
Supermarkt - Vanaf donderdag gebruikt Albert Heijn als eerste supermarkt het kijk, ruik en proef-logo op verpakkingen. Albert Heijn eigenmerk magere en volle yoghurt en karnemelk zijn de eerste producten met dit nieuwe logo.
Lees berichtJumbo wil ‘anders werken’ met minder mensen
Supermarkt - In het voorjaar van 2024 kondigde Jumbo Supermarkten de plannen aan voor het aanpassen van haar kantoororganisatie, waar een andere manier van werken een belangrijk onderdeel van is. Deze ontwikkeling is onderdeel van de ingeslagen koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ wat focust op de unieke kenmerken waarmee het familiebedrijf groot en succesvol is geworden. De organisatie wordt optimaler...
Lees berichtEazie opent geheel vernieuwde vestiging in Dordrecht
Formulenieuws – Eazie heeft onlangs een vestiging nieuw heropend. The asian good food bar, zoals de formule wordt genoemd, wil de komende drie jaar groeien naar 50 vestigingen in Nederland. Voor dit jaar staan nog meerdere openingen in de planning, zo laat de franchisegever weten.
Lees bericht