'Nederlandse boodschappen niet duurder dan in buurlanden'


Huismerken zijn in Nederlandse Albert Heijn-supermarkten gemiddeld bijna 4% goedkoper dan in Belgische AH-winkels, A-merken zijn 2% duurder

Supermarkten - Huismerken zijn in Nederlandse Albert Heijn-supermarkten gemiddeld bijna 4% goedkoper dan in Belgische AH-winkels, A-merken zijn 2% duurder. Dat is een van de bevindingen uit een analyse van EFMI Business School van het supermarktprijspeil in Nederland, België en Duitsland.

EFMI deed deze analyse op verzoek van het CBL en maakte daarbij gebruik van onafhankelijke databronnen, zoals Eurostat, Superscanner, de Benchmark Supermarkten van Marshoek en de Kamer van Koophandel. Twee vragen stonden daarbij centraal

Een van de bevindingen is dat boodschappen doen in Nederland ‘in algemene zin’ niet duurder is dan in België en Duitsland – iets wat EFMI-directeur Laurens Sloot onlangs ook al aangaf in de speciale hoorzitting over voedselprijzen in de Tweede Kamer. 

Alcoholische dranken

De consumentenprijzen voor voeding en non-alcoholische dranken in Nederland liggen (in 2023) gemiddeld lager dan in België (-4,5 procent) en Duitsland (-3,7 procent). Voor alcoholische dranken geldt dat consumenten in Nederland goedkoper uit zijn dan in België (- 13,3 procent), maar fors duurder dan in Duitsland (+ 17,1 procent).

Like-for-like

Dat beeld wordt bevestigd door like-for-like-prijsvergelijkingen die de onderzoekers deden van identieke boodschappenpakketten bij Aldi (in Nederland, België en Duitsland) en Albert Heijn (in Nederland en België). Uit deze vergelijkingen blijkt dat het prijsniveau in Nederland nauwelijks verschilt van dat in België en Duitsland.

Verschil op merkniveau

Hoewel het ‘overall’ prijspeil tussen landen beperkt afwijkt, zijn er op product-/merkniveau wel flink wat prijsverschillen. Uit de prijsvergelijking van AH Nederland met AH België blijkt dat slechts 20% van de 7067 identieke producten in beide landen dezelfde prijs heeft. Huismerken zijn zoals gezegd in Nederlandse AH-winkels gemiddeld 4% goedkoper, A-merken zijn hier juist 2% duurder.

Oorzaken prijsverschillen

De EFMI-onderzoekers noemen vier mogelijke oorzaken voor prijsverschillen tussen landen. Zo zorgen de Nederlandse btw-tarieven voor een prijsverhogend effect van 2,4 procent ten opzichte van België en 1,8 procent ten opzichte van Duitsland. Ook de accijnzen op non-alcoholische en alcoholische dranken zorgen voor een prijsopdrijvend effect in het nadeel van Nederland. Andere oorzaken van verschillen in consumentenprijzen zijn promotiedruk, de gestegen kosten waarmee Nederlandse supermarkten worden geconfronteerd, zoals loonkosten, huurprijzen en energiekosten, en de aard van het supermarktlandschap en de concurrentieverhoudingen daarbinnen.

Bron: FoodPersonality/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jumbo opent eerste Foodmarkt in Limburg

Formulenieuws - Jumbo Foodmarkt heeft haar eerste vestiging in Limburg geopend. De winkel opende in het smalste deel van Limburg, in Echt. Deze dertiende Jumbo Foodmarkt speelt in op de specifieke behoeften van het grensgebied met België en Duitsland.

Lees bericht


BioMarktMeter biedt inzicht in biologische markt

Biologisch – Deze week is de BioMarktMeter gelanceerd: een nieuwe monitor die de ontwikkelingen in de Nederlandse markt voor biologische producten structureel in kaart brengt. Het initiatief van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) wordt uitgevoerd door Wageningen University & Research WUR) en is onderdeel van het Actieplan Groei van biologische productie en consumptie 2022–2030.

Lees bericht

Private labelbeurs PLMA toont opmars huismerken

Vakbeurzen - Dat huismerken in de lift zitten, was duidelijk te merken op de Private Label Manufacturers Association (PLMA), de grootste private labelbeurs ter wereld. Het was ook de grootste editie ooit in de RAI in Amsterdam. De beurs telde meer dan 30.000 bezoekers en 3.100 exposanten uit meer dan 70 landen. Belangrijkste trend? Toegevoegde proteïne. Geen product nieuw op de markt...

Lees bericht

Goedkopere producten uit Duitsland bij Picnic verkrijgbaar

Websuper – Ruim twee jaar nadat online supermarkt Picnic meldde dat veel producten in Duitsland aanzienlijk goedkoper zijn dan in Nederland, start het bedrijf een nieuwe campagne. In de bestelapp zijn vanaf deze week ongeveer vijftig populaire producten verkrijgbaar die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.

Lees bericht


Jumbo viert Pasen maar wil ook nieuwe formule tonen

Formulenieuws – In het weekend voorafgaand aan Pasen houdt Jumbo in al haar elf Jumbo Foodmarkten in Nederland een grote paasproeverij: ‘Proef Pasen’. In het weekend van 11 en 12 april kunnen klanten tal van verse paasheerlijkheden proeven en inspiratie opdoen voor een feestelijk Paasweekend samen, want Pasen vier je samen zoals de tv-commercial van Jumbo uitdraagt. Jumbo heeft meer dan 350 paasproducten voor...

Lees bericht

PLMA wordt grootste private labelbeurs ooit

Vakbeurzen – De Private Label Manufacturers Association (PLMA) zal van 20 tot en met 21 mei haar grootste World of Private Label International Trade Show organiseren in de RAI Amsterdam Convention Centre. De vakbeurs belooft het grootste privatlabel- event ooit te worden, met een recordaantal exposanten en evenzeer veel retailers en fabrikanten. De beurs heeft daarmee haar positie als belangrijkste ontmoetingsplaats voor de...

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid