Nederlandse Orbisk wint FoodTech Challenge in Abu Dhabi


De prijsuitreiking van de FoodTech Challenge in Abu Dhabi

Verkiezing  - De Nederlandse start-up Orbisk heeft in Abu Dhabi de FoodTech Challenge gewonnen. Het bedrijf dat met slimme technologie voedselverspilling  in professionele keukens aanpakt, werd samen met drie andere bedrijven tot winnaars uitgeroepen uit een groep van 667 deelnemers uit 79 verschillende landen.

De prijsuitreiking vond plaats tijdens de Abu Dhabi Sustainability Week. De prijs is bedoeld als aanmoediging om in het Midden Oosten voet aan de grond te zetten. De Verenigde Arabische Emiraten (VAE) focust zich steeds meer op duurzaamheid en daarmee ook op het terugdringen van voedselverspilling. Voor Orbisk betekent de prijs een belangrijke stap om nu de voedselverspilling wereldwijd aan te pakken met de slimme monitor.

2 miljoen dollar

De Abu Dhabi Sustainability Week is een evenement wat gevestigde bedrijven, start-ups en overheidsorganisaties uit de hele wereld samenbrengt om oplossingen voor wereldwijde duurzaamheidsproblemen te vinden. De FoodTech Challenge, onder anderen georganiseerd door het Ministerie van Klimaatverandering en Milieu in de VAE, is bedoeld om start-ups in de agri-tech business te helpen om in dit deel van de wereld aan de slag te gaan. Orbisk ontvangt samen met de drie andere winnaars Aquagrain, Sustainable Planet en Revoltech een prijs van 2 miljoen dollar plus ondersteuning in het toetreden van de markt. Hiermee krijgen zij de kans om hun innovatieve oplossingen op te schalen binnen deze regio. “We zijn super enthousiast dat we een onderdeel mogen zijn van de FoodTech Challenge,” zegt co-founder van Orbisk, Richard Beks. “Deze prijs gaat ons helpen om wereldwijd nog meer impact te maken.”

70 procent

Orbisk is op een missie om het wereldvoedselsysteem duurzamer te maken door vooruitstrevende en innovatieve technologie te gebruiken om één van de grootste uitdagingen van vandaag aan te pakken: voedselverspilling. Met behulp van een slimme voedselafval monitor helpt Orbisk professionele keukens om hun voedselafval tot wel 70% te verminderen.

Bron: Orbisk/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Voedselverspilling daalt 17,4% bij supermarkten

Supermarkten - Supermarkten verkochten in 2022 gemiddeld 98,62 procent van al het voedsel dat werd aangeboden. Dat betekent dat 1,38% van het voedsel niet bij consumenten terecht kwam. Daarmee is de hoeveelheid voedselverspilling in supermarkten met 13,8 procent afgenomen ten opzichte van 2020 en met 17,4 procent sinds 2018.

Lees bericht


Too Good To Go-app krijgt hoge waardering van Apple

Verkiezing – De app tegen voedselverspilling van Too Good To Go is uitgeroepen tot een van de winnaars in de categorie ‘Cultural Impact Award’ op de prestigieuze Apple App Store Awards 2023. Van de 40 wereldwijde finalisten in 10 categorieën is de app bekroond met een award in deze categorie vanwege de uitzonderlijke gebruikerservaring en de diepgaande culturele impact van de applicatie op...

Lees bericht

Ook Coca-Cola en Too Good To Go bundelen krachten

Voedselverspilling – Coca-Cola in Nederland en Too Good To Go gaan samenwerken. Eind vorig jaar startte de Too Good To Go-app met het aanbieden van Magic Pakketten die door PostNL thuis geleverd worden. Het gaat om pakketten met producten die om verschillende redenen niet meer geleverd kunnen worden, maar die voor consumenten nog lang genoeg houdbaar zijn. Voortaan maken enkele producten...

Lees bericht

Too Good To Go redt 2,5 mln merkproducten met 100.000 pakketten

Voedselverspilling – Marktplaats voor voedseloverschotten, Too Good To Go, heeft in Nederland in minder dan een jaar tijd ruim 100.000 Magic Pakketten gered. Deze pakketten bevatten producten van fabrikanten die om verschillende redenen niet aan retailers kunnen worden verkocht. In plaats van ze weg te gooien, worden ze rechtstreeks bij de consument thuisbezorgd, waar ze een tweede leven krijgen. Na een pilot...

Lees bericht


‘Geld en tijdgebrek belemmeren mensen duurzamer te leven’

Onderzoek – Vrouwen leven hun duurzame gewoontes meer na dan mannen, hoewel mannen van zich zelf vinden dat zij duurzamer bezig zijn. Dat blijkt uit onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Daarnaast blijkt dat mensen graag duurzamer willen leven, maar door geld of tijdgebrek daar niet aan toe komen.

Lees bericht




© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid