Nederlandse Orbisk wint FoodTech Challenge in Abu Dhabi

Verkiezing - De Nederlandse start-up Orbisk heeft in Abu Dhabi de FoodTech Challenge gewonnen. Het bedrijf dat met slimme technologie voedselverspilling in professionele keukens aanpakt, werd samen met drie andere bedrijven tot winnaars uitgeroepen uit een groep van 667 deelnemers uit 79 verschillende landen.
De prijsuitreiking vond plaats tijdens de Abu Dhabi Sustainability Week. De prijs is bedoeld als aanmoediging om in het Midden Oosten voet aan de grond te zetten. De Verenigde Arabische Emiraten (VAE) focust zich steeds meer op duurzaamheid en daarmee ook op het terugdringen van voedselverspilling. Voor Orbisk betekent de prijs een belangrijke stap om nu de voedselverspilling wereldwijd aan te pakken met de slimme monitor.
2 miljoen dollar
De Abu Dhabi Sustainability Week is een evenement wat gevestigde bedrijven, start-ups en overheidsorganisaties uit de hele wereld samenbrengt om oplossingen voor wereldwijde duurzaamheidsproblemen te vinden. De FoodTech Challenge, onder anderen georganiseerd door het Ministerie van Klimaatverandering en Milieu in de VAE, is bedoeld om start-ups in de agri-tech business te helpen om in dit deel van de wereld aan de slag te gaan. Orbisk ontvangt samen met de drie andere winnaars Aquagrain, Sustainable Planet en Revoltech een prijs van 2 miljoen dollar plus ondersteuning in het toetreden van de markt. Hiermee krijgen zij de kans om hun innovatieve oplossingen op te schalen binnen deze regio. “We zijn super enthousiast dat we een onderdeel mogen zijn van de FoodTech Challenge,” zegt co-founder van Orbisk, Richard Beks. “Deze prijs gaat ons helpen om wereldwijd nog meer impact te maken.”
70 procent
Orbisk is op een missie om het wereldvoedselsysteem duurzamer te maken door vooruitstrevende en innovatieve technologie te gebruiken om één van de grootste uitdagingen van vandaag aan te pakken: voedselverspilling. Met behulp van een slimme voedselafval monitor helpt Orbisk professionele keukens om hun voedselafval tot wel 70% te verminderen.
Bron: Orbisk/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Too Good To Go redt in vijf jaar 18 miljoen maaltijden in Nederland
Voedselverspilling – Too Good To Go is deze maand vijf jaar actief in Nederland. In die periode heeft het in ons land 18 miljoen maaltijden gered van voedselverspilling. In 2022 waren dat er alleen al 6,4 miljoen. Een toename van 21,8% ten opzichte van 2021. Een bewijs dat het gebruik van de app nog steeds groeit. Ook in het buitenland.
Lees berichtInstock wil meer voedsel redden en gaat verhuizen
Voedselverspilling - Instock heeft inmiddels meer dan 2 miljoen kg aan eten gered van verspilling. Dit jaar verwacht Instock meer dan een miljoen kilo te redden. Om de grotere hoeveelheden met eten te kunnen ontvangen verhuist Instock in april met hun Food Rescue Center naar Diemen naar een grotere locatie.
Lees berichtUnilever haalt mijlpaal van 1 miljoen geredde producten
Voedselverspilling – De samenwerking tussen Unilever en Too Good To Go tegen voedselverspilling heeft in twee jaar tijd 1 miljoen producten gered. Deze mijlpaal werd bereikt met het aanbieden van magic boxen, een verrassingspakket met producten die tegen de ‘ten minste houdbaar tot-datum' (THT) zitten, die via de Too Good To Go-app worden aangeboden. Eind 2022 introduceerden beide partijen ook de mogelijkheid om...
Lees berichtPLUS supermarkten starten met verkoop brood van gisteren
Supermarkt - PLUS zet een volgende stap in de strijd tegen voedselverspilling en start met de verkoop van brood van gisteren. Brood van de versafdeling dat niet op de dag zelf verkocht wordt, kost een dag later 25 cent, 50 cent of 75 cent. Brood van gisteren, is duidelijkherkenbaar door stickers en speciale borden en de volgende dag tot 11.00 uur te koop.
Lees berichtSUNT Food opent eerste bananenfabriek ter wereld
Voedselverspilling – SUNT Food, het merk van het bananenbrood en de ‘baked donuts’ van bananenpuree, opent in de strijd tegen voedselverspilling in Geldermalsen, de eerste bananenfabriek ter wereld.
Lees berichtOok FEBO gaat voedselverspilling te lijf met Too Good To Go
Formulenieuws – De 23 vestigingen van cafetariaformule FEBO gaan de strijd aan tegen voedselverspilling. Via de Too Good To Go-app kunnen snackliefhebbers Snackboxen bestellen met daarin de dagverse producten van FEBO die de houdbaarheidsdatum naderen, maar nog te lekker zijn om weggegooid te worden.
Lees bericht