Nederlandse Orbisk wint FoodTech Challenge in Abu Dhabi


De prijsuitreiking van de FoodTech Challenge in Abu Dhabi

Verkiezing  - De Nederlandse start-up Orbisk heeft in Abu Dhabi de FoodTech Challenge gewonnen. Het bedrijf dat met slimme technologie voedselverspilling  in professionele keukens aanpakt, werd samen met drie andere bedrijven tot winnaars uitgeroepen uit een groep van 667 deelnemers uit 79 verschillende landen.

De prijsuitreiking vond plaats tijdens de Abu Dhabi Sustainability Week. De prijs is bedoeld als aanmoediging om in het Midden Oosten voet aan de grond te zetten. De Verenigde Arabische Emiraten (VAE) focust zich steeds meer op duurzaamheid en daarmee ook op het terugdringen van voedselverspilling. Voor Orbisk betekent de prijs een belangrijke stap om nu de voedselverspilling wereldwijd aan te pakken met de slimme monitor.

2 miljoen dollar

De Abu Dhabi Sustainability Week is een evenement wat gevestigde bedrijven, start-ups en overheidsorganisaties uit de hele wereld samenbrengt om oplossingen voor wereldwijde duurzaamheidsproblemen te vinden. De FoodTech Challenge, onder anderen georganiseerd door het Ministerie van Klimaatverandering en Milieu in de VAE, is bedoeld om start-ups in de agri-tech business te helpen om in dit deel van de wereld aan de slag te gaan. Orbisk ontvangt samen met de drie andere winnaars Aquagrain, Sustainable Planet en Revoltech een prijs van 2 miljoen dollar plus ondersteuning in het toetreden van de markt. Hiermee krijgen zij de kans om hun innovatieve oplossingen op te schalen binnen deze regio. “We zijn super enthousiast dat we een onderdeel mogen zijn van de FoodTech Challenge,” zegt co-founder van Orbisk, Richard Beks. “Deze prijs gaat ons helpen om wereldwijd nog meer impact te maken.”

70 procent

Orbisk is op een missie om het wereldvoedselsysteem duurzamer te maken door vooruitstrevende en innovatieve technologie te gebruiken om één van de grootste uitdagingen van vandaag aan te pakken: voedselverspilling. Met behulp van een slimme voedselafval monitor helpt Orbisk professionele keukens om hun voedselafval tot wel 70% te verminderen.

Bron: Orbisk/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht


Minder verspilling brood en banket blijkt uit NVB Monitor

Voedselverspilling – Brood is het product dat het meest wordt verspild. Dat komt vooral omdat het een dagvers product is. Daarom zet de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) zich in om de reststromen en verspilling in de keten inzichtelijk te maken, zodat ze gericht kunnen werken aan reductie. En met resultaat, zo laat de NVB weten. Op basis van de...

Lees bericht

Orbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered

Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.

Lees bericht

Orbisk en Accor-hotels streven naar halvering voedselverspilling

Voedselverspilling - Accor Group is één van de eerste grote hotelketen die haar wereldwijde voedselverspilling actief gaat terugdringen. In een samenwerking met de voedselafvalmonitor van Orbisk gaat de hotelorganisatie in honderden Accor hotels de komende maanden een start maken met het tegengaan van voedselverspilling. Die slimme technologie moet chefs helpen hun voedselafval te meten en met de helft terug te...

Lees bericht



InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid